0

Audi A4 2.0TDi 2006-2008

spurt 2021-03-07 13:44:01 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei!

Jeg har lest en del om eiere som har hatt store problemer med BLB motoren til Audi. Det handler ofte om hex shaft og camshaft. Er det noe du har vært borti selv og er det stor forskjell på 140hk til 170hk i 2.0l TDi i disse bilene i forhold til driftsikkerhet? Og vet du om andre problemer med disse motorene?

Mvh Haakon

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-07 17:57:17 +0200

Uten at jeg kjenner forskjellene på disse motorene vs andre motorer fra konsernet i detalj: det er en ting som i stor grad påvirker både feilrate og levetid i biler med TDI-motor: intervallet for oljeskift og filterbytte. Uavhengig av om eierne biter på dette med "longlife" service eller selv velger å "forlenge" intervallet for oljeskift, det er dårlig karma. Legg til at mange eiere, for ikke å nevne enkelte verksteder, også mener at det er "unødvendig" å bytte oljefilter hver gang man skifter olje. Dette, kombinert med at det er en kjent svakhet med det du kaller "hex shaft"...som meg bekjent er det vi kaller "oil pump hex drive shaft" på nynorsk...blir det jo meget raskt en skikkelig høydare av dette, kfr at kamakselen er nettopp en slik del som får det vondt og leit når det oppstår oljeproblematikk i motoren. Og nei, det vil egentlig ikke være noen stor forskjell på de to versjonene du nevner her, selv om det nok kan være marginale forskjeller vil ikke den ene peke seg ut som vesentlig bedre enn den andre.

The Bottom Line er at dette kan jo bli en enda større "høydare" for de som måtte gjøre den genistreken å "tukle" med motorstyringen for å skremme ut enda flere ponnier: høyere ytelse gir mer belastninger. Med en slik problemstilling i bunnen er det ekstra god grunn til å holde motoren 100 % original og ellers være over gjennomsnittet påpasselig med service og vedlikehold.

Min subjektive oppfatning, slik jeg har fått det overbrakt fra gode venner som har biler med slike motorer hhv mine kontakter ved min lokale Møller-sjapp, er at også denne motorgenerasjonen er grei å ha med å gjøre. Men igjen: jeg ville nok unngått å kjøpe brukt Audi av denn årgangen, nettopp fordi Audi er en "merkevare" som populær blant de som gjerne er litt hardere på gassen enn oss andre, og lettere lar seg overtale av de som selger "chipping", "optiomalisering" og så videre. Om du ikke finner en gubbekjørt Audi av denne årgangen (om det er din favoritt), velg heller en Passat eller CC med motor i samme sjangeren, uten tukling, men med fornuftig oppfølging ifht service og vedlikehold. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar