0

Trenger råd og tips til en pålitelig og gøy bil

spurt 2021-03-17 10:14:18 +0200

anonym bruker

Anonym

Nå har jeg vært maks uheldig med mine to siste bilkjøp, begge 2005 Mazda 6 STV, hvor det har vært høyt forbruk av olje og ingen skjønner hvorfor, og resultatet har vært at jeg har kjørt dem i hjel. Så nå er jeg på leit etter ny bil, og er i grunnen skikkelig skeptisk.

Jeg har kikket på biler i prisklassen 130-150.000, og kunne egentlig tenkt meg en SUV, men minimum en stasjonsvogn. Jeg er alenemor i midten av 40 årene med 2 tenåringer i hus, lar meg lett begeistre og "barnslig" nok til å synes det er gøy å kjenne at det er krefter ute å går når jeg drar på litt, og er det godt lydbilde i bilen i tillegg, og bilen ser lekker ut, så er hele hurven fornøyde. Jo mer komfort jo bedre -både på kjøring og utstyr, men kan fire litt på kravene når det kommer til utstyr om nødvendig. Viktigste ankepunkt er at det er minst 2 soners klima, parkeringssensorer, oppvarmede speil, handsfree, bluetooth og god komfort i baksetet. Utenfor står en tilhenger med 1.300 kg totalvekt, men mor har bare førerkort kl B. Helsemessig er det nok fornuftig med automat, men hodet og føttene er ikke helt enige der -skulle gjerne sagt ja takk begge deler hvis det var mulig.

Jeg har kikket og vurdert, bestemt meg og ombestemt meg, lest på tester og kikket og vurdert enda mer, men jeg synes det er kjempevanskelig å velge en for de fleste ser jo bra ut. Men jeg har registrert at jeg ofte klikker på Mazda CX-5, og Kia Sportage, og Mazda har jeg jo ikke god erfaring med i det hele tatt (gode kjøreegenskaper har de to forrige hatt, vel og merke), så jeg må nok overbevises for å velge den. Og Kia Sportage finner jeg ikke på lister over biler med lite feilprosent, så jeg er litt redd for å gå på en smell der og. Har så vidt kikket på stasjonsvogner, og pluss der er at man kan få en enda nyere bil for samme pris, men ikke gjort meg opp så mye mening om hvilke jeg liker. Jeg er i grunnen åpen for mye, og med min beslutningsvegring hadde det vært så greit om noen kunne pekt på èn bil og sagt; akkurat den skal du kjøpe, for med alle disse utstyrspakkene og dette så er jo ikke alle modellene like heller, så det kan jo være stor variasjon fra den ene til den neste.

Håper du kan hjelpe meg her :-)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-17 23:33:52 +0200

Først og fremst, jeg ville nok IKKE tenkt på Mazda en til gang, det er IKKE alltid sånn at alle gode ting er tre! En to-gang med Mandags-Mazda er nok! Det har seg jo også sånn at det er visse "nøkker" med nyere Mazda, og som du er inne på, KIA er ikke en bilprodusent som peker seg ut når det gjelder problemfritt bilhold. For all del, greie og enkle biler, men det ikke biler som gir deg et problemfritt bilhold over tid. Det samme gjelder i stor grad fetterne fra Hyundai.

Med et begrenset budsjett og et ønske om en nogenlunde pålitelig bil, er det en ting som gjelder: mest mulig ny bil. Tallet i kilometertelleren er på sett og vis interessant, men langt viktigere er bilens faktiske stand. Når du finner en bil som kan passe deg, vil jeg på det aller sterkeste anbefale at du krever en NAF-test - den "minste" på 60 punkter er grei nok for bruktbilkjøp i denne prisklassen - FØR - FØR - FØR du så mye som tenker tanken på å undertegne en kjøpekontrakt. Denne moroa koster 1500 spenn om du er NAF-medlem (medlemskap uten veihjelp er greit å ha uansett, veihjelp har du ofte i bilnforsikringen likevel), om selger dekker dette, jolly fine, hvis ikke kan dere jo spleise. Poenget er at det er MYE enklere å komme til enighet om utbedring av feil og mangler FØR du har signert kjøpekontrakt, enn ETTERPÅ!!!! Skal ikke rare problemet til før du har dekket inn disse kronene....og skulle det være en bil som har kritisk rust...er det bare å gå videre!

Dette med RUST er i seg selv grunn nok til å insistere på NAF-test...fra årtusenskiftet er det en ting som er sikkert: nye biler ruster fortsatt som kjeks på norske veier, vinteren er IKKE avskaffet! Og sånne ting som "tilstandsrapporter" er ofte ikke verdt mer enn fagre ord fra selgeren....det er i mange tilfeller litt som merra som passer havresekken: de sier alt og ingenting! Å avdekke skjulte feil på egenhånd? I praksis umulig, men for all del: du gjør deg selvfølgelig opp en mening selv, og en grundig prøvekjøring er obligatorisk. Men den endelige sjekken når du har funnet en bil du har lyst til å kjøpe: den bør du altså la NAF ta. NAF er objektive, NAF har etablerte prosedyrer.

Jeg merker meg ellers to ord som hver for seg har mye å si for hvor mye bil du får for pengene: SUV hhv stasjonsvogn. Moteordet "SUV" har en lei tendens til å gi et betydelig påslag på prisen. Det innebærer også ofte høyere driftutgifter. Verdt å ha i bakhodet: om du ikke har en helt spesiellt dårlig vei som du kjører på jevnlig, eller f.ex kjører ofte på ubrøyta veier i et snørikt område, trenger du egentlig ikke denne ekstra bakkeklaringen. Men greit nok: tenker du utenfor boksen, kan du faktisk få mye god bil for et begrenset budsjett: Mitsubishi Outlander er en grei bil som av en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar