0

Bilen ryker ganske mye hva kan være feil?

spurt 2021-04-13 17:45:15 +0200

updated 2021-04-13 19:24:08 +0200

Hei , Jeg har en 318i 2006 modell bilen har gått 258 000 km. Jeg lurer på hva som er årsaken til at bilen ryker ganske mye under kjøring. På tomgang er det ikke så mye men når jeg gir gass så tåkelegger jeg bilene bak meg , og det er ikke så hyggelig. Motorlampe lyser og jeg fikk utført diagnose på feilkoder og de viste 2A67 valetronic internal fault , 2C6D Oxygen sensor after catalytic converter ageing , 2C6E Oxygen sensor 2 after catalytic converter ageing , 2A70 Valvetronic plausibility sporadic current fluctuations , 2A6B valvetronic power limitation servomotor , 2C71 Oxygen sensor after catalytic converter og 2C72 Oxygen sensor 2 after catalytic converter.
Er dette alvorlig feil som det er vanskelig og gjøre noe med eller finnes det noen triks for å fikse dette. Noen har sagt at jeg må byttes lambdasonde, er det noe i dette eller er det andre ting som er feil. Bilen har en del oljeforbruk , men ikke ekstremt mye . Mvh Ning

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-14 14:03:03 +0200

Heisann. Nei – dette høres jo ikke helt bra ut. Bilen din begynner jo å få noen år på nakken og selv om den ikke har gått veldig langt vil jeg – ut ifra det du beskriver – tro at dette skyldes slitasje og at det er det som forårsaker oljeforbruk i motoren din.

Oljeforbruk kan komme av flere ting. Slik som slitasje mellom sylindervegger og stempelfjærer. Det kan også komme av slitte og utette ventiltetninger eller slitte ventilstyringer i topplokket. Dette er ganske omfattende og kostbare reparasjoner, dessverre. Unntaket er ventiltetningene, det er ikke så dyrt … Men det er vanskelig å si akkurat hvor oljeforbruket kommer ifra. På en eldre motor som har gått såpass langt kommer det trolig litt både herfra og derfra. Når bilen forbrenner en del olje kan dette «forstyrre» lambdasonden som da setter én eller flere feilkoder, for eksempel på katalysatoren. Enden på visa er at bilen ikke går som den skal og alt blir en vond sirkel. Det blir ofte bare verre og verre …

Jeg er derfor redd at tipset du har fått om å bytte lambdasonden dessverre kan bli bare en kortvarig glede. Det kan kanskje, om du er heldig, kurere symptomet en kort tid. Men ikke årsaken til problemene. Og i alle fall ikke oljeforbruket. Ergo vil du fort oppleve det samme igjen, om min teori stemmer.

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å få et verksted til å ta en gammeldags sylinderlekkasjetest med trykkluft. Den skal kunne avdekke om oljeforbruket ditt skyldes stempelringer, eller ventilstyringer / tetninger. Så må du nesten ta det derfra – og finne ut hva du skal gjøre med dette. Jeg vet at det ikke er det du helst vil høre, men jeg er nok litt redd for at denne motoren kanskje synger litt på siste verset. I alle fall om du ikke skrur en selv, eller kjenner noen som kan hjelpe deg med dette. Om du må få gjort jobben på et verksted blir det fort såpass dyrt at det neppe er lønnsomt.

Ønsker deg uansett lykke til med finne ut av dette – og håper på det beste både for deg og bilen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Mange takk for velbegrunnet og fyldige svar så få vi ser hvor lenge det går, og hva jeg gjør etterhvert.

Ning gravatarbildeNing ( 2021-04-14 17:17:16 +0200 )rediger
0

besvart 2021-04-14 15:58:42 +0200

updated 2021-04-14 15:59:50 +0200

Det du beskriver, ligger nær opp til det jeg opplevde når jeg fyllte diesel istedetfor benzin på min kjære Lada 1500S for noen tiår siden. Siden jeg var blakk i de tider, tappa jeg ikke tanken, jeg justerte kun oktanvelgeren (et lite hjul på fordleren som flytter tenningstidspunktet) og kjørte ufortrødent videre. Bilen gikk jo egentlig ganske greit, men etter den søte kløe og så videre: når jeg igjen fyllte opp tanken med benzin, da røykla jeg E18! Det er så enkelt som at uforbrent diesel samler seg opp i eksosanlegget, når det igjen er benzin på tanken, stiger temperaturen der bak, vips, så har man en helt fantastisk mil-standard røyk-generator!

Nå er det vel ikke riktig så ille med din bil, men den gullrekka med feilmeldinger du nevner, tilsier at du enten har et reelt utslippsproblem, der den underliggerende årsaken er olje, i sjeldne tilfeller kanhende også kjølevæske, som siver inn i forbrenningskammeret på en eller flere sylindre. Gjerne som en konsekvens av det fenomenet Benny nevner med meknanisk slitasje og/eller ventilproblematikk, eller en feil i en eller flere kritiske komponenter i denne rekka med komponenter som er knyttet til feilmeldingene i innlegget ditt. Med kritisk komponent tenker jeg på at enten valvetronic-systemet har gått bananas, og/eller en sensor som gir feil verdier til motorstyringen, vips, så har du Bennys vonde sirkel!

Det desidert mest fornuftige her er å begynne i den enden Benny anbefaler og ta det derfra. Kall det gjerne mer håndterbart, mer håndfast, og ikke minst, det er overveiende sannsynlig at roten til det vonde ligger her. Om ikke dette avdekker en årsaksammenheng, slter du: å feilsøke på valvetronic-systemet og resten av duppedittene her, er en krevende oppgave som kan sette selv de beste på prøve! Det som antyder at det kan være et problem her, er den FØRSTE feilkoden i ditt opprinnelige innlegg: valvetronic internal fault. Om jeg tenker som en pensjonert ingeniør pleier å tenke, ser jeg dette som det første leddet i kjeden, dette er et delsystem som har potensiale til å trekke med seg alt det andre, kfr forøvrig at det også er flere feilmeldinger knyttet til valvetronic. Uten at jeg har en blokkskjematisk fremstilling av dette delsystemet og det som kommer etter foran meg, dette er dårlig karma! Ja, olje og/eller frostvæske i forbrenningskammeret vil selvfølgelig også påvirke valvetronic-systemet, men "internal fault" sier rett og slett at dette delsystemet har det fryktelig vondt! Om det verkstedet som tar trykktesten ikke kan gi deg svar her, ville jeg tatt en telefon og spurt om et råd fra et BMW merkeverksted, eventuelt JAN REIME Bil og Karosseri på Bryne, dette et et uavhengig, autorisert verksted som virkelig kan BMW.

Uavhengig av dette: om du har BÅDE mekanisk slitasje OG et valvetronic-problem, bør du stikke fingeren i jorda og som et miniimum skaffe deg oversikt over kostnadsrammen for å reparere bilen her. Rett nok er ikke bilen din kjørt spesielt langt, men med en 15 år gammel bil ville jeg nok ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Mange takk for velbegrunnet og fyldige svar så få vi ser hvor lenge det går, og hva jeg gjør etterhvert.

Ning gravatarbildeNing ( 2021-04-14 17:11:59 +0200 )rediger
0

besvart 2021-04-15 21:18:22 +0200

updated 2021-04-15 21:25:10 +0200

Virker som om motoren din har hoppet en tann eller 2 på registerkjedet, er det slik så koster det minst 20-30000 kr å reparere noe det er tvilsomt at bilen er verdt å koste på. Code 2A70 Valvetronic plausibility sporadic current fluctuations tyder på at motor elektronikken strever med å finne fornuft med hva som foregår med kamakslene dine. Hilsen Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar