0

2015-2016 mod egolf driftsikker bil ?

spurt 2021-04-18 09:17:05 +0200

anonym bruker

Anonym

Har hørt mye forskjellig om varmeapparat som ryker og skyhøye regninger hos møller, hva har fu å si om de første generasjons egolfene, er dette noe å ha eller bør jeg styre unna og se på en soul i3 eller leaf ?som er i ca samme prisklasse.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-21 10:19:52 +0200

Tja, slik jeg forstår deg, er du på utkikk etter en grei brukt elbil. Av de du nevner ville jeg personlig valgt E-Golf eller Nisseleif, førstnevnte fordi den minner veldig mye mer om det som for meg er "bil", Nisseleif fordi den er så støgg at den er sjarmerende, i tillegg er den ganske så pålitelig.

Når det gjelder denne greia med varmeapparat - rettere sagt klima-anlegg og sannsynligvis varmepumpe-prolbmeatikk - er det jo ikke verre enn å lete til man finner en bil der dette er fiksa på, mange er så hyperintelligente at de selger bilen i panikk etter en dyr reparasjon. Der kommer du inn i bildet: dels er det lite sannsynlig at problemet oppstår igjen med det første, dels er det en ikke ubetydelig mulighet for at de nye delene er bedre enn de som sto i bilen fra fabrikk. Ville jo ikke være første gang at en produsent dreit litt på draget, og dette med varmepumper er som kjent en ting som ikke er evigvarende. Jeg er så kynisk at jeg tenker at dette er noe som kan skje med alle biler som har slik teknologi, det er en del av prisen man betaler for elbil. Noe kynisk sett: det er faktisk IKKE sånn at elbiler er verken "feilfrie" eller gratis å kjøre med!

Like kynisk sett: vi aksepterer at varmepumpene vi varmper opp husene våre med, har en normal levetid på rundt 10 år, noen ganger kortere. Ja, Daikin har en levertid på 15 år og mer, men på det jevne snakker vi om 10 år - ned til 5 år for et unevnelig merke. Normalt sett er det kompressoren som ryker, den er såvidt dyr å skifte at det er like greit å bytte hele pumpa. Det samme gjelder frysere og kjøleskap, vi godtar det uten å blunke der også! Ja, det er samme prinsippet som i en konvensjonell bil med AC, men i elbilen drar man det strengt tatt et hakk lenger.

The Bottom Line er at alt som kan gå i støkker, på et eller annet punkt vil gå i støkker. Hvorvidt E-Golf har et eller flere svake ledd i klima-anlegget, er vanskelig å si, jeg har ikke sett meldinger som kan tyde på dette, men det ville jo ikke være første gang en slik feil gikk under radaren og ikke ble sendt videre fra Møller. At det er noen stor og alvorlig feil, tror jeg imidlertid ikke, det er snarere et noe svakt system, kanhende med f.ex underdimensjonert kompressor, som ikke helt makter oppgaven over tid. Ja, det koster å skifte, men som nevnt over, jeg ville sett litt rundt meg og gjerne funnet en bil der dette er skiftet ut. Og finner du ikke en slik bil? Ja da er det en sikker indikasjon på at det faktisk ikke er et så stort problem som ryktebørsen vil ha det til!

En ting som gjør dette litt dumt, er at merkeverkstedet i noen grad nok kan ha et monopol på reparasjonen her. Med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar