0

Oljelekkasje

spurt 2021-03-05 03:40:00 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei!

Har en Mercedes E 220 CDI (2008 Mod) med en OM 646.821 motor som har middels oljelekkasje som jeg ikke klarer og finne. Bruker en hel olje tank på rundt 35 - 40 L diesel.

Det hele begynte når jeg skulle bytte kopper-ringen på injektoren og uheldigvis klarte og knekke bolten nede i blokka. Holdt på i hele sommer med og bytte topp og topp-pakkning. Monterte opp til kam-akslingene og fikk et verksted til og sette på registerkjede og time kammene riktig samt montere resten av prosjektet opp. Fikk bilen tilbake og tok en gledelig kjøretur etter at bilen hadde stått en hel sommer. Kjørte 450 km og fikk varsel om at bilen hadde for lite olje og måtte stoppe. Hadde ikke reserve olje med dessverre så ble Viking hjem.

Finner ingen tegn til at oljen lekker mot frostvæsken, blir ikke blåst ut med eksosen, slanger og motorblokk er tørr men finner fersk olje med turbo og intercooler. Hvor kan jeg prøve og finne denne mystiske lekkasjen?

Har tatt kontakt med verkstedet som har montert opp resten, men de nekter og se på bilen, så er nødt til og prøve å fikse dette.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-05 11:42:09 +0200

Heisann! Kjedelig. Men ingen synlige tegn på lekkasje på motorblokk, rør og slanger og ikke olje i kjølevann. Da tyder mye på at den forvunnede oljen kommer ut av eksosrøret ditt.

Her må det enten være et oljeforbruk eller en eller annen form for lekkasje internt i motoren. Hva og hvor blir jo bare dårlig kvalifisert gjettekonkurranse fra min side. Men det skal definitivt ikke være slik.

At en motor plutselig begynner å bruke olje over natten er jo litt rart det også. Oftest så kommer jo dette fra utette ventilstyringer og evt. tetningene til disse, eller i selve sylinderløpet hvor stempelfjærene, av ulike årsaker, ikke lengre tetter godt nok. Jeg håper det ikke er så ille, men det kan jo også være en sprekk i topplokket – selv om det oftest da er kjølevann som forsvinner.

Turboen kan også være en synder her, men ofte så får man da mye blårøyk i eksosen. Som, sagt: Det blir gjetting, uten å se bilen.

Men er verksted som nekter å se på bilen? Hvorfor det? Jeg har vel hørt om bedre kundebehandling for å si det pent …

Om du ikke finner ut av dette selv så bruk et annet verksted til å se på dette for deg. Kanskje i første omgang for å finne ut om det er en av sylindrene som bruker opp oljen, eller om det er liket på alle. Eller om turboen er en joker her.

Ønsker deg lykke til

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-05 03:42:21 +0200

updated 2021-03-05 04:35:32 +0200

Glemte å logge inn før jeg postet dette.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar