0

Reparasjon av airbag.

spurt 2021-04-13 16:12:57 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg har kommet i en situasjon som jeg ikke aner hvordan løse. Jeg kjøpte i 2013 en Chevrolet Spark med utgangspunkt i at jeg ikke trengte større bil og den var rimelig. God har den også vært. Til nå. Airbag lampen lyser og jeg får ikke reparert dette på noe verksted. Som noen vet så trakk Chevrolet seg ut fra nord Europa bare en liten stund etter min handel. Synd for meg. Jeg tok først kontakt med et verksted som er oppført som merkeverksted, altså de har fortsatt avtale om reparasjon på disse bilene. De feilsøkte og kom frem til at det er styreenheten til airbag som er synderen. De kunne bestille ny og skifte. Det gjorde de, men de kunne ikke få konfigurert den nye enheten til bilen. Software'n fikk ikke tilgang. De kunne ikke reparere allikevel. De tok ut enheten igjen og jeg måtte finne et annet verksted. Verksted 2 hadde oppdatert software. Det sa de. Samme historie her. Ny enhet men hadde ikke software rettigheter. Stoppet her også altså. Verksted 3 mente de hadde oppdatert software og rettigheter i orden. De skulle bare prog enheten til bilen da vi lot den nye enheten sitte i bilen fra verksted 2. Etter en lang kjøretur på 2:45min til verksted 3 og en hel dag venting. Ble det slik at vi venter på en tilgangskode fra produsenten. De skulle sende den på e-post. I dag fikk jeg beskjeden. Produsenten sier at min bil ikke har disse kodene og verkstedets PC krever denne for å komme inn på airbag enheten. Verksted 3 kan ikke hjelpe meg. Nå er jeg en smule fortvilet. Jeg har nå en ny enhet som ikke kan kodes til bilen. Bilen er i veldig god stand. Gått snart 75000km ingen andre utfordringer. Den vill sikkert gå 7 år hvis jeg kunne fått til å konfigurere en liten databoks i bilen. Jeg har søkt på nett for å se om det er lov å få avinnstallert hele airbag systemet i bilen uten å bli klok på det. Er det der så skal det vel virke. Synd om jeg må vrake en fin liten bil bar pga datatrøbbel. Har du noen gode ideer?? Mvh en trist småbileier Torleif Johansen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-14 16:49:26 +0200

Du sier "Nord-Europa"....i ditt sted ville jeg undersøkt mulighetene i det være seg Tyskland eller UK. Ikke spesielt langt å kjøre når pandemien engang roer seg sånn at det blir muig å kjøre, og jeg tenker at det må være bedre å rette opp i dette med bilen på verkstedet enn å sende ting og tang frem og tilbake i posten. Ellers finnes det små firmaer som har spesialisert seg på styringsenheter i Norge også, men min subjektive oppfatning er at det er mange halvstuderte røvere som har en lei tendens til å ta snarveier i bransjen her hjemme. Ditt problem krever spesifikk kompetanse, spesifikk programvare, dette finner du sannsynligvis enklest på et GM-verksted. Ellers bekrefter din historie at Norge er et mikroskopisk marked i den store sammenhengen, om man velger et merke og /eller en modell som ikke er blant best-selgerne, ja da hender det at man får utfordringer med både deler og verkstedstjenester etterhvert. Sånn er det bare, og i vår moderne tid har denne greia med elektronikk og programvare kommet på banen. Da blir det til tider virkelig vanskelig!

Men fortvil ikke, google maps, google og telefonen er din beste venn her, den som leter den finner, se etter et merkeverksted som ligger lagelig til i UK eller Tyskland, og ta det derfra! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-15 09:01:21 +0200

Heisann Torleif. Det er absolutt ikke vanskelig å forstå din frustrasjon i denne saken. Dette burde i utgangpunktet vært en relativt grei sak å fikse opp i, men slik er det ikke alltid med lunefull elektronikk.

At bilmerket og forhandlerne ikke lengre finnes i Norge gjør heller ikke saken enklere. Da forsvinner ofte både kompetanse og tilgang på verdifull programvare fra fabrikanten.

Uten at det hjelper deg en døyt så er det ikke til å komme i fra at det var enklere den gangen biler kunne repareres med skrutrekkere og fastnøkler. Men den tiden er definitivt forbi – og kommer neppe igjen …

Du spør om det er lov og mulig å koble ut bilens airbag-system. Svaret på det er et klokkeklart nei. Det kan du ikke gjøre.

Selvfølgelig er det for galt å levere en full ut brukbar bil til vraking. Det er i alle fall alt annet enn miljøvennlig. Dessuten unødig kostbart for deg som forbruker.

Det virker på spørsmålet ditt som om du har hatt seriøse og velmenende folk til å forsøke å hjelpe deg ut av den leie knipa. Men uten riktig «verktøy» er det ikke lett – selv om man vil aldri så mye. Det finnes heldigvis noen få verksteder i Norge som har spesialisert seg på dette med blant annet styreenheter og annen avansert bilelektronikk. Der både kompetanse, kreativitet og yrkesstolthet står høyt. Det er godt mulig at de kan hjelpe deg med dette.

Mitt råd til deg blir derfor å ta kontakt med et av disse, for eksempel Simco i Sarpsborg, som kanskje er de beste i landet på dette.

Så håper jeg at de kan hjelpe deg dette og at du endelig kan få orden på airbagen igjen. For som du sier; med bare 75.000 kilometer på telleverket bør du ha bil i alle fall syv år til her. Ønsker deg lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar