0

Aluminiums lister rundt vindu oksiderer

spurt 2021-02-27 09:46:34 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg har en Skoda Octavia 2018 style. Den ble levert med lister rundt vindu og takrails i aluminium. Etter at jeg hadde hentet hjem bilen å vasket den noen ganger over en periode på 1 år så la jeg merke til at aluminiumen startet å oksidere noe aluminium gjør. Det ser ikke fint ut, så jeg tok med bilen til forhandleren Møller bil å spurte dem om dette kan dekkes på nybilgaranti. Det jeg fikk til svar overrasket meg, jeg fikk ut et skriv om at dette ikke dekkes av nybilgaranti da jeg mest sannsynlig har vasket med såpe eller avfetting som listene ikke tåler. Skal ikke alt som er utvendig på bilen kunne vaskes uten at det går utover nybilsgarantien? Er det noe jeg kan gjøre for å behandle dette?

Mvh Thomas

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-27 15:51:14 +0100

Det er forsåvidt korrekt at bruk av feil vaskemiddel, eventuelt løsemidler, kan oppstå tildels kraftig korrosjon av aluminium, forsåvidt også andre metaller, men, det er et stort men her: dersom så skjer, er det "bart" metall! Lakkert eller på annen måte beskyttet metall vil normalt sett ikke bli påvirket på dette viset - det ligger i sakens natur: yttersjiktet er jo der for nettopp å hindre oksysdasjon! På din bil er det tydeligvis ingen eller begrenset med slik beskyttelse. Om det er sånn fra fabrikk, eller om det er fordi du har brukt super-duper etsende et-eller annet (jeg heller til at vi i såfall snakker om syre, ikke et basisk produkt), er vanskelig å si herfra.

I ditt stede vlle jeg tatt frem lupa og sjekket om det eventuelt var rester av en slik beskyttelse, det er jo ikke sånn at du vasker like grundig overalt. Dernest ville jeg gått litt i tenkeboksen og sjekka hva jeg hadde brukt, hva som eventuelt kunne være årsaken. Der jeg vokste opp var det f.ex en sementfabrikk som sendte oss gratis sement, du kan tro det gjør seg på lakk og krom på bilen! Kuren var å vaske bilen med 35 % eddiksyre, altså ublandet, det gikk som snus det! Men så var ikke aluminium spesielt utbredt i de tider! På japanske motorsykler bruker man ofte aluminium i motordeklsene, der er det alltid lakk fra fabrikk....som mange polerer vekk for å få enda blankere deksler! Flotte greier, og ja, da blir faktisk aluminiumet mer utsatt for korrosjon!

Men det finnes altså en kur: polering og atter polering, alternativt et rensemiddel. Skal man polere, er tingen det vi kalte krompolish i hine dage, Biltema og "de andre" har sikkert noe i samme sjangeren i dag: det minner om tannkrem, kjøpes ofte på en tube. Det er egentlig et mildt slipemiddel, gjerne med litt rensemiddel og annet godstoff som fjerner oksyder og snafs. For å prøve kan du faktisk gjerne bruke litt tannkrem, test gjerne på et sted der det ikke synes så godt!

Ellers kan du altså bruke et produkt som bare renser, i hine dage hadde vi noe som het "Duraglitt", husmorens drøm! To varianter, en av dem var for aluminium, du og du som kjelene skinte! Men det var flott på blankpolerte motorsykkeldeksler også, det renset virkelig opp, og etterlot seg et tynt, men effektivt beskyttende belegg. Det dumme med både krompolish og et slikt renesmiddel - Duraglitt er historie - du må ta en tur innom dertil egnet butikk - er at du må gjenta behanldingen med jevne mellomrom. Skal du beskytte over tid, kan f.ex syrefri vaselin være tingen, et tynt lag som du polerer ut, mener du får dette på apoteket. Ja, du kan jo også lakke aluminiumet, men det er definitivt ikke noen lett oppgave, jeg ville kost meg med en polering/rens av og til og latt det være med det, eventuelt en liten runde med vaselin før vinteren.

Det forunder meg at ikke Møller kunne gitt deg disse ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-04 16:49:08 +0100

Hei

Håper noen kan gi meg råd Har nettopp kjøpt en Skoda Superb 2018 modell. Kjøpt av Skoda bilforhandler (ikke Møller)

Har akkurat samme problemet med korrosjon på takrails og vinduslister. Rimelig ille

Bor i Bergen og hentet i Arendal. Gikk nok litt fort i svingene, og så ikke problemet før jeg kom hjem.

Ringte selger og klaget på at de ikke hadde gjort noe med det under klargjøring. Menneskelig feil sa han, og mente det kunne være surt regn i Oslo, der den var kjørt. Har ingen tro på det.

Sa videre at jeg bare kunne bruke metall polish som de gjorde. Det funket dårlig, men etter 4-5 timer med Autosol gnikking ble det mye bedre. Vinduslister veldig bra, takrailene ikke helt bra.

Ser at dette er en jobb jeg må regne med å ta med jevne mellomrom.

Spørsmålet er: Er dette en «skade» som selger burde opplyst meg om, og som de er ansvarlig for? Kanskje kunne kreve avslag i pris???

Hilsen Fritz Warncke

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-05 13:24:54 +0100

For meg fremstår det som du beskriver deler i metall som ikke i tilstrekkelig grad er bekyttet med f.ex klarlakk og rett og slett oksyderer over tid. Bakdelen er at du må frem med crompolishen innimellom, fordelen er at det nok blir veldig blankt og fint en stund - om enn ikke like blankt som f.ex forkrommede lister. nå finnes det jo forsåvidt produkter på sprayboks som er egnet til å beskytte utilstrekkelig beskyttet metall, de jeg har brukt opp gjennom åre er enten plast eller en form for klarlakk, fellesnevneren er at de er lette å jobbe med og gir et tynt sjikt. Sånn sett jolly fine, men det er best egnet til ting og tang der du ikke trenger å legge ned mye tid på å maskere "resten" av bilen.

Selv om produktet i seg selv er greit å bruke, er det altså ikke uten videre en enkel jobb. Et alternativ kunne vært det tidligere "Duraglit", som var kluter på boks for hhv aluminium og jernlegeringer, hadde et lite lager herhjemme i mange år, fordelen med dette produktet var at det i tillegg til å løse opp oksyd og skitt la igjen et tynt, beskyttende lag. Det var altså ikke "slipemiddel", som Autosol jo egentlig er, men mer kjemisk rens. F.ex Turtle metall og krompolering reklamerer med tilsvarende egenskaper - verdt å prøve. Om det fungerer like godt som Duraglit, holder det med en runde i året, kanhende to - vår oghøst. Rett nok er det noen år siden jeg har hatt "bart metall", men en gang i tiden var jeg over gjennomsnittet opptatt av å polere bort beskyttelseslakken på aluminimumsdeksler, eikene i hjulet, bremsetromler osv osv på motorsyklene mine. Først reprin lakkfjerner, eventuelt også en runde med et industrielt rensemiddel for ekstrudere, deretter kromepolish for å polere til speil-kvalitet, deretter Duraglit, etterfulgt av jevnlig vedlikehold med Duraglit. Fungerte som en drøm det! Nogenlunde enkelt å vedlikeholde, men den "årlige" runden på vinterstid med en kasse brus på arbeidsbenken og demontering av ditt og datt for å få det skinnende blankt før våren, var litt mer jobb!

Det bør nevnes at jeg konsekvent foretrakk håndpolering, maskinpolering er myyyyye raskere, men det gir lett poleringsriper, skal ikke rare støvkornet til! Og tro meg, på blanke deler synes dette like godt som ripene etter poleringen på sort lakk!

Dog - en sann glede og fryd! Nå for tiden er vi imidlertid vant med at sånt som vinduslister er forkrommet, og disse skinnene på taket på min Golf er såvidt jeg ser, dekket med en form for plastcoating eller et tilsvarende materiale. Da er det i praksis vedlikeholdsfritt, ikke sant? I ditt sted ville jeg vel tatt utfordringen med å holde dette sånn passe blankt og pent på strak arm, og gjort det på det viset jeg skisserer over, for meg er det fremdeles litt av gleden med å ha bil. Ellers kan du endelig ta det opp med forhandler, kanhende man kunne gjort en jobb med å påføre en form for ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-05 20:50:40 +0100

Tusen takk for et veldig informativt svar. Setter stor pris på det. Aldri for sent å lære noe nytt

Fritz

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger