0

Motor i e-klasse

spurt 2021-03-01 11:16:55 +0200

anonym bruker

Anonym

Mercedes har jo tradisjon å kalle modellene sine e200, e220, e270 osv. Historisk hadde vel dette noe med kubikk på motor å gjøre. Er det slik at den nå i nyere tid er de samme motorene som sitter i disse der forskjellen er bare hvor mange hester man tar ut? Om man kjøper en e200 diesel fra 2012, er det ingen dramatikk å hente ut mer hk fra denne? Hadde selv en e200 fra 2012 som i løpet av en time økte antall hester fra 136 til 205. Lurer på å kjøpe en slik bil igjen. Tenkte da å spørre om resonnementet om like motorer stemmer eller om det er noe annet jeg bør tenke på som ikke tåler at det hentes ut mer krefter.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-01 12:27:52 +0200

Jepp – det har du rett i. Det er samme motor i volum, men med ulike effektuttak. Dette systemet – eller rettere sagt mangel på system - har Mercedes hatt i en del år nå. Verden er ikke lengre fullt så logisk som den en gang var …

Mange sier at det er samme motor, og at forskjellen bare ligger i programmeringen av elektronikken. Det er en sannhet med modifikasjoner. Grunnmotoren er den samme, men det kan være forskjeller på både turbo, kamaksler og en del andre mekaniske komponenter i tillegg.

Ofte så er det ikke noen big deal å «chippe» opp til noen hestekrefter ekstra. Men det kan være forskjell på automatgirkasser, som da ikke liker det økte momentet og slites raskere.

Bremsene er også en annen ting det kan være forskjell på. Det kan gjøre det vanskelig å få dette godkjent og ført inn i vognkortet. Hvilket man bør. Det er ikke alltid at forsikringsselskapet ditt er like glade i chip-tuning heller.

Jeg mener at om du vil ha Mercedes 270-ytelser, så er det bedre å kjøpe en 270, enn å tune opp en 200 / 220. Da får du alt på stell med en gang og slipper masse bryderi.

Ja – jeg hørte selv at jeg høstes gammel og gretten ut nå. Men la meg si det slik – jeg snakker av erfaring. Andre behøver jo ikke å gjøre mine blemmer om igjen …

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-01 13:09:15 +0200

En kortversjon av dette med godkjenning her: enhver endring av ytelse skal - med trykk på "skal" - føres inn i bilens vognkort, implisitt godkjennes av Biltilsynet. Dette krever at du kan legge frem dokumentasjon, det være seg fra fabrikanten eller et uavhengig laboratorium, på at den gullrekka Benny nevner er "god nok". Dessuten....det som gjør det hele virkelig vondt og leit, er at du OGSÅ må kunne dokumentere at utslipp - ALLE relevante utslipp - er innenfor satte krav.

Det virkelig morosame her er at de fleste "seriøse" tuningleverandører der ute enten tar med en setning med små bokstaver et sted, der de gjør det klart at det er KUNDENS ansvar å trylle frem denne dokumentasjonen, eller så ler de rått når kunden kommer med lua i handa og spør fint om å få denne dokumentasjon etter det være seg et mislykket forsøk på godkjenning eller etter å ha blitt tatt med buksene nede i en kontroll :-) Og nei, det er faktisk ingen "snarveier" her!

Ja, det er forsåvidt korrekt at det er TILNÆRMET like motorer i en rekke Mercedes-modeller, men det er som Benny sier, meget, meget ofte Hurra for den lille forskjellen! Å finne ut hva som er hva er på ingen måte enkelt, og som vi vet, Mercedes gir IKKE ved dørene når det gjelder å utstede erklæringer på at "dette går bra" om du skremmer ut noen ponnier ekstra fra motoren.

Og ja, dette skal selvfølgelig også meldes forsikringselskapet!

The Bottom Line er at i det øyeblikk du slipper noen til som tukler med bilens motorstyring, er bilen pr definisjon ikke lenger i tråd med typegodkjenningen. Da kan i verste fall også forsikringdekningen bortfalle helt eller delvis ved en eventuell ulykke. Ja, det skal litt til og det er flere mulige scenarioer her, men poenget er at det er mange gode grunner til å IKKE tukle med motorstyringen. Rent bortsett fra dette med godkjenning: hvem har mest kompentanse og best ressurser til å sette opp motoren i bilen optimalt...Mercedes AG eller AS GarasjeTuning ?!? Gjett hvorfor det primære kjennetegnet på en "chippet" bil ofte er en sky av svart røyk :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar