0

Ingen rettigheter etter 5 år?

spurt 2021-03-26 14:00:15 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Jeg har en Range Rover Evoque kjøpt som ny bil i slutten av november 2015, dvs at det er under 4 mnd siden garanti gikk ut. Bilen har bare gått 62 000 km og alle servicer, EU kontroll osv er gjennomført når de skal. Plutselig fungerer ikke styring/ ratt og lager høye lyder og bilen fraktes til bilverksted da den ikke er kjørbar. Heldigvis skjedde det ikke under kjøring, men oppdages når jeg skal starte opp bilen for å kjøre hjem etter jobb tidligere denne mnd. Det var ingen forvarsel, ulyder eller endring av kjøreopplevelser i forkant som skulle tilsi at noe var galt. Undersøkelser på verksted avdekker at bolter/ skruer har rustet og knekt som videre har ført til at tannstang og servopumpe har blitt ødelagt. Disse delene må bestilles originalt og koster rundt 30 000,- uten moms og i tilleg arbeidet på verkstedet, totalt ca kr 45 000,- .Har kontaktet Landrover Norge for å høre om mulighet for utvidet garanti eller goodwill da det som gar skjedd er unormalt på en så ny bil som heller ikke har gått så langt. Ikke fått noen respons/ svar så langt. Verkstedet har også kontaktet dem og informert om hva som har skjedd, det skal angivelig ikke være et kjent problem, men de skulle ang. kontakte Land Rover i England/hovedkontoret. Har utvidet forsikring, motorforsikring osv, men den dekker ikke skade forårsaket av rust. Land Rover har 6 års rustgaranti på karosseri, dette som har skjedd med min bil kommer ikke innunder dette heller slik jeg har forstått det. Har man ingen rettigheter til reklamasjon i tillfeller som dette?

Mvh Marianne

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-26 16:37:26 +0100

Vel, reklamasjonsretten er også avgrenset til 5 år....du finner mer om dette HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Ellers minner dette betenkelig om den opplevelsen min avdøde bror hadde med sin feiende flotte Landrover Freelander for noen år tilbake: bilen ble kjøpt som ny, alle servicer fulgt opp ved merkeverkstedet, en drøss ekstraordinære reparasjoner av hele gullrekka fra motoren og bakover opp gjennom garantitiden....selvfølgelig definert som "slitasje" og unntatt garanti. Kun kort tid etter at fabrikkgarantien på 5 år var en saga blott, avdekket broder årsaken til hele moroa: boltene som holder ramma til bakakselopphenget var løse. Dette ga tildels voldsom vibrasjon som i tur og orden tok rotta på alt som kunne gå i støkker frem til og med girkassa, helt fantastisk!

Enda mer fantastisk var det at dette med å inspisere og trekke til disse boltene sto med store, feite bokstaver i serviceinstruksen (dengang sto sericeinstruksen faktisk også i kundens dokumenter) . Men merkeverkstedet lo rått, importøren lo rått og viste til "5 års garanti". Dengang var det Volvo Norge som tok inn Freelander....så mye for "garantien"! Og som du har oppdaget, hvverken forsikringer eller rustgarantier dekker det man tror (og håper). Den eneste "forsikringen" man har mot sånt som dette, er de tiltak man eventuelt kan iverksette selv: gjennom å være svært selektriv med valg av samarbeidspartnere: stikkord verksteder som kan sine ting, med mennesker som setter sin ære i å gjøre en best mulig jobb. De finnes, men de gror ikke på trær!

Uten at jeg kjenner din bil i detalj, jeg tenker at dersom ikke disse boltene sitter ekstremt godt gjemt, burde et verksted ha reagert på det som var i ferd m å skje her. Dette har ikke skjedd "plutselig", og ja, tretthetsbrudd og den sorten kan forekomme ,men bilen din er jo knapt nok brukt! Ja, jeg har opplevdt tretthetsbrudd, rett nok aldri med så alvorlige konsekvenser som det du har opplevd, men de tre tilfellene jeg har vært ute for på 45 år har inntruffet på biler som har rulla over 300.000 km hhv over 400.000 km! Ikke på skruer heller: på et stag som sto under kontinuerlig belastning: samtlige tre tilfeller var knyttet til staget som holdt dynamoen på tre Volkswagen av forskjellig årgang. Easy fix, ingen store følgeskader.

DET DU OPPLEVER DERIMOT er jo en veritabel katastrofe! Som sagt, jeg ville nok tenkt litt i retning av disse boltene og tatt en liten runde med verkstedet her, som et minimum burde man kunne splitte regningen eller gi deg delene til selvkost. Dels fordi sånt som dette ikke skal skje, dels fordi det fremstår som noe som burde vært fanget opp før det gikk helt galt. Kanhende det ikke er verkstedets skyld, for all del, det er ikke verkstedet som har produsert bilen og brukt bolter fra SengetøyLageret eller Europris, men det er formodentlig et merkeverksted inne i bildet her, som har utført løpende service og vedlikehold på bilen din? Legg vekt på en positiv dialog, det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-27 00:48:58 +0100

M gravatarbilde

updated 2021-03-27 00:49:51 +0100

Tusen takk for svar. Hadde selv også Freelander tidligere, måtte bytte toppakning ( garantisak) samt fikk ny motor da verkstedet ( volvo/ Bilia) hadde glemt å bytte registerreim, var litt frem og tilbake med de ga seg til slutt.Skrotet bilen rundt 18 år gammel, men var egentlig lite problemer med den utenom det som er nevnt. Vedr rust og knekte bolter på " ny" Evoque så sitter disse iflg verkstedet på et sted som er skjult eller vanskelig tilgjengelig. Har forsøkt å finne et Land Rover forum på Facebook , men virket som det var mer aktuelt for litt eldre biler.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger