0

Fra diesel til elbil ?

spurt 2021-03-24 21:38:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Heisan , kjører i dag en bmw e70 x5 3l diesel Er en familie på 3 med 2 små hunder , utrolig glad i bilen og fornøyd med plassen , men det bygger og bli dyrt og eier slike biler , både med forbruk , bompenger osv Kikket litt etter Elbil og konkludert med at en brukt bil ikke er noe vits og Leite etter i min klasse , har du noe tips til hva ny bil man bør gå etter ? Tenker under 500k kr , føler oss litt presset etterhvert til og bytte til elbil , sånn som d er i Bergen for tiden

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-25 17:18:12 +0100

Det koster å være kar, det sto med små bokstaver i kjøpekontrakten når du kjøpte BMW for en stund siden :-) Nå er jo ikke drivstoff-forbruket det helt store problemet, det er andre ting som koster mye, mye, mye mer, det har du sikkert registert når du ser på familiebudsjettet...hvor tar pengene veien? Vi kjenner oss vel alle litt igjen der, det er en av årsakene til at jeg har gjort et par bevisste valg i bilveien opp gjennom livet: dels har jeg valgt enkle, greie biler, dvs ganske så kjedelige, ordinære biler som er greie og ikke minst rimelige å vedlikeholde, dels har jeg beholdt bilene mine lenge og kjørt dem typisk 4-500.000 før de har gått videre til neste lykkelige eier eller blitt spiker, alt ettersom. Hvilken relevans dette har her? Jo...overgangskostnaden, altså kostnaden ved å bytte bil, er grotesk i avgiftsnasjonen Norge. Det går vi egentlig ikke gjort så mye med, men dette med å bytte bil så sjelden man bare kan, sparer man flerfoldige hundre tusen på i løpet av de åra man ennå er klar nok i toppen til å kjøre bil! En annen ting som er viktig, er å ha et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, pass på bilen og den passer på deg. Men med X5 er det jo sånn at bilen er tung, selv om du skulle bruke et uavhengig verksted koster det litt.

Og nettopp der er det en ting mange glemmer helt bort med elbil: det er faktisk IKKE noen "free lunch" der heller: det er blytunge doninger, det blir litt som din X5, bare uten den feiende flotte motoren! Legg til at lading underveis koster flesk....like mye som å kjøre diesel om vi skal tro elbilforeningen....du får veldig kort rekkevidde med mange pauser....og du lærer betydningen av rekkeviddeangst og ikke minst...ladekø! Ja, hjemmelading er relativt billig, men en hjemmelader koster si 10-15.000, avhengig av hvor mye elektrikerjobb som må til. Noe kynisk sett, du får jo noen liter diesel for den prisen da! For ikke å snakke om overgangskostnaden: du må BETALE for å bytte din feiende flotte X5 med en elbil! Verdt å ha i bakhodet før du løper og kjøper elbil!

Mhp bompenger og avgifter er det en ting som er sikkert: modellen der politikerne fører en omvendt Robin-Hood politikk og i realiteten tvinger frem massive overføringer, de facto flere titalls milliarder årlig, fra distrikene til i første rekke Oslo-gryta, er ikke bærekraftig verken på kort eller lengre sikt. Det vil også påløpe massive kostnader for felleskapet om politikerne visjoner om "elektrifisering" av landet skal kunne bli noe i nærheten av en realitet i løpet av si en 20-års periode. Det går en grense her - jeg spår at elbilistene må belage seg på såvel fulle importavgifter, full moms, fulle bompenger, fulle alt og na-na til alle fordeler fra neste valg og utover. Kfr også det faktum at det allerede nå ymtes om behov for å øke statens inntekter som en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger