0

Landcruiser vs drivstoff-forbruk tips til Broom!

spurt 2021-03-01 11:41:05 +0100

updated 2021-03-01 11:42:30 +0100

Jeg merker meg gårsdagens artikkel om Landcruiser og eiernes akk og ve over drivstoff-forbruk! Himmel og hav - her presterer man åltså å velge en ganske så tung bil, med svære dekk og konstant firehjulstrekk, med like god aerodynamikk som en container, og så presterer man å være mindre fornøyd med drivstoff-forbruket! For ikke å forglemme at Landcruiser i Norge koster rundt de 800' for en varebil - og langt over en million som personbil! Ja, en slik bil bruker faktisk LITT mer drivstoff enn en vanlig personbil, men det er faktisk gode grunner til det! Mengden energi som skal til for å føltte så mye stål er faktisk rimelig konstant, når Toyota har klart å få forbruket på blanda kjøring ned til en snau liter på mila, ja da er det ganske så godt jobba! Om man kjører si 20-30-40.000 i året, ja så koster det nok kanhende et par titusenlapper mer enn å kjøre Toyota Prius, men det koster å være kar! Tro hva disse gutta som syter for drivstoff-forbruket sier når de får regninga for service og nye dekk? Det er der pengene virkelig får bein å gå på sammenlignet med f.ex Prius!

Nei, jeg eier ikke LC privat, det var et bevisst valg å velge en vanlig stasjonsvogn med firehjulstrekk isteden...ikke bare kan jeg kjøpe to-tre stykker av sorten for hva en LC koster, jeg har også et samlet driftsbudsjett som ligger på si tredjeparten av hva det koster å eie en LC! Ja, min bil bruker halvparten så mye drivstoff også, men igjen, det er da pinadø et bevisst valg man gjør her!

Og bare så det er sagt: mine respektive arbeidsgivere har kjørt LC som tjenestebil fra tidenes morgen, LC er en bil man kjøper når man har behov for kompromossiløs fremkommelighet og en bil som kan trekke 3.5 tonn uten å bli svett. Jeg har kjørt LC under tildels ekstreme forhold, bilen er bare fantastisk , svikter aldri, gjør det den skal på en måte som gjør at man alltid føler trygghet, alltid føler at det ikke skal være bilen det står på om man kommer frem eller ikke! Og ja, den bruker faktisk ikke mer enn en snau liter på mila i snitt over året, med ren langkjøring i norsk tempo komme man sogar ned i lave 0.8 på mila! Attpå til er selv en "ribba" norsk varebilversjon rimelig komfortabel, hva mer kan man ønske seg?!?

At nisser som kjøper LC som privatbil for å frakte seg selv og handleposene til og fra butikken, og gjerne vise seg frem i vinterferien når man kjører til hytta ved siden av hotellet i Hemsedal eller et annet sted der det gjelder å være kar, er så sin sak, men igjen, himmel og hav, dersom man har valgt LC som "sin" bil, da syter man pinadø ikke over drivstoff-forbruket! Jeg vil våge å påstå at det ikke er en eneste bil i samme segment, med kapasiteter i nærheten av LC, som bruker mindre ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-01 14:20:11 +0100

Dobbel trampeklapp! Hvilket minner meg på historien om en kjekk kar jeg kjente en gang: han hadde to biler: en for finbruk på knusktørre dager med solskinn fra morgen til kveld, og en for alle de andre dagene, som han så treffende sa, en bil fra hver stormakt! Den ene bilen var en Dodge Charger av edleste årgang med 427 hemi under panseret, litt mer enn "lett trimmet", den andre var en Moskwitch 412, faktisk en knapp håndfull år nyere :-) Om du har lest "Motor" på sent 80-tall vil du huske at man fra tid til annen brakte et bilde av nettopp en 412'er, det var eksakt samme bil som kameraten mente var et godt alternativ til Dodge-vidunderet! Og 412'ern i Motor var selvfølgelig min bil av samme sorten. Like mye personlighet som en Niva, samme bensinforbruk også :-)))

HER finner du Niva-bilder av ypperste sort: https://englishrussia.com/?s=lada+niva

Og søker du på med "Moskwitch", "abandoned" og andre festlige ord finner du et hav av nostalgi fra en tind som engang var! Under rubrikken "automotive" finner du forøvrig veldig mye bilstoff: https://englishrussia.com/automotive/

Jeg har forøvrig noen tusen bilder av SSSR-biler i min egen samling, har ruslet gatelangs i en av verdens største byer gjennom mer enn to tiår, sånt bilr det mange bilder av, vi har alle våre laster! Sender en link til mine bilder på nett ved et høve. Ha en fortreffelig dag!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-01 12:46:32 +0100

Niva er en knakende god og litt undervurdert bil. Liker den også jeg …

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-01 12:32:23 +0100

Trampeklapp :-) Og nja...det er overraskende mange som IKKE forstår at det koster å være kar også og oier seg over alle grenser over at super-duper lavprofildekka på jålefelgene faktisk koster en hel liten formue :-) Tilsvarende ser vi altså mange som kjører maks 10.000 i året, i stor trekk kun frem og tilbake til butikken og jobben et par kilometer unna hjemmet, og har våkenetter over at bilen bruker si en snau liter på mila - mye mer enn "oppgitt forbruk"! Ja, det gir nok noen tusenlapper ekstra på drivstoffbudsjettet, men det er jo liksom ikke helt bilens skyld!

Med Landcruiser er det kanhende LITT mer bilens skyld, men jeg tenker jo at det er nærmest helligbrøde å bruke en sånn fjong bil til hverdags! Det er en bil for de som jevnlig kjører på tur tvers over Sahara, eller er på fisketur i russisk Karelia hver helg! Måtte Toyota fortsette å bygge LC over samme lest like lukt inn i evigheten, ingen over, ingen ved siden! Kanske bortsett fra vår alles kjære Niva da, men selv om Niva er god til sitt bruk, den er ikke riktig like muskuløs :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-01 12:06:14 +0100

Heisann Norulf – og takk for nok et godt innspill fra deg!

Må innrømme at dette med forbruk er satt litt på spissen i denne saken. Mange forstår hvorfor en SUV med design som en Leca-bliokk og med store hjul bruker litt drivstoff.

«Greia» mi var å understreke at dette var omtrent det eneste de klagde på, eller kanskje kunne oppdrive som litt negativt. Midt oppi alt det positive.

Jeg har selv hatt et par LC-er. En 120 fra 2005 og en 150 fra 2010. Begge supre biler. På langkjøring gikk de på rundt 0,8. På småkjøring ørlite mer, men ikke mye. De lusker jo rundt på 1200 o/min nesten uansett …

Gode biler begge to som jeg var glad i. Gleder meg imidlertid til det kommer en ny og er spent på fortsettelsen på billegenden fra Toyota.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger