0

Mulig å se om EGR alarm har vært tilbakestilt tidligere?

spurt 2021-03-26 01:51:49 +0200

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en 2011 modell Skoda Superb og fikk problemer på første kjøreturen etter bilen var kommet hjem. Bilen ble kjørt, og gikk så i nødmodus (i følge verksted) vi kjørte så inn på verksted for å få en diagnose av dette. Der får vi beskjed om at EGR ventil må skiftes, noe som jo er en kostbar reparasjon. Det jeg lurer på, er om det er noen mulighet å se om denne alarmen har kommet tidligere, og å se om den har vært tilbakestilt tidligere? Om dette har vært et kjent problem så vil jeg tro jeg har en veldig god sak mtp å få selger til å dekke kostnadene. Utrolig fortvilende situasjon, og gleden over "ny" bil ble fort snudd på hodet! Bilen er gått ca 125000 km.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-26 15:55:06 +0200

Jeg ville vel heller fokusert på å gå gjennom service- og verkstedshistorikken her...det er bokstavelig talt rettskraftig dokumentasjon. Jeg ville sett spesielt etter alt som har med EGR å gjøre, i tillegg ville jeg sjekka om bilen tilfeldigvis skulle være blant de bilene som hat blitt "oppgradert" i forbindelse med dette sirkuset med euro 5 TDI-motorer. Denne artikkelen sier mer om dette: https://motor.no/diesel-volkswagen/bi...

Uavhengig av hvorvidt problemet er knyttet til dette, NAF vil kunne gi deg et kvalifisert råd for hvordan du bør gripe dette an. Ellers finner du grei informasjon om generelle rettigheter (og plikter) HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

The Bottom Line er at uavhengig av om dette måtte være en "følgefeil" etter nevnte sirkus eller ei, så har du reklamasjonsrett overfor selger. Min subjektive oppfatning er at ja, dette er neppe første gang bilen går i nødmodus, og ja, det kan finnes en historikk her, jeg ville spurt på verkstedet som du nevner innledningsvis. Ellers er det som du vet en vesensforskell her om bilen er kjøpt av en proffesjonell part eller privat....det siste er noe dritt...en privatperson kan ikke forventes å ha like stor kunnskap som en proffesjonell selger...og kan mao lettere skli unna med "kjente-ikke-til".

Der kommer altså bilens service- og versktedhistorikk inn i bildet, med litt flaks kan du hive ballen videre i retning Møller også. Det som er litt dumt, er at Møller har en tendens til å være som mange andre norske importører....man tar ofte et skuldertrekk og en GSG. Det kan mao være et langt lerret å bleke, og når det ikke er mer enn si 20.000 i potten, er det ikke en sak der man slår på stortromma i rettsappratet. Avhengig av eventuelle mulige årsaksammenhenger her, ville jeg forsøkt å komme i en positiv dialog med det være seg selger og/eller Møller, et kompromiss med splitting av regninga burde iallefall være mulig å oppnå her. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-26 16:08:11 +0200

Tusen takk for godt og utfyllende svar! Bilen er kjøpt igjennom megler, så de tar seg av kommunikasjon mellom kjøper (meg) og selger. Jeg har sendt dokumentasjon på anbefaling om skift av EGR, samt pristilbud på dette!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar