0

For mye olje på motor

spurt 2021-04-12 10:07:30 +0200

Hei. Jeg skiftet olje og oljefilter på bobilen (Fiat Ducato 2015 mod) og med ny, ren olje var det litt vanskelig å se nivået på peilepinnen. Ser nå at det er ca 1 liter for mye. Må dette tappes av? Eller går det bra? Nytter jo ikke å få ned sugepumpeslange i peilepinnehullet på disse så det er jo litt styr å tappe igjen. Håper på svar fra Benny ikke mange andre forstårsegpåere.

Mvh Sigbjørn

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-12 16:12:58 +0200

Ja, dette må tappes av, for mye olje er dårlig karma. Det står med store bokstaver på veggen i enhver garasjemekanikers kursperm, og jo, vi har vel alle vært "der" en gang i tiden, det å fylle litt for mye olje er en helt vanlig ting hver gang man forholder seg til en "ny" bil som glad amatør. Det er jo ikke verre enn å skru ut tappepluggen, slippe ut "nok" og sjekke peilepinnen. Tapp heller litt for mye enn litt for lite, og fyll heller på igjen. En annen måte å gjøre det på er å tappe "alt" på en ren kanne eller beholder, f.ex Biltemas utmerkede av sorten, måle nøyaktig (husk å ta hensyn til at du nå fyller på igjen UTEN filerbytte) og fylle på igjen...sjekke peilepinnen...voila...tut og kjør!

Et godt tips jeg fikk fra en mekaniker i Benny-klasse for mange tiår siden: sjekk bilens servicemanual, der finner du korrekt mengde olje for oljeskift med / uten filterbytte, mål nøyaktig og bruk peilepinnen som kontroll. Legg gjerne en god lommelykt i verktøykassa! Ellers har du gjort helt rett: oljeskift og filterbytte hører sammen, aldri oljeskift uten filterbytte! Lykke til videre med en god bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takker for svar. Tenkte å tappe filteret evt to-tre ganger. Håper på mindre søl på den måten.

Sigbjørn gravatarbildeSigbjørn ( 2021-04-13 09:02:53 +0200 )rediger
0

besvart 2021-04-14 07:44:52 +0200

Hvordan du reduserer oljemengden, er mindre viktig, og du vet selv hvilken metode som gir minst søl på din bil. På mine biler har det, med et unntak, vært sånn at oljefilteret har stått montert på en slik måte at man skal holde tunga rett i munnen for ikke å grapse når filteret skrus ut.

Forøvrig er det så enkelt som at jo mer olje, jo mer trykk får du i motoren. Pakninger her og der er en ting, på biler jeg har sett der "noen" har vært uheldig og fyllt for mye olje, har toppdekselpakningen vært en god indikasjon på det jeg nevner med "dårlig karma", og akkurat denne pakningen er lett å skifte. Men det er flere pakninger og simmerringer i en motor, og ja, det kan gå bra om man overfyller LITT og ikke kjører for lenge. Om man derimot hiver på en 4-liters kanne for å være sikker....slik en stakkars kvinne i dum-og-deilig alderen gjorde for noen år tilbake - da er det ikke lenge før det begynner å ryke blått fra eksosen og gråsvart fra motorrommet mens den umiskjennelige lukta av brent olje sprer seg! Med så mye for mye olje, litt turtall, noen kilometer, vips, så går ventiltentingsringene til Jesus, og motoren vil kaste ut olje i hvert et høl! Minner litt om drittunger og menn i overmoden alder som har drekki for mye øll, sier ikke mer!

Den arme kvinnen kjørte en "Gullfiskbolle", altså Sierra, jeg og broder kom kjørende og stoppet og ga henne det eneste rette rådet: ringe etter bergingsbil og håpe det beste. Men jeg har ennå bildet av det synet som møtte oss når vi meget forsiktig løftet opp panseret på den bilen, der var det mye olje! Et forferdelig syn!

Nå sier du ikke noe om hvor mye olje det er på din motor, men si at du har 5 liter oljemengde totalt, da utgjør en liter for meget 20 %. Det er ikke noen stor katastrofe, men det er uvegerlig det jeg kaller "dårlig karma" om du kjører med det. Olje er et fluid, og trykkforholdene i et fluid følger de samme fysiske lovene som for f.ex vann. Med større oljemengde vil du uvegerlig få mer olje i såvel topplokket som nede i veivhuset, voila, så får du også høyere trykk. Legg til at oljepumpa jobber like mye som før, det er ikke noe problem å se for seg for sitt indre øye at dette er en skikkelig høydare for å skape en situasjon der olja trøkker seg ut både her og der!

Trampeklapp for at du fanget opp situasjonen FØR det gikk galt, og spurte om råd! Det å vite når man skal stikke fingeren i jorda er noe av den viktigste kunnskapen for alle mekanikere, enten man er en passe habil garasjemekaniker eller en mekaniker med lang erfaring ala Benny! Vi gjør alle feil, det er menneskelig å feile, men forskjellen ligger i måten vi håndterer feilene på! Etterhvert lærer vi oss gode vaner, kall ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar