0

RAV4 plug-in hybrid akselerer ikke 0-100 på 6 sek

spurt 2021-04-09 14:59:28 +0200

anonym bruker

Anonym

Etter å ha hatt RAV4 plug-in hybrid i 5 måneder er konklusjonen at i hybrid modus (batteri+motor) kan man kjøre mange mil (75km) uten å få tilgang på maks effekt/0-100 på 6 sek. Har ikke funnet noen om dette i tester. Og Toyota sentralt vil ikke forholde seg til disse resultatene. For mange, kanskje de fleste, er HK og akselerasjon et hovedkriterium før man kjøper bil. Hos Toyota blir man lurt. For motoren blir aldri varm nok under økonomisk hybrid kjøring (så lenge det er strøm på batteriet). Derfor stopper "power" pila når det er 5 streker igjen, og man får ikke tilgang til den akselerasjonen som beskrives i salgbrosjyren. Espen Olsen, informasjonssjef hor Toyota, kjenner seg ikke igjen i denne beskrivelsen. Jeg har oppfordret ham til å sette seg bak rattet og gi full gass, det gir fasiten. Han har samme bil. Jeg skjønner at Toyota ikke ønsker blest om dette, men hva med motorjournalistene? Og dette er ikke en påstand mot påstand greie, for det er jo bare å selv! Så hvor er motorjournalistene? eller Forbruksrådet? For man betaler jo for mer enn man får.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-10 07:44:44 +0200

updated 2021-04-10 16:22:55 +0200

Vel, om man velger en bil som RAV4 for ytelsens skyld, er man kanhende bittelitt ute av fase med "de andre" som velger en slik bil! Slik jeg forstår deg, er det en power-indikator som enten sier noe om hvor mye power du har tilgjengelig fra den elektriske drivlinjen, eller hvor mye du klarer å utnytte. Uavhengig av hva og hvordan denne indikatoren er tenkt å fungere, det er for det første ikke et kalibrert måleinstrument, det er en form for visning som skal gi deg en indikasjon på status i drivlinjen og et imtrentlig bilde på kraftflyten i systemet. Så langt, alt godt!

Jeg ser også at du tar en liten Ole Brumm i beskrivelsen: du bruker begrepet "økonomisk hybrid kjøring" i samme avsnittet som du er opptatt av "power" og "aksellerasjon", i den forstand at jeg for mitt indre øye ser for meg en mann som er ute for å teste at alle de hestekreftene han visserlig har betalt i dyre dommer for, virkelig er tilstede! Ikke noe galt i det, men jeg savner en bitteliten ting her: bilen din har flere modus for drivlinjen: du kan kjøre rent elektrisk, du kan kjøre i noe som sannsynligvis heter noe i retning av "eco hybrid mode", du kan sogar kjøre i noe ala "sport" modus, kanhende også en drøss andre modus! Så mange muligheter at man kan gå helt i spinn av mindre, men kjenner jeg Toyota rett, er det sånn at nei, det er ikke - og er aldri påtenkt å være - slik at du har "full power" tilgjengelig i alle disse modusene! Det ligger i sakens natur: i de aller fleste tilfeller er det sånn at man MÅ strupe drivlinjen, altså benzinmotoren og/eller den elektriske motoren, i større eller mindre grad for å oppnå optimale forhold ved eksempelvis "øøkonomisk hybrid kjøring". Sånn er det bare, du får IKKE ja takk, begge deler til enhver tid!

Dette finner du garantert ut av om du leser til øyet blir stort og vått i Toyotas normalt sett noe omstendelige dokumetnasjon, eller på Toyotas kundestøtte på nett. Der har man også videosnutter som i det vide og det brede forteller om alle mulighetene du har til å virkelig gå deg vill i en liten skog av oppsett. Mitt stalltips er enkelt og greit: hold det enkelt, i din norske hverdag har du faktisk ikke behov for verken hele stallen av hestekrefter eller maksimal aksellerasjon. Hadde nær sagt, tvert om, fritt sitert Solan Gundersen i Flåklypa: "det kan være farlig det!"

Jo, du kan selvfølgelig hente ut hele stallen og litt til, men da må du sette drivlinjen i et modus der du faktisk har tilgang til full effekt, i praksis NESTEN full effekt, begrepet "systemeffekt", som jo er det du egentlig refererer til, er ikke helt som å forholde seg til f.ex en dieselbrenner med like mange hestekrefter! Uavhengig av dette: jeg fant en liten setning på nynorsk i en test på nett som forklarer dette ganske likefrem: "You’ll ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar