HER finner du en grei oversikt for vennindens situasjon: https://www.forbrukerradet.no/forside...
Jeg kan også anbefale at venninden tegner medlemskap uten veihjelp i NAF, da kan hun ta en telefon og søke et konkret råd i forhold til det aktuelle problemet. For all del, NAF svarer også i noen grad ikke-medlemmer - verdt et forsøk. Min subjektive oppfatning er at det ikke er noe som tilsier at dette ikke dekkes av reklamasjonsretten, men gitt det faktum at tvistebeløpet - her halvparten av de totwalt 17.600 - er såvidt moderat at jeg nok ikke ville brukt tid og krefter på å "gå videre". Det man kan forsøke, er å forsøke å etablere en positiv dialog med forhandler - alltid positiv - si gjerne kyss-meg-bak, men på en høflig måte - da kan man muligens oppnå litt mer.
Det er så enkelt som at alle tvister egentlig dreier seg mer om å "få rett" enn å "ha rett", i dette tilfellet er tvistebeløpet så lavt at man normalt sett bør tilstrebe et kompromiss som begge kan leve med. Som nevnt over, man kan prøve å få til "litt mer", ellers er en 50 % dekning helt greit her, kfr at det på ingen måte er gitt at man kan oppnå mer ved en runde i forbrukertvistutvalget. Noe kynisk sett, man kan få så mye "medhold" man bare vil, man kan likevel ende med en Svarte-Per.