0

Tucson, vinterbil ?

spurt 2021-03-17 11:56:33 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en Hyundai Tucson 1,6 CRDi 4WD DCT hybrid, kjøpt ny 07.19, km stand ca 13000 da problemet oppstod. I vinter frøs kondens i lufting fra veivhuslager, slik at oljepinnen blåste opp, og motorrommet ble oversvømt av olje. Dette førte til lukt av brent olje inne i kupeen, da isolasjon rundt katalysator ble gjennomtrukket av olje, men etter 4 besøk på merkeverksted, har de pr dd klart å få vekk oljelukten, pollenfilter er skiftet, så nå er der kommet en ny lukt, som minner om kjemikaler inne i bilen. Jeg mener at Hyundai har laget en bil som ikke tåler småkjøring om vinteren, og har derfor kontaktet suupport, forklart situasjonen, og bedt om at de gir meg en god innbyttepris, da jeg ikke kan stole på at denne bilen er driftssikker de kommende vinterene. Jeg ble henvist til forhandler, og fikk ett tilbud som var ca 130 000 under det jeg betalte. Jeg hadde tenkt å ha bilen i 6-8 år, men hvis jeg blir nødt til å bytte nå, mener jeg at det er feil at jeg må ta hele verdi forringelsen, da det er Hyundai som har laget bil som ikke holder mål. Hva mener du ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-17 12:18:52 +0200

Dette med fryst veivhusventilasjon kan skje de beste. Det er ikke noen uvanlig feil på flere modeller dette.

Selvfølgelig kjedelig når det skjer om mye styr, for ditt vedkommende, å få skikk på dette igjen forstår jeg.

Selv om dette har skjedd en gang, så er det jo ikke sagt at det skjer igjen. Det finnes trolig også løsninger for å hindre at det skjer igjen. Det burde verkstedet ditt ha kommet opp med, synes jeg. Jeg tror nok Hyundai lager biler som holder mål. Det er i alle fall min erfaring med merket.

Om velger å bytte nå, er jeg redd det skal holde hardt å få Hyundai til å ta deler av tapet. Men de bør absolutt gi deg et godt tilbud på en annen bil – om du går for Hyundai igjen.

Ønsker deg uansett lykke til.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-17 12:35:24 +0200

updated 2021-03-17 12:43:28 +0200

En bil til ca 530 000, verditap 18 mnd ca 130 000 Dermed blir verditapet ca 7200 pr mnd. eller ca 10 kr pr kjørt km Er dette " innafor " ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-17 23:59:52 +0200

Kloke ord fra Benny, og nei, selv om det nok har vært positivt med det vi kan kaller "endringer" mhp importørleddet her, om du har flaks og får på plass en positiv dialog med det være seg forhandleren eller Hyundai Norge, kan du oppnå en noe bedre deal ved innbytte. Men vær klar over at i den store sammehengen er verditapet her godt innafor det som er etablert praksis i Norge. Det kan man selvfølgelig ha mange og sterke meninger om, men sånn er det bare! At bilen din knapt nok er kjørt, har liten betydning her, forhandleren som tar bilen i innbytte legger normalt sett en innbyttepris basert på en form for listepris, Når han selger bilen igjen, skal du ikke bli overrasket over å oppdage en pris som ligger nær opp til nyprisen for en bil som er så ny som din. Da er det fort gjortå tenke at du burde fått mer for bilen, men forhandleren driver butikk. Differansen mellom det du får i innbytte og utsalgsprisen bygger på en kalkyle der forhandlers kostnader skal dekkes inn: herunder det man kaller "nødvendig påkost", garantikostnader, klargjøring, salgsomkostninger osv osv og ikke minst, en for forhandler akseptabel fortjeneste.

Bare så det er sagt: en god venn som hadde en fieende flott Toyota, fikk det for seg at han skulle bytte bil etter et snaut år og drøye 10.000 km. Netto verditap 150.000 - ett hundre og femti tusen kroner! Det eneste forhandler trenge å gjøre med bilen, var å skrive en prislapp pålydende 20-30.000 under nypris for samme bil - det var litt ekstrautstyr på denne bilen - i løpet av kun kort tid klinget det i kassa-apparatet og forhandelren kunne le hele veien til banken! Men "innafor"? Så absolutt, helt vanlig spør du meg, og kameraten godtok jo dette...helt frivillig! Fryktelig dyrt, men sånn kan det gå når man bytter bil for ofte, overgangskostnaden for å bytte bil er helt rå i Norge!

I og med at dette er en relativt ny bil med nybilgaranti, får du nok noe mer for bilen ved privat salg, men ikke legg utsalgsprisen for en tilsvarende bil hos forhandler til grunn for "din" pris, legg deg på et kompromiss litt over - kanhende litt under halvveien kan være et greit utgangpsunkt. Problemet er at Hyundai ikke er noen spesielt lettsolgt bil, en av årsakene er at den tidligere importøren ikke gjorde en speseilt god jobb som det vi kan kalle "merkevarebygger". Hva den norsk vinteren og Hyundai angår, er det grunn til å anta at Benny har rett: nyere Hyundai bør være vesentlig bedre enn tidligere. Uten å gå i detaljer, jeg har famile som eide en Hyundai Santa Fee over et drøyt vinterhalvår: ibla røyk hjullagrene på kun kort tid...rundt 15.000 km om jeg ikke husker feil. Dette kosta ufyselig mye penger å få utbedret, og garantien? Å neeeeeeeeeeeeeeeei, dette var SLITEDELER! Selv om den direkte årsaken til at hjullagrene røyk, var at de var wide open for det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar