Vel, det tildels overdrevne fokuset på dieselbiler, "lokale utslipp" og ikke minst, koksing av DPF ved mye småkjøring, har flyttet fokuset helt bort fra det faktum at en benziner rett nok blir kjappere varm (mindre effektiv motor, mer spillvarme), men den er også mye, mye mer sensibel, om vi kan bruke et slikt begrep her, for småkjøring! Som du har registrert, forbruket øker! Jeg vil jo si at 1.4 liter er helt greit, det kan gå både 2 og 3 liter på mila, kfr f.ex hine dages Volvo 145 varevogner som gikk som montørbiler i daværende Televerket! Senere kom 245 med bedre forgasser, men også der fikk mange en aha-opplevelse! Hadde nært sagt, like kort "rekkevidde" som en elbil :-)))
Ja, hybrid-teknologien hjelper litt for din del, men i kulda går jo benzineren uansett mer enn ellers, både for å opprettholde spenningen på hybridbatteriet og ikke minst, for å holde deg god og varm!
Mhp bensinfilteret: slik du fremstiller det, vil jeg anta at det dreier seg om vann og isdannelse. Dersom du fjerner filteret, som jo er den eneste barrieren som hindrer vann og eventuelt annet "snafs" fra å gå like lukt inn i drivstoff-innsprøytingen på bilen din, ja da driter du skikkelig på draget! Uavhengig av om det dreier seg om et filter av den "gamle" sorten, gjerne et svært finmasket stålnett, eller en filterinnsats ala det vi finner på dieselbiler, det er bare moro å rense dette evenutelt skifte det, ikke tar det mye tid, og ikke koster det stort! Om du får vann på "feil" side av filteret, ja da finner du lynraskt ut hva virkelig dårlig karma er! Vann (og for den sakens skyld, alt annet enn bensin) som kommer inn i innsprøytingsystemet, har en lei tendens til å medføre problemer av den sorten som virkelig får kassa-apparatet ved verkstedet til å spille "pengegaloppen" så snart bilen kommer innafor døra!
Og nei, du kan ikke "justere" deg vekk fra dette problemet, men uten at jeg kjenner oppbygningen av "veien" fra bensintanken til innsprøytingsystemet, men noe avhengig av hvordan rør og slanger ligger, og ikke minst, hvilken type filter vi snakker om og hvordan det er plassert, jeg ville jo tenkt i retning av å sette inn et tilleggsfilter FORAN det eksisterende bensinfilteret. Det var sånn vi løste tilsvarende problemstillinger på hine dages Lada 1500-1600 serie: der lå bensinfilteret som en integrert del av bensinpumpa, og siden dette filteret strengt tatt hadde liten kapasitet, var det en god ting å sette inn et ekstra filter på lavtrykkslangen FØR dette filteret som var enklere å skifte og/eller rengjøre og bokstavelig talt tømme for vann og snafs. Vær imidlertid klar over en ting: drivstoffsystemer er ikke noe man leker med, her skal man vite hva man gjør, og gjøre alt riktig: tro meg, du vil IKKE ha en bensinlekkasje her, spesielt ikke om du f.ex skulle ha en bil med elektrisk bensinpumpe plassert ved tanken BAK...da spruter det uante mengder bensin ut før du ... (more)