0

Kvalitet eller potensielt pengesluk?

spurt 2021-04-16 18:39:09 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Ser litt på Ford F-150 Raptor, fra 2017 -> Kan du si noe om kvaliteten på disse bilene? Ser at garantien på disse er som regel 3 år eller 60.000 km. Vet du hvordan prisene på deler og de generelle driftskostnadene er...... skjønner at den vil ha litt bensin ;-) Håper du kan svare på denne.... litt lite info å finne.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-16 21:14:36 +0200

Vel, gitt at du tenker på å kjøpe en slik bil i Norge, og kjøre den her, vil du raskt oppdage at det koster å være kar! En ting er at amerikanske biler av denne sorten aldri har vært bestselgere her hjemme, med de konsekvenser dette har for tilgang og ikke minst pris på delene, en annen ting er at dette ikke er noen lettvekter. Det gjør noe med slitasje på sånt som hjuloppheng, bremser og ikke minst dekka! Og hvilken overraskelse, dekka koster fort en grei månedslønn for 4 stykk!

Når vi også tar med i betraktningen at dette er biler som bikker en million med god margin, noe avhengig av motorisering osv, tenker jeg at du strekker budsjettet for kjøp av bil litt i meste laget for å få en stor og heftig bil, men du er altså fornuftig nok til å tenke på at dette med bilens pris bare er en del av regnestykket. Med det prisnivået vi snakker om her, ligger naturlig nok Raptor et hakk over det generelt høye prisnivået vi ellers er for amerikanske biler. Legg til at dette er biler som på ingen måte er lette å selge igjen, og det skal ikke store hoppet i drivstoffprisene til før "tungsolgt" går over til "umulig", med de konsekvenser dette har for den som måtte være så uheldig å ønske å selge en slik bil igjen! Sagt på en annen måte: verditapet kan vise seg å bli heftig!

The Bottom Line er at jo, det er en feiende flott bil, men summen av kostnader for å eie en slik bil et antall år, er heftig. Om du tar utgangspunkt i det du må betale for en Raptor 2017 og ser deg litt rundt, vil du oppdage at du kan få utrolig mange flotte biler for disse pengene. Forskjellen er at en mer "vanlig" bil, hadde nær sagt glem alt som er amerikansk, vil koste deg veldig mye mindre pr år, pr kilometer, whatever du velger som referanse. Om poenget med en svær pickup har med arbeid å gjøre, vil du komme myyyyyyyyyyyyyyyyyyye bedre ut av det ved å velge det være seg en Toyota HiLux eller VW Amorok, faktum er at disse bilene i praksis vil kunne gjøre samme nytta her hjemme. Mulig du kan trekke "bare" 3-3500 kilo henger, forøvrig det samme som Raptor, men himmel og hav, om du skal trekke mer enn dette, bør du vurdere å ta tungbilførerkort og kjøpe en trekkvogn til semi fra Iveco!

Vær også klar over at Raptor veier over 2.5 tonn. Det innebærer at maksimal nyttelast ligger rundt et tonn. Amorok kan laste 1137 kilo om du velger den rette spesifikasjonen. Det er altså ikke nødvenidgvis sånn at Raptor er en "bedre" yrkesbil", iallefall ikke for norske forhold.

Om du tenker på å kjøpe en sånn bil som privatperson, uavhengig av hva motivet måtte være, er det hevet over tvil at det koster mer enn det smaker. Om du tjener godt over gjennomsnittet og vet ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar