En varm takk for invitasjonen til Trøndernes hovedstat er herved overrakt, kanhende jeg tar en tur når pandemien roer seg! Dog er det et problem med Trondheim: trøndersk er mye verre å forstå enn målføret litt lenger mot øst, der vår alles kjære Lada fremdeles er den mest solgte! Og nie, 207 blir litt i nyeste laget for meg, selv om den har fjong grill og et par lekre detaljer Min favoritt er og blir 2103, tett fulgt av 2101. Ta en titt HER, under "public albums finner du et par bilder av feiende flotte SSSR-biler: https://northernwolf.piwigo.com
Mhp elbiler er det altså ikke for alle, og jeg tenker jo at det er et tankekors at selveste Tesla X, som jo på blir sett på som kongen på haugen av noen, knapt nok oppnår samme rekkevidde som en Lada 1500S anno 1974. Legg til at det slett ikke er noen "free lunch" å eie eller bruke elbil, og det er faktisk en hel gullrekke med begrensninger og ulemper som tilsier at det ennå er høyt opp og langt frem før elbiler kan dekke de samme behovene og gi samme grad av frihet som en konvensjonell bil. Når det er sagt, jeg forstår deg dithen at du faktisk er en av dem som har sett lyset og lagt deg på en fornuftig linje, med en elbil som er både passe stor og med fokus på gode bruksegenskaper fremfor "fantastisk ytelse" og dill og dall. Det er smart, den skal du ha!
Ellers er det jo sånn at elbiler også har vært aktuelt der borte i øst: vår alles kjære Moskwitch hadde en prototype på elbil, basert på en varebil, på tidlig 70-tall. Når vi er inne på dette me Moskwtich: Izh, eller Izjevskij Mekhanitsjeskij Zavod, er en fabrikk som lager litt av hvert, tidligere produserte man også en "fetter" av nettopp Moskwitch. Broom brakte en artikkel om en elbil-prototyp for en tid siden, HER: https://www.tv2.no/a/10037691/
Så får vi heller tilgi Broom for at man blander kortene litt: bilproduksjonen er en egen divisjon under et stort konsern som altså har sitt hovedsete i Izjevsk, en industriby veldig langt mot øst. Dette med våpenproduksjon har ingenting med bilproduksjonen å gjøre, men det er korrekt at en av de tingene man produserer i nabolaget er nettopp Kalzhnikov i en drøss varianter. Er du interessert i Kalashnikov, finner du en utstilling med de fleste variantene i en egen avdeling på artillerimuseet i St Petersburg: et svært museum i tre etasjer med alt fra rifler og kanoner og ildledningsystemer til raketter! Sett av to-tre dager om du vil ha med alt, en stor opplevelse!
MARUSSIA var også en nisje-produsent som var i virksomhet fra 2007 til rundt 2015, man designet et karosseri og satte i sammen en bil med deler fra kreti og pleti, litt som Tesla, og forberedte denne doningen for forskjellige drivlinjer, herunder hel-elektrisk, hybrid og en konvensjonell drivlinje med V-6 benziner. HER finner du mer om ... (more)