0

Trekke campingvogn med dsg

spurt 2021-04-19 10:52:23 +0200

anonym bruker

Anonym

Har fått min første vw golf stv, 150 hk bensin. Har aldri hatt automat tidligere. Hvordan er det å kjøre med campingvogn og dsg? Golfen kan trekke 1500kg og vognen veier 750kg. Bør jeg kjøre med automat eller kjøre manuelt med + og - knappene?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-19 21:24:56 +0200

Når du skriver "campingvogn" og 750 kilo tenker jeg unektelig mer i retning av en combicamp :-) Nei, 750 kilo er i utgangspunktet problemfritt, også om bilen din har DSG. Men som alltid ellers, med slep er det fornuftig å ha en kjørestil der du kjører med vett. Det innebærer at du aksepterer at det går litt langsommere i stigninger, du tråkker ikke fjæla i bånn for å kjøre i 90 opp de hardeste stigningene, og du følger litt med oljetemperaturen, spesielt om det er varmt i været. Nei, en liten beziner, som jo er den motoren som sitter under panseret på din bil, er ikke noen høydare når du skal kjøre med slep, men med et slep som ligger godt under et tonn og norsk tempo i trafikken, kan det fort gå greit!

Husk bare at når du kjører med slep, er det minst dobbelt så viktig som ellers at du passer på serviceintercallene: oljeskift med filterbytte på motoren hver 15, maks 20.000 km ved mye langkjøring, er fornuftig, også på benzinerne, stol ALDRI på "longlife" intervallene! Ellers skal DSG-kassa ha oljeskift hver 60.000, vær spesielt oppmerksom på dette, det har hendt at merkeverkstedene ikke er tilstrekkelig påpasselige med dette! Det gjelder spesielt for de som tar service etter "longlife" intervallene, dvs de som kjører etter disse "fantastiske" sensorene som skal si fra når det er på tide med service. Om service nummer to faller på f.ex 55.000 på en ny bil....dvs FØR 60.000....skifter man IKKE DSG-olja! Ved neste service - si etter 30.000 nye kilometer....er plutselig intervallet for DSG oljeskift oversittet med 25.000 kilometer....na-na til garantien!

Du må mao passe litt på sjæl! Om du synes det er dyrt med service på merkeverkstedet, tenk tanken på å benytte et uavhengig, men ALLTID autorisert verksted. Velg et velrenommert verksted, sjekk gjerne litt ekstra på forhånd. Det du får igjen, er like godt arbeid, lavere timepriser og ikke minst, VELDIG mye lavere literpris for samme olja. En annen ting som er viktig med VW, er understellbehandling med løpende etterbehandling. Og nei, det man kaller "rustbeskyttelse" fra fabrikk er ikke i nærheten av å være "godt nok" for norske vintere og veier som til tider minner mer om salt-elver enn veier. Dette er et beklagelig faktum, vil du ha glede av bilen din i mange år, er det ingen vei utenom understellsbehandling. Ja, det koster litt, men det er bare småpenger i forhold til hva det koster å (forsøke å) reparere rust!

HVORDAN DU BØR KJØRE MED AUTOMATKASSA? Unngå FOR ALL DEL å kjøre kassa "manuelt", bilens styringsystem ordner dette MYE bedre enn deg! På en liten benziner har du sannsynligvis 7-trinns DSG-kasse, den er helt perfekt for oppgaven her! Som sagt: fingrene unna paddle-knappene, og skulle kassa gire for fort opp i vanlig modus, kan du eventuelt prøve å sette den i sports-modus....da får du høyere turtall og mer anvendbar kraft til enhver tid. Men jeg vil anta at det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar