0

Ny erstatter for Hyundai

spurt 2021-03-12 08:59:51 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Vi er et par som planlegger kjøp av ny bil. Vi vet bare ikke hvilken bil vi bør gå for. Vi tenker en del på miljø nå når vi skal kjøpe ny bil da det ryktes om at diesel skal bli forbudt fra 2015, men samtidig trenger vi en bil som er tilpasset vårt behov. Vi kjører kjeldent eller aldri til jobb, da vi har gåavstand til det meste i sentrum. Vi bruker bil til langkjøring. Vår lengste etappe til våre foreldre er fra Mosjøen til Tana i Finnmark 1350km og her har vår Hyundai vært fantastisk til vårt bruk. Den har vi kjørt hele 800km med på 50 liter diesel fra Tana til Luleå i Sverge, og den kan også trekke 2 tonn på kroken når vi kjører med 2 scooterer på henger. I tillegg har vi masse slekt i Hamar, sandefjord og Trondheim Men vi savner litt mer komfort på slike langturer. Vi er veldig skeptisk til å kjøpe el-bil med tanke på hva man har på kroken og sykler på taket og ladepunkt og ladekø. Samtidig ønsker vi ikke å kjøpe en bil som koster oss skjorta i form av drivstoff. Vi tenker oss en prisklasse på ca. 500 000 kr og vi har hatt eksempelvis Skoda Scout eller Volvo xc60/ v70 Cross Country i bakhodet. Hva tror du kunne vært aktuelt som personbil for å velge til slikt formål?

Hilsen Gaute

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-12 14:15:01 +0200

Som alltid, kjøremønster og behov bør være det avgjørende for valg av drivlinje. Det er dere som skal være fornøyd, og for meg fremstår det som om dere har et nøkternt realistisk syn på både det ene og det andre. Det koker jo ned til to-tre ting dette her: dere har et kjøremønster som i stor grad består i langkjøring i ordets rette betydning, og denne kjøringen foregår i like stor grad i områder der "ladestasjoner" vil være utropi i både 10 og 20 år fremover, kanhende lenger. Ja, det er kanhende "politisk korrekt" å kjøre elbil for fiffen med adresse Asker og Blærum, de kjører så alikevel knapt nok 2-3 mil av gangen år de tar frem bilen for å frakte seg sjæl og matpakka til kontoret på Aker Brygge, men det er faktisk LITT annerledes for de av oss som ikke bor i og rundt OSlo-gryta :-) Jeg skal ikke dra den lange plata om de faktiske fremtidsutsiktene for "elektrifiseringen" av Norge, det har jeg skrevet mye om i andre innlegg her, utover å påpeke to ting: Dels at det er høyt opp og langt frem til elbil kan være et realistik alternativ i Tana og omegn, dels at den politiske symbolhandlingen med å forby salg av NYE biler med konvensjonell drivlinje fra 2025 faktsik ikke er vedtatt ennå.

Og so what? Vi som har en dieselbil fra FØR et eventuelt salgsforbud, vil fortsatt kunne bruke bilene våre med et smil rundt munnen i lang tid fremover, sannsynligvis så lenge at vi går over til rullator og tog og hva det måtte være lenge før vi må parkere bilene våre! Det er så enkelt som at uten diesel som energibærer stopper Norge! Varetransport, jordbruk, tog...just name it! Forby bruk av dieseldrevne personbiler? Vel, politisk gjennomført bart i Oslo kanhende, men i andre "storbyer" som egentlig ikke er speseilt store sett i europeiske sammenheng...? Vanskelig! På det være seg Finnmarksvidda eller landsbygda her i sørvest hvor jeg bor? Det skjer ikke i vår tid.

DEN PRAKTISKE GREIE MED ELBIL er at først og fremst kan man ALDRI regne med å kunne utnytte full batterikapasitet....typisk snakker vi om maks 80, normalt sett rundt 60 % av maks kapasitet. Dette henger sammen med at man ikke bør kjøre batteriene lavere enn 20 %, dernest er det sånn at "toppladingen", altså de siste 20 % fra 80% og oppover, tar uforholdsmessig lang tid. Ja, det går greit hjemme, men langs veien betaler man for strøm, dernest for tid. Da blir det plutselig veldig dyrt å si til seg sjæl "full tank", ifølge elbilforeningen blir det dyrere enn å kjøre diesel! Legg til at både kulde og ikke minst, en "liten" scooterhenger medfører at dere kan redusere de 60-80 % med "rekkevidde" dere klarer å fylle på to: vips, så har en elbil med 500 km oppgitt rekkevidde et sted mellom si 150 og 200 km reell, utnyttbar rekkevidde! Uavhengig av om jeg her maler fanden på veggen eller ei, maks rekkevidde ved langkjøring vil ligge ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-12 22:28:57 +0200

For prisen du nevner får en fin Mercedes diesel. C-klasse er en fantastisk bil å kjøre og med god økonomi. Vurder det. 👍

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar