0

Mønsterdybde dekk

spurt 2021-04-20 09:29:26 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Ingen dekkforhandlere vil svare meg om mønsterdybde på dekk, sier det har med sikkerhet å gjøre. Et ærligere svar er at det har med penger å gjøre. I Vestfold kjøre vi stort sett i 70 km/t og hva skal vi med dekk for 210 km/t. Alle biler burde ha frivillig fartsperre som merkeverkstedene kan sette. Tenk hva vi kan spare i miljøgevinst på at dekken har lengre varighet, og det blir mindre frakt. Dekk bør ha min 15mm mønster som lastebiler. Flere opplever at sommerdekk slites ut under 10 000, dette er en for for svindel satt litt på spissen. Lurer på om dere kan sette i gang en folkeaksjon for økt mønsterdybde. Mvh Ingard

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-21 10:48:52 +0200

Hei Ingard – og takk for at du tar opp en interessant tematikk.

Når det gjelder dette med dekk og hastighetsmerking er dette regulert av EU-direktiver, som – i svært korte trekk - sier at bilen må utstyres dekk som tåler bilens teoretiske topphastighet. Selv om det ikke er lov til å kjøre så fort. Autobanen i Tyskland er vel snart eneste stedet i verden med fri fart. Slik sett er det er enkelt å henge med på teorien din.

Men jeg er redd dette er en tung materie å få snudd. Dekk selges andre steder enn i Vestfold, og folk kjører andre steder også. Blant annet på nevnte motorvei i Tyskland. Om ikke å år eler i fjor, så forhåpentligvis neste sommer igjen …

Mange av de litt større bilene har en begrensing på toppfarten på 250 km/t. En hastighet vi svært sjelden kjører i. Jeg synes at det Volvo gjorde med å sette hastigheten ned til 180 km/t på sine nye modeller, var et steg i riktig retning i forhold til det du nevner. For det er klart at det kan ligge en miljøgevinst her.

Men så er det jo slik at en sak ofte her flere sider. Dekk- og spedisjonsbransjen sysselsetter mange mennesker, verden rundt. Om vi kjøper færre dekk vil mange miste jobbene sine som en knekvens av det. Det er med andre ord mange hensyn å ta.

Men tankene dine er interessante!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-21 12:31:04 +0200

Du tar opp flere problemstillinger her, bla dette med meningsløsheten i at vi i Norge er pålagt å kjøre med dekk med hastighetsklasse som minimum motsvarer bilens topphastighet. Jeg har bla på en bil jeg hadde, løst dette ved å kjøre på sommerdekk som var sertifisert for opp til 190 - på en bil med oppgitt toppfart såvidt over 190....ikke "godkjent"...men som du er inne på - det er liksom ikke så ofte vi freser avsted i toppfart her hjemme! Og det var jo ikke verre enn å vippe på vinterdekka til EU-kontrollen - dengang hadde vi jo EU-kontroll etter siste siffer og kalenderen også! Fordleen med lavere hastighetsmerking er ikke nødvendigvis lengre levetid, men ofte noe mykere gummiblanding og bedre bruksegenskaper generelt.

Med norske fartsgrenser er det neppe høye hastigheter som gir slitasjen, for min del kjører jeg rundt 40.000 med mine dekk, og ja, jeg bytter konsekvent FØR kravet på 1.5 mm, og ja, det har med sikkerhet å gjøre. Vinterdekk er ubrukelige som vinterdekk ved 3-4 mm. Men da har du som regel kjørt typisk 35-40.000 km med dekka, om du regner på kostnaden pr km, synes nå jeg at det er helt greit, det er en latterlig lav kostnad i forhold til andre bilkostnader - eksempelvis bompenger, for de som er så uheldige at de må kjøre gjennom en bom et par ganger om dagen havner bompenger blant 10 på topp i bilbudsjettet!

Og ja, isolert vett ville det vært "greit" å ha 15 mm eller mer enn dobbelt så mye å "gå på", men det ville også innebære at slitebanen måtte være tilsvarende tykkere! Dette ville dels bli fullstendig håpløst sett fra et produksjonsmessig ståsted, fabrikantene sliter nok med å få nogenlunde jevn fordeling av gummien (og diverse andre godstoffer) i dekka som det er - gjett hvorfor du noen ganger kan oppleve at du må hive på ekstra mange lodd for å få avbalansert dekket på felgen! Med si dobbelt så tjukk slitebane - glem heller ikke at vi snakker om en "smultring" når vi regner på volum og derved masse - blir dette virkelig tunge saker, så tungt at både produksjon og avbalansering ville vært noe henimot umulig! Du kunne mao risikere en så massiv ubalanse at bilen din ville hoppe og sprette som en kenguru! Men si at det lot seg gjøre å produsere og avbalansere dette tenkte monstrumet av et dekk: dette ville medføre betydelige merkostnader, både ved produksjonen, men også ved avbalansering, gjerne flere ganger i løpet av livsløpet!

En helt annen ting er at det med så dypt mønter ville blitt håpløst vanskelig å få stabile skuldre på dekket, dette ville vært like ræva å kjøre på som hine dagers diagnoaldekk! Legg til at du også ville økt andelen ufjæret vekt betydelig - derved har du plutselig ødelagt kjøreegenskapene på bilen din noe så inni hampen! Så ja, dette har i aller høyeste grad med sikkerhet å gjøre, og du ville altså ikke "spart penger" på personbildekk med større mønsterdybde, tvert om ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-04-20 09:29:26 +0200

Sett: 33 ganger

Sist oppdatert: Apr 21

Relaterte spørsmål