0

Disco 5 2018 motorhavari

spurt 2021-03-05 11:50:53 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei,

Kjøpte en brukt Land Rover Discovery 5 2018 modell med 2 liters diesel. Etter tre mnd, stoppet den og fikk ikke start på den.

Nå har JagLR har bilen i et halvt år og kom til slutt frem at motoren har havarert på bakgrunn av for høy innsprøytning. De kom frem til at forrige eier ikke har tatt den første servicen på bilen, men tatt de påfølgende servicene som normalt. De mener dette er årsaken og derfor er ikke Land Rover ansvalige for garanti og jeg må kjøpe en ny motor ++

Forrige eier er slått konkurs og står da uten mulighet til å heve kjøpet.

Årsaken fra JagLR høres litt tynn ut da bilen har vært på service flere ganger etter den som ble hoppet over. 1. Bør dette likevel gå på fabrikkgaranti? 2. Er forrige eier helt uten ansvar siden han har lagt ned firmaet sitt? 3. Må jeg faktisk bare kjøpe en ny motor fra egen lomme på en nesten ny bil?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-05 15:51:13 +0200

Heisann. Lei sak dette. Jeg sjekker dette ut med forbrukerrådet og kommer tilbake med svar til deg.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-05 17:28:52 +0200

Vel, 100.000 kroners spørmålet her er hvorvidt en feil som dette står på den ordinære lista over ting som blir sjekket ved det være seg første service eller ved senere servicer. I ditt sted ville jeg avventet svar fra Benny og tatt det derfra. For min del er jeg medlem uten veihjelp i NAF, det er noe som kan være gull verdt i situasjoner som dette. Jeg stiller meg også noe undrende til begrepet "for høy innsprøyting", mulig jeg er litt for meget djevelens advokat her, men jeg tenker at dersom det er en feil med innsprøytingsystemet er det dels en opplagt garantisak i utgangspunktet, dels tenker jeg at dersom det er en såvidt alvorlig feil at motoren går til Jesus, ja da burde dette vært avdekket ved senere servicer!

EN TING NAF kan hjelpe deg med uansett om du er medlem eller ikke, er råd og veiledning, og ikke minst, hvor du finner din nærmeste NAF-advokat. Ikke bokstavelig NAF-advokat, dette er advokater som har samarbeidsavtaler med NAF og relevant spisskompetanse. Der kan du normalt sett innhente det som kalles "fritt rettsråd".

The Bottom Line er at det vel ikke er samme importør som tidligere. Broder hadde en Freelander for mange år siden, han kjørte den pedantisk til hver eneste service, likevel hadde han nærseks-siffrede utgifter på ekstraordinært vedlikehold i løpet av de 5 årene garantien gjaldt. Alt var knyttet til kraftoverføringen, fra girkassa og bakover! Kun dager etter at garantien gikk ut, ble årsaken til hele gullrekka med feil avdekket: RAMMA SOM HOLDER BAKAKSLINGEN SKAL - MED TRYKK PÅ SKAL - ettertrekkes ved hver eneste service! Dette står med feite typer i serviceinstruksen, men merkeverkstedet hadde ikke RØRT disse boltene EN ENESTE GANG! Sånt gir vibrasjon, vibrasjon gir alvorlige problemer! Den norske importøren lo rått hver gang ordet "garanti" ble nevnt, både underveis og når årsaken - her reinspikka SLARV - fra verkstedet - ble avdekket. Hadde nær sagt same shiit, another wrapping henført til ditt problem! Som sagt: dersom IKKE sjekk av den underliggende årsaken står som eget punkt på serviceinstruksen, ville jeg nok tatt bryet med å bruke tid og krefter videre her! Nei, man skal ikke gå til rettslige skritt uten å være sikker på å vinne, så gjør de rette tingene i rett rekkefølge her! Bennys tilbakemelding...søke råd...LYKKE TIL!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-07 17:27:31 +0200

En hel gullrekke med kloke ord fra Kamerat K her, og ja, dreier det seg om det jeg kaller "tukling" i den hensikt å skremme ut flere ponnier fra motoren, attpå til på en ny bil med nok av den sorten fra før, vel, da smeller revesaksa igjen med et smell! Sånn er det bare, og er det noe sånt som er gjort, ja da bør man holde hue lavt, gråte en skvett før man lader erte-spretterten og eventuelt tar en alvorsprat med selger: Det vil imidlertid tre ting som vil være en klar fordel å ha styring på da: først og fremst selgers juridiske ansvar...meg bekjent er det egentlig ikke så enkelt som at man bare kan "avvikle" et firma og løpe fra reklamasjonsansvaret...selv om alt blir så meget vanskeligere da! Om det er noe å hente - hint: fritt rettsråd fra advokat...blir neste punkt å innhente en uttalelse fra verkstedet som slår fast at det er foretatt endringer i bilens styringsystem. Dernest er det en klar fordel om eventuell tukling IKKE er opplyst om i kjøpekontrakten...om så er...ja da står man i en lei skvis her!

En ting som ytterligere kompliserer dette, er at det en part til inne i bildet: første eier. Om bilen er "tuklet" med og første eier ikke har opplyst om dette til et firma som slik jeg forstår det, har solgt bilen til deg, vil det være første eier som er den store synderen her, også i juridisk forstand. Den gode tingen er at saken også vil kunne forfølges i forhold til første eier.

The Bottom Line er at du uansett bør avvente svar fra Benny og ha is i magen. Dette er ingen enkel sak, og tvistebeløpet er i utgangspunktet ikke stort nok til at det oppveier den prosesuelle risikoen ved en rettslig tvist. Den mest innlysende veien å gå er via "gratisorganer" og en dialog med de som måtte ha ansvaret. Det er så enkelt som at selv om du skulle vvinne frem ved det være seg en behandling i forliksrådet eller rettsapparatet, så kan den som blir dømt til å betale deg en erstatning og dekke dine advokatutgifter egentlig bare le rått: det er IKKE noen automatikk i at skyldner betaler sånn uten videre, og det er IKKE sånn at namsmannen jobber gratis for deg og springer avsted for å drive inn pengene! Det kan ofte vise seg å være en langdryg prosess, og er det f.ex selger som blir sittende med ansvaret her, og det avviklede firmaet har vært organsiert som et akseselskap, ja da sitter du med en Svarteper De Luxe. Sånn er det bare, derav mitt råd om å søke et fritt rettsråd når du forhåpentligvis får noen kloke ord fra vår gode venn Benny!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-12 10:38:39 +0200

Hva er registreringsnummeret på denne bilen? Jeg holder på å nøste litt opp i dette og trenger det for å komme videre med saken.

Send det evt. til meg på mail: benny@broom.no

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar