Teoretisk vil avgiftsøkninger føre til at bruktbiler, som jo i utgangspunktet er kjøpt til lavere pris, i større eller mindre grad opplever økt etterspørsel. Det kan mao bli noe lettere å selge brukte elbiler, hvilket igjen vil føre til at du iallefall slipper å gå ned i pris for å få solgt bilen.
Med trykk på "kan", det er litt annerledes med elbiler: ingen kan si noe med sikkerhet om hvor lang levetid batteripakka vil ha, og når din bil er 6 år i dag...da nærmer det seg med stormskriitt den dagen der fabrikkgarantien på batteripakka er snipp, snapp, ute! Like sikkert som at alle som kjøper elbil lærer seg betydningen av ord som "rekkeviddeangst" ,"ladekø" og andre festlige fenomener, er dette batterienes levetid noe som alle elbileiere, alle potensielle elbil-kjøpere vil ha et forhold til. For mange vil angst og beven for alt som kan gå galt være en del av dette. Bedre blir det ikke av at Tesla Model S er en relativt tung bil som er dyr både å reparere og vedlikeholde.
The Bottom Line er at det vil være flere forhold som trekker prisen relativt raskt nedover når bilens garantier i rask rekkefølge forsvinner. enn det er forhold som trekker prisen oppover. Ja, du kan nok forvente at prisen vil være noe mer stabil, men hvor mye vil i stor grad bli påvirket av de momenete som er nevnt over. Et annet skår i gleden her vil være hvor mange elbiler som er i markedet til enhver tid: for mange vil en mer fornuftig elbil, altså en elbil som ikke er like svær og tung, oppleves som et bedre valg. Nå rekkevidden også har utviklet seg slik vi ser det i dag, vil trenden uvegerlig gå i retning av at potensielle kjøpere ikke nødvendigvis vil se det vi vel kan kalle elbilenes motsvarighet til tidlgiere tiders amerikanske "muskelbiler" som spesielt attraktivt.
Den virkelige showstopperen vil imidlertid være om og hvis det kommer ny batteriteknologi, der nye elbiler - moms eller ikke moms - vil oppleves som mer attraktive fordi den nye battertkekologien gir overlegen rekkevidde. lavere vekt og ikke minst: lavere basispris for elbiler. Da kan du meget vel oppleve at din Tesla S blir like lett å selge som en Think!
Svaret på hva du kan forvente vil altså ha en drøss variable. Min påstand er at et eller flere av forholdene nevnt over vil få stor betydning for hvordan markedet for brukte elbiler vil utvikle seg i både kortere og mellomlangt perspektiv. Det er altså overveiende sannsynlig at du i beste fall vil få et verditap som vil være noe høyere enn det har vært fra 2014 og frem til i dag. Så nei, det vil IKKE bli sånn at du vil slippe med et latterlig lavt verditap og således kjøre nærmest "gratis".