Det enkle svaret her er at ja, over tid vil det dukke opp behov for utskifting av deler, også på en feiende flott bil som en Landcruiser jo er! Men når du først har skiftet ut en del, ja da holder den jo normalt sett en god stund, ofte like lenge eller lenger enn den originale delen. Sagt på en annen måte: om du kjører si 4-500.000 med en bil, og summerer opp de forskjellige kostnadsbærerne, hvorpå du fordeler dem på antall kilometer hhv antall år, vil du bli positivt overrasket over hvor lave kostnadene egentlig er. Da forutsetter jeg et normalt godt regime for denne greia med service og vedlikehold: det er en god oppskrift for å unngå at ting går til Jesus og drar med seg hele gullrekka når det passer som dårligst! Slik jeg leser mellom linjene, ser jeg nettopp en mann som har en god bil og vet å ta vare på den. Ja, det vil alltid være slitasje, det vil alltid være deler som må skiftes ut, men egentlig er det ikke verre enn å skifte legoklosser!
Det som tar rotta på en bil, som IKKE er bare å bytte legoklosser, er rust. Men jeg regner med at du er en av dem som jevnlig etterbehandler understellsbehanldngen på bilen din - så det ser vi bort fra.
Et eksempel som illusterer dette: en god venn som kjørte like mye som meg selv i året en gang i tiden, kjøpte en VW Dobbeltcabiner rimelig fra sin arbeidsgiver. Når bilen var kjørt rundt 250' røyk topplokket og turboen i rask rekkefølge, en bytteturbo kosta 6000 pluss litt jobb dengang, et ditto topplokk kosta vel rundt 12.000. Totalt 18.000 pluss noen tusen i arbeid, rundt de 25'. Greit nok, han kjente ikke dette noe sted, han hadde jo en anstendig lønn, men var kostnadsbevisst. Han kjørte bilen nye 250' og litt til uten problemer, da solgte han bilen til neste lykkelige eier! 25 tusenlapper i det vi kan kalle "ekstraordinære kostnader" på 250.000 km er jo egentlig helt greit!
Noe lignende vil være tilfellet for din Landcruiser. Ja, du kan kjøe deg en ny LC, om du har økonomi til det er det kanhende ikke noe å lure på. Men har du det som oss andre, vil overgangskostnaden være såpass høy at det vil gi lommepungen din sjokk og brokk og varig men. Uten at jeg har sjekket priser frem og tilbake, vi snakker lett om en halv million eller mer her, spesielt om det dreier seg om en personbilregistert av sorten. Da blir 500.000 kroners spørsmålet: hvor mange deler kan jeg skifte for 500.000? Enn si: hvor langt kommer jeg til å kjøre bilen min før jeg går over til å ta tog eller taxi på permanent basis? Hvor mange deler må jeg regne med å skifte på den tiden?
Ja, du kan også bytte ut bilen din med en Prius....eller Yaris...det blir billigere på alle vis. Det kan være ... (more)