0

Hvordan er bakhjulstrekk kontra fremhjulstrekk på en elbil?

spurt 2021-03-30 08:01:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Har bestilt meg en Skoda Enyaq med bakhjulstrekk da eg ikke trenger 4X4. I "gamle dager" når man hadde bensinmotor og fremhjulstrekk så var det jo bedre fremkommelighet på det enn med bakhjulstrekk. I dag er kanskje ikke svaret gitt da en El bil med tilnærmet 50/50 fordeling av vekt foran og bak kanskje vil ha bedre fremkommelighet som bakhjulstrekk enn med fremhjulstrekk.

Forslag: Bromm burde testet 2 "like" elbiler. En med fremhjulstrekk og en med bakhjulstrekk, og sjekket hva som er best så lenge det ikke er snakk om 4X4

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-30 17:20:34 +0100

Smaken er som baken, jeg har kjørt i omtrent like mange tiår med bakhjulstrekk som forhjulstrekk, nå kjører jeg firehjulstrekk og kan ikke tenke meg noe annet. For å ta det siste først: firehjulstrekk gir en helt annen stabilitet, uansett føreforhold, uansett om vi snakker sommer eller vinter, og ikke minst: uansett hastighet. Dette med fremkommeligheten er bare en ekstra bonus. Når du nevner dette med vektfordeling: på Golfen min gir firehjulstrekket opp mot 100 kg ekstra bak, derved har jeg noe i retning av samme vektfordeling som unevnelige, sportslige tyske fabrikanter :-)

Mhp forhjulstrekk vs bakhjulstrekk: det er litt smaken og baken, for min del ville jeg når som helst valgt bakhjulstrekk. Årsaken? Bedre fremkommelighet når det virkelig gjelder, det er så enkelt som at en bakhjulstrekker graver seg ned til du får fast grunn under hjula og skyver bilen fremover, kanhende litt vanskelig å styre - se for deg 30-50 cm ubrøyta snøføre her - og enten de beste vinterdekka som kan kjøpes for penger og/eller kjetting på de to drivhjula og minst en styrekjetting foran. Jeg har kjørt mye med bakhjulstrekk under tildels ekstreme forhold, hadde sjelden behov for kjettingene, men jeg kjørte meg egentlig aldri fast. Dog sklei jeg baklengs ned en bakke og ut i snøkanten ved en anledning....men ellers? I de tider jobbet jeg bla i et vaktselskap på østlandet et sted, brukte egen bil i jobben til alle døgnets tider, uansett vær, det sier vel sitt? I de tider kjørte jeg forøvrig Lada - 3 støkker hadde jeg av sorten over et par tiår - og en Moskwitch. God bakkeklaring, ræva vektfordeling, men gode vinterdekk og kjetting på lur gjorde susen!

I dag har jo først og fremst BMW og Mercedes klort seg fast til bakhjulstrekk, det har faktisk sine fordeler, jeg var nummeret fra å kjøpe BMW for noen år tilbake, har kjørt et par-tre støkker av sorten opp gjennom åra, det ga mersmak, men ikke nok til å konvertere.

Deretter har jeg altså kjørt VW litt mer enn to tiår, primært forhjulstrekkere. Ja, jeg kom jo stort sett frem, men igjen: når det virkelig gjelder - gjerne med 30-50 cm snødekke - er forhjulstrekk skikkelig ræva-ræva. Du blir stående og vippe oppe på snøen ganske så kjapt, da er løpet kjørt, du får ikke måka deg løs, du må få tak i noen med noe stort og tungt for å komme løs og hjem. Gjett om jeg har prøvd det et par ganger - jeg var jo ganske tøff i trynet etter mange år med Lada uten sånne problemer! Ellers er det fort gjort å glemme, men hva skjer egentlig når du kjøper opp en bakke med en forhjulstrekker? Jooooo....du får mindre vekt på drivhjula....med den følge at du blir stående og spinne, plutselig får du den heller spennende følelsen av å befinne deg på en stor og tung rattkjelke som sklir baklengs i stadig høyere hastighet! Jeg har faktisk hatt et par aha-opplevelser på dette viset: i bakker der jeg har kjørt i alle ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger