Mulig jeg er litt fandens advokat her, men jeg ville nok heller begynt i den andre enden: med servicehistorikken. Sjekk at relevante intervaller i forhold til den konkrete bilen og ikke minst, den akuelle girkassa, er overholdt og ta det derfra. Er et eller flere intervaller jevnlig overskredet, ja da har du kjøpt den berømte katten i sekken, det er en grunn til at man skal sjekke slike ting FØR man i det hele tatt tenker på å undertegne kjøpekontrakten. Likeledes er NAF-test noe som skal være på plass FØR man kjøper bilen. Det er jo så enkelt som at det er mye enklere å få orden på ting, eventuelt gå videre til en annen bil, om man ikke har kjøpt bilen!
Hvilket bringer oss videre til spørsmålet om det er noe poeng i en analyse av det være seg motorolje eller girkasseolje. Jeg tenker jo at det skal litt til før en slik analyse avdekker noe som helst: ja, det vil alltid være det vi kan kalle forurensning i både motorolja og girolja, men dersom verken du eller NAF har registert spesielle funksjonelle problemstillinger, er det eneste du får vite at bilen faktisk er kjørt med! Om intervallene er overskredet, ja da vil nevnte gjennomgang ifht servicehistorikken avdekke dette. Men eventuell merslitasje? Jeg ville rett og slett oppsøkt et verksted og skifta både motor og girolje, og bedt dem om å kaste et ekstra blikk på olja: det man eventuelt kan avdekke, er om det er metallspon i olja. Lite sannsynlig spør du meg, bilen er jo knapt nok innkjørt! Jeg tenker også at 20.000 km antyder at bilen er kjørt etter "longlife" service i en eller annen form, min subjektive oppfatning er at dette er dårlig karma, i min verden har jeg sett helt bort fra "longlife" intervallene og gått for 15,000 km mellom hvert oljeskift med filterbytte, det er liksom ikke olja man skal spare på! Maks 20' ved mye langkjøring.
The Bottom Line er hva du vil oppnå, hva du eventuelt mistenker. Jeg tenker at dersom du virkelig har kjøpt bilen uten å sjekke servicehistorikken, ja, da blir det liksom litt for seint å komme på andre tanker. Nå har jo tydeligvis ikke girkassa verken rasa eller ramla ut under bilen mens du kjørte. Gitt at det ikke sier crunch-crunch eller det popper opp metallspon i olja når du får skiftet den, vil en analyse kanhende eventuelt kunne bekrefte at olja ikke er skifta på en stund....hvilket du også kan finne ut fra servicehistorikken. Men hva så? Om selger har gitt et skriftlig, dokumenterbart utsagn som sier at alle servicer er overholdt, og du har betalt en pris deretter, vil det så alikevel være en vanskelig, enn si nærmest umulig oppgave å bevise at du er påført et økonomisk tap, enn si fremme et krav om kompensasjon overfor selger. Kanhende du vil sove roligere om olja er grei?
Uansett, om NAF-testen ser grei ut, og det ellers ikke fremkommer indikasjoner på noe annet ... (more)