0

Feil med ABS unit på Ford Fokus el.

spurt 2021-03-10 15:03:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Vi har en Ford Focus Electric der varsellampe for bremse plutselige lyser. Når bremsepedal ble trekket ned var det mindre motstand og det var en surklelyde fra hydraulikken laget bremsevæske . jeg var innom Mekonomen som kunne verifisere at det var nok bremseveske og ingen lekkasje på bremsystemet. Mekaniker antydet feil på ABS-unit. Dette er hvis nok en ikke helt uvanlig feil på dagens biler og at disse kostet mellom 20-40.000 kr å skifte. Mekonomen hadde ikke utstyr for å lese av feilmelding og anbefalte meg å ta kontakt med merkeverksted.

Bilen ble kjørt over til merkeverksted, og de kunne konstatere at det var feil på ABS-unit. Vi fikk en tilbakemelding fra verkstedet om at det ikke ville lønne seg å reparer bilen. Feilsøkingen kom på kr 7.100,- og totalt pris på det hele reparasjonen ville komme på 44-45.000.

Priser på tilsvarende biler på Finn.no ligger på ca 70.000.

Så da er mine spørsmål. 1. Er feilen som er beskrevet forenlig med kunnskap om mulig feil på ABS unit? 2. Er det rimelig å anta et merkeverksted kjenner til denne type feil og ca kostnader ved en slik reparasjon? 3. Er det rimelig å anta at det ikke måtte være nødvendig å feilsøke for 7100 kr for å fortelle at reparasjons utgifter ville bli på 44-45.000 kr og at det derfor ikke var anbefalt å reparere bilen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-11 10:38:46 +0100

Jeg tenker at det er vanskelig å si noe om hva merkeverkstedet egentlig har gjort her, det du eventuelt kan gjøre er å ta en hyggelig samtale med verksmesteren og spørre fint om en forklaring på hva man har gjort så langt, begrunn det gjerne med at du vil tenke gjennom om du vil reparere bilen eller ei. Det ville jeg vurdert: det er bruksverdien og gjenstående levetid for bilen som betyr noe her, si at bilen kan holde i 5 år til, da er 40-50.000 kroner fordelt på antall år helt greit. Også her vil verkmesteren kunne gi deg et kvalifisert råd, vel anvendt tid spør du meg.

7000 spenn antyder si tre timers arbeid. Dette er ikke urimelig gitt at det er en kompisert feil som involverer kritiske styringsenheter. At verkstedet kunne gjette seg frem til dette uten å feilsøke? Neppe, et seriøst verksted kan ikke basere sine råd til kunden ved et sikkerhetskritisk feilbilde på gjetting. Det er heller ingen selvfølge at feilkodene gir et entydig bilde av hva som egentlig er gått i støkker. Inntil det motsatte er bevist, ville jeg lagt til grunn at verkstedet har forsøkt å gjøre en best mulig jobb her. En annen ting er at det nok kan ha vært en noe mangelfull kommunikasjon innledningsvis, kanhende det kunne vært en fordel å orientere kunden om at feilsøket kunne innebære en viss kostnad. Som kunde vil man jo ofte forvente at det "bare" er å koble til en pc og avlese feilkoder. Denne gang var det tydeligvis ikke det, fordelen for deg er at du nå har en konkret feil og en konkret kostnadsramme å forholde deg til.

Om feilbildet er forenlig med det som for meg fremstår som en "systemfeil", der en kritisk styringsenhet har sagt takk for seg? Absolutt, og igjen, man kan mene mye om enkelte merkeverksteder, men gitt din fremstilling fremstår det som om man har gjort en så god vurdering av feilen som det mulig innenfor en fornuftig kostnadsramme her.

I og med at det dreier seg om en elbil er det dessverre ikke uten videre enkelt å f.ex finne et uavhengig, autorisert verksted som eventuelt kan gi deg et bedre tilbud på den aktuelle reparsjone. Ja, det går an å prøve, koster lite å spørre, gitt at delene det dreier seg om kan fremskaffes til en fornuftig pris av andre, og det ikke er spesielt krevende løsninger for dette på din bil, er det en mulighet, men generelt begrenser dette seg når det dreier seg om en elbil. Sånn er det bare, men den gode tingen er jo at 40-50.000 egentlig ikke er noe spesielt høyt beløp. Det kunne vært mye verre, kfr at bare inforskjermen i forrige generasjon Nisse-Leif er priset til rundt 85.000,- som reservedel. Og sånt som en batteripakke til en elbil koster lett fra rundt de 300' og oppover.

I det hele tatt, dette bekrefter et forhold som kommer til å gjøre seg gjeldende fremover: elbil er ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-11 12:23:49 +0100

Det finnes egne verksteder som er spesialisert på å reparere akkurat slike enheter. Fikk pris på å bytte min hos merkeverksted til kr 25.000,- men spesialverkstedet i Oslo, fikk tilsendt enheten, fikset den og sendte den tilbake, 8000,-. Riktignok en dieselbil. Men hør med https://www.styreenheter.no/

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-11 14:15:26 +0100

Knallgodt tips fra Kamerat Oblx her! Om du kommer ned mot femteparten av kostnaden, er det iallefall ikke vanskelig å velge her, med litt flaks er det identiske eller kompatile enheter! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger