0

Model s 2014 kurant som brukt bil?

spurt 2021-04-12 12:57:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg står å vingle mellom å kjøpe en ny elbil og en brukt model s. Har fått tilbud på en Model s 2014 som har kjørt ca 203000km for 200 000kr. Er det mye bil for pengene? Men er vel mye som kan gå galt med de, eller er det bedre å bruke ekstra penger på en ny suv som feks Ioniq 5 med garanti? Tenker at det er vel vanskelig å selge model s, siden suv har blitt mer populært. Håper at du kan belyse meg:) vet selfølgelig at avskrivninger på ny bil e mye høyere enn bruktbil.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-12 15:56:03 +0100

Nja, en 2014 modell S har har 7 år på veien and counting. Det betyr at alt som heter garantier er long gone, eller på vei bort-vekk. Batteripakka er en av de tingene som IKKE har evig liv, uansett hva elbilfansen (og selger) måtte hive ut av udokumenterte påstander. Batteripakka koster typisk i trakten av 4-500.000 for denne bilen, nøkternt realistisk sett kan du være rimelig sikker på at mer enn halve livsløpet for batteripakka er et tilbakelagt stadium, det samme gjelder bilen. Om vi er litt snille og sier at vi er (nesten) sikre på at batteripakka vil gjøre nytta i 5 år til, sitter du igjen med at bilen koster deg 40.000 i året de neste 5 årene i direkte verditap. For, når batterikapasiteten begynner å dale, da er markedets interesse for bilen nær 0. Nå sier du ikke noe om hvilken variant over temaet "Model S" dette er, men med en restverdi på 200.000 etter 7 år med en normalt sett ikke spesielt avskrekkende kjørelengde, snakker vi nok om et betydelig verditap pr år her...Model S er jo ikke noen billig bil som ny, selv om den er subsidiert over en lav sko.

Ja, tidligere eier(e) tar nok mesteparten av verditapet, men du sitter uansett igjen med en betydelig risiko for å sitte igjen med en nedskrivning på minimum 40.000 i året på denne bilen. Legg til at det en blytung bil, med påstått "fantasisk" ytelse. Begge deler gjør noe med slitasje på hjuloppheng og bremser, legg til diverse duppeditter som står i kø etter å gå i støkker - så nei, det er IKKE noen "free lunch" å kjøpe en eldre "premium" bil! Nå er vel strengt tatt ikke Tesla veldig "premium" om vi skal være helt ærlige, men det som er sikkert, er at her kan du få "premium" vedlikeholdsbudsjett i årene fremover. Bare nye dekk er nok til å blåse langt forbi hva det koster med service og vedlikehold på en mer fornuftig, passe stor elbil!

Om du stikker fingeren i jorda: hva er det Model S har som gjør at den peker seg ut som en bil som passer "bedre" for deg enn andre elbiler? Rett nok er det sikkert moro for noen å oppleve at "naboen" får hakeslepp, men det er IKKE naboen eller "de andre" som betaler moroa for deg! Ei heller er det andre enn DEG som sitter igjen med moroa om bilen blir stående fordi Tesla ikke kan levere verken verkstedstjenester eller deler....akkurat dette har vært et problem for Tesla Norge siden tidenes litt ut på dagen, og er det fortsatt. Og nei, det er IKKE bedre for en ELDRE model S!

Med en hvilken som helst nyere elbil får du et greit og forutsigbart service- og vedlikeholdsbudsjett, enn si at du kan sove godt om natta i mange år fremover! Ja, det har sin pris, det er ikke noen "free lunch" her heller, men du får et verditap i trakten av si ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger