0

Bytte manuell girolje lurt?

spurt 2021-03-11 20:59:50 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Lurer på om jeg bør bytte giroljen på manuell kassa på Audien min. Spesielt når det blir kaldt så er det ofte "vanskelig" å få den i feks 1-2 gir. Når jeg spurte om pristilbud på dette hos Møller verksted fikk jeg først dette svaret: Hvorfor vil du bytte olja? Som om at de aldri hadde hørt om det. Har prøvd å lese meg opp på dette, så finner jeg ikke noe interval på skifte av dette som det er på automat kasser. Har lest på Audi forumer at det med at girene blir stive når det blir kaldt er en vanlig ting med kassene at oljen er dårlig,

Bilen er nå 20 år gammel, og regner med olja aldri er blitt byttet tidligere. Tror du det vil hjelpe å bytte den og er det lurt? Og hvorfor er det ikke noe intervall på manuell girkasse olje?

Takker på forhånd!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-12 22:30:45 +0100

Takker for blomster og rosende ord :-) Bilen din er jo knapt innkjørt, du har god bil i 20 år til, alle gode ønsker, måtte bilen din bringe deg like mye glede som mine biler har brakt meg!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-12 15:19:56 +0100

Takker og bukker for svar. Sitter nå i lunsjen min og leser svaret ditt. Er alltids en liten latter som kommer av å lese dine fortellinger osv. elsker det!!

Fikk mye gode råd, bilen har nå rulla 222000km. Og fikk bedre pris på NAF. Samt ingen spørsmålstegn ved et pristilbud.

Ha en fin dag videre og en riktig god helg!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-12 14:32:41 +0100

Milde Jesus....20 år uten å bytte girolje tilsier at det nok kan være fornuftig! Og ja, det kan hjelpe på det du beskriver, og nei, det koster ikke stort å prøve! Men glem merkeverkstedet, finn et velrenommert, uavhengig, autorisert verksted og la dem gjøre jobben. Det er ikke noen stor greie, men det krever en samvittighetsfull mekaniker, gjerne av den noe tilårskomne sorten som ikke er redd for å få olje på fingrene...yngre mekanikere er best på pc..manuelle girkasser er ikke helt hjemmebane for ungdommen :-)

Ellers forundrer det meg at du ikke finner noe om dette i serviceinstruksene, men bilen din er gjerne ikke gammel nok? Min kjære Passat 1.9 TDI fra hine dage hadde iallefall en anbefaling om sjekk av oljenivået på girkassa (også manuell). Rett nok fryktelig mange kilometer, og om jeg ikke husker feil, besluttet jeg å skifte girolja, mest for å være sikker, når jeg overtok bilen ved rundt 225.000 kjørte kilometer. Siden jeg hadde fresk årlig kjørelengde i de tider, og ellers kjørte mest langkjøring, lot jeg girolja i fred til rundt 450', da sjekka jeg åssen den så ut, og lot den være i fred, den var krystallklar, faktisk var det så mye at det piplet litt olje ut "sjekkhullet". Står vel noe i retning "fyll til det pipler ut hølet" i verkstedsboka til disse bilene :-) Jeg kjørte ufortrødent videre til bilen ble smadret av en trafikal idiot som vrengte over i min kjørebane, da hadde bilen rulla snaue 500' og fremsto og føltes som ny, hadde lett kjørt den 500' til :-(

Åssen det er med din bil er jeg usikker på, du sier ikke noe om kjørelengde, men 20 år innebærer både mekaniske og termiske belastninger over lang tid. Jeg ville skiftet, gjerne spandert en delvis "flushing". Ikke "flushing" i ordets egentlige forstand, men si at du tapper kassa...hvorpå du setter inn tappeskruen....fyller på en del olje av rett sort....tapper denne olja...og fyller på rett mengde igjen....voila...så har motoren frisk og god olje for lange tider fremover!

Hvorfor det ikke er noe intervall? Jeg er slett ikke sikker på om det er helt sant at det ikke er noe intervall, som et minimum bør det være et sjekk-intervall. Men uavhengig av dette, du kjenner selv bilen din, og dette med å skifte olje i dann og vann, både her og der, er uansett fornuftig. Det som er litt dumt, er at VAG behandler serviceinstruksene sine som om det skulle være en militær hemmelighet, det er LEEEEEEEEEEEEEEENGE siden den sto i bilens instruksjonsbok! Høl i hue spør du meg, men det finnes Haynes-bøker, det finnes uavhenige verksteder som faktisk HAR tilgang til et datasytem der de kan trylle frem alle aktuelle intervaller, oljetyper og så videre! Gjett hvorfor jeg valgte å benytte et UAVHENGIG verksted til service og vedlikehold på våre to nye VW når jeg etterhvert fikk råd til å kjøpe NYE biler! Ikke bare er prisnivået for såvel arbeid som olje ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger