Begge er forsåvidt greie biler, men Octavia er ørlite grann mindre, og er litt enklere å ha med å gjøre. Bla er det unødig kronglete å skifte lyspærer på enkelte varianter over temaet Passat. For å ha et "greiest mulig" bilhold med mest (og best) mulig bil for et begrenset budsjett, ville jeg nok også gått for en av de mindre populære motorene: dvs 1.6 TDi eller 1.9 TDI med 110 hk,. Husker ikke i farta om 110 hk versjonen var 1.9 eller 2.0 her, det avhenger litt av årgang osv.. Men for å gjøre en lang utredning kort: biler med moderat ytelse er ikke spesielt populære i bruktmarkedet. Derved får du en bil som er nyere, eventuelt også med moderat kjørelengde, for en grei pris.
Ellers er det jo sånn at en annen måte å få en mest mulig ny bil på, er å kjøpe en bil som er kjørt noen hundre tusen. Tenk på kjørelengden som et tall, det betyr egentlig ikke allverden, det som er mye viktigere er bilens faktiske stand, underforstått hvordan tidligere eier(e) har tatt vare på den. Det gir også seg selv at mer enn tre eiere og chip-tuning er en show-stopper, da går du videre.
1.6 TDI er ikke spesielt sprek ålright, og du må regne med å gire en del. Jeg pleier å si at DSG er obligatorisk, men for deg som ønsker en bil som holder en stund, vil jeg si velg manuell kasse om du virkelig ser for deg å kjøre bilen lenge og lenger enn langt! Og finner du en grei bil med 1.9 TDI / 110 hk - i Passat er det bla en blue-motion versjjon som har denne motoren - løp og kjøp! Da får du mer moment samtidig som du får en grei pris. Enda en måte å få mer bil for pengene på, er å velge sedan, men som du vet, i Norge er sedan sjelderne enn gullegg! Jeg har selv hatt en Passat B5 sedan, det var en ex-taxi....rulla snaue 500.000 før den ble smadret av en traffikal idiot. Aldri noe tull med den bilen, ja, den hadde multilink forstilling, men når de første, ræva-ræva delene som faktisk ble levert av en NORSK underleverandør var bytta ut, holdt linkarmene 200-250.000 om man bare passet litt på å bytte ut de som var mest utsatt FØRST. Nyere Passat, mest aktuelt for deg er B6, har en konvensjonell forstilling.
Om du velger Octavia eller Passat, er på mange vis en smakssak. Passat er et hakk større, et hakk mer komfortabel, mens Octavia er som en forvokst Golf. Du får en et til to år nyere bil om du velger Octavia, firehjulstrekk er også innenfor rekkevidde. DENNE ville jeg f.ex ikke vært redd for å kjøpe: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...
Men som du ser: det er flust å velge i: https://www.finn.no/car/used/search.h...from=65000&priceto=75000&sort=PUBLISHED_DESC
Også med ... (more)