0

''lane control"

spurt 2021-03-11 08:09:17 +0100

anonym bruker

Anonym

Er det riktig at det er påbudt. På min nye ID3 er de meget forstyrrende. Den drar i rattet, og jeg tror ikke heller sensoren fungerer riktig. Er det mulig å kutte ut denne funksjonen. Møller iser at dette er påbudt.

..ellers er jeg overrasket at VW sender en så uferdig bil på veien. Det er mye sensorfeil, men også andre ting som dørlåser, innebelysning m.fl. som ikke virker som det skal.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-11 17:25:51 +0100

Lane assist har vært med oss som trives best med VW fra 2012 i bla Golf 7, systemet fungerer fungerer upåklagelig og under gitte forutsetninger skal du faktisk merke at systemet er der når du holder i rattet. Mhp sensorinput er dette først og fremst kamerabasert, ja, det kan være en kalibreringsfeil, men ellers er systemet programvarestyrt. Til forskjell fra en unevnelig amerikansk bil der man markedsfører assistentsystemene som "autopilot", vil ditt system dels gi en warning om det ikke lenger har track på stripene i veien. Likeledes vil systemet gi alarm hhv kobles ut om grepet ditt i rattet er atypisk innenfor et antall sekunder. I utgangspunktet kan du altså være rimelig trygg på at systemt ikke vil føre deg like lukt i uløkka, men be aware, slike systemer er og blir assistentsystemer, det har ingen verdens ting med "autopilot" å gjøre. Du må altså fortsatt ha din fulle og hele oppmerksomhet på egen kjøring som trafikken rundt deg.

Om Møller bruker frasologien "påbudt", er det antagelig med henvisning til et EU-direktiv som sier noe om at slike systemer skal være implelementert i alle nye biler produsert etter en eller annen dato. Det springende punktet her er hvorvidt systemet kan kobles ut på samme vis som tidligere. Det finner du ut av i bilens brukerhåndbok. Dersom du IKKE kan koble ut systemet, anbefaler jeg deg at du setter deg inn i hvordan det fungerer, og tar det derfra. Om du opplever uregelmessigheter, tar du det selvfølgelig opp med merkeverkstedet ASAP, det er derfor du velger VAG: min erfaring er at kundestøtten iallefall fortjener terningkast 5, og det over hele Europa.

Mhp sensorfeil har jeg ikke fanget opp noe som tyder på dette tidligere, jeg ville nok tenkt mer i retning av kalibreringsfeil, men gitt at VAG har designet støttesystemene med samme vekt på integritet som tidligere (integritet går på at systemet er designet på en slik måte at en feil, uavhengig av type feil, ikke skal sende deg like lukt i uløkka) ville jeg nok ikke ligget våken om natta. Men gitt det faktum at vi snakker om en helt ny bil, der det nok har gått litt vel kjapt i utviklingsprosessen, ville jeg hatt skjerpet oppmerksomhet og satt meg nøye inn i hvordan systemene er tenkt å fungere. Det er prisen man betaler for å være "først" og kjøpe en ny modell, med elbiler gjelder det i enda høyere grad enn tidligere! Ja, i etterpåklokskapens navn kan man selvfølgelig mene at det ikke burde vært sånn, man kan også tenke tanken på at man burde ha ventet til fabrikanten hadde luka vekk barnesykdommene. På den annen side sett: vi er nå engang skapt sånn at vi av og til lar oss rive med av "må-ha" trangen, i dette tilfellet ville jeg nok slått meg til ro med at verdens største bilfabrikant nok vil klare å løse problemene også denne gang.

En helt annen ting er at en unevnelig amerikansk produsent har hatt nærmest kontinuerlige kvalitetsproblemer fra den spede ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger