0

motorvolum

spurt 2021-02-26 18:20:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg sitter å filosoferer over forskjellen i motorvolum. F.eks. PSA / Ford har motorer med 1 liters volum som blir omtalt som velfungerende og forsåvidt slitesterk. Fiat enda mindre volum på motoren. Mens Mazda / Toyota gjerne har 2. liters motorvolum. Men omtrent like mange hester. Hva er forskjellen på disse motorene i forhold til hvor slitesterk, effektiv, drivstoffgjerrighet osv?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-27 00:40:54 +0100

updated 2021-02-27 14:58:30 +0100

Vel,det er utrolig hvor mange ponnier man kan skremme ut av en liten symaskin-motor, for ikke å snakke om at man i disse turbo-tider også kan få et ganske så anstendig dreiemoment, også fra lavere turtall! En del av hemmeligheten er turbo med variabel turbingeometri, i tillegg benytter moderne motorer innsprøytingsystemer med veldig høyt trykk. Det er heller ikke uvanlig med en drøss ventiler, gjerne 4, sporadisk også 5, med vesentlig mer løft enn tidligere. Det siste dreier seg om å øke volumet og arealet på det sylinderformede legemet som oppstår når ventilen åpner, jo større dette er, jo større er "luka" man kan benytte for å dytte inn drivstoff og luft! Med turbo som øker trøkket og innsprøyting som gir optimal forstøving av drivstoffet, gjør dette virkelig vei i vellinga! "Downscaling" er et begrep som benyttes om dette, i korthet øker man trimmingsgraden på en liten motor, hensikten er bla å spare vekt og redusere presumptivt skadelige utslipp.

Så langt, alt tilsynelatende godt. Men det har også en pris: forbrenning avgir varme, med høy trimmingsgrad (= mer drivstoff og luft som sprutes inn) og en liten motor må man ty til en hel del tricks i ludo for å lede bort varmen! Og jo mindre motoren er, jo mer må man jobbe for å få til dette! Ser du hen til motorsykkelmotorer, er det enklere å forstå dette: der er væskekjøling regelen etterhvert, gjerne med høykapasitets vannpumper og svært effektive radiatorer. I tillegg benytter man i større grad enn tidligere motorolja som en aktiv del av det vi kan kalle motorens varmehushold. I korthet: olja bidrar i stor grad til å lede bort spillvarme fra motoren! Sånn er det også med biler, og om vi ser bare 10 år tilbake i tid, den teknologien som benyttes i dagens bilmotorer fantes kun i racing-motorer dengang da! Ser vi enda lenger tilbake, er det egentlig litt av det samme: når japanske motorsykkelprodusenter "revolusjonerte" verden mot slutten av 60-tallet, brukte man faktisk tysk teknologi...fra bla DKW sine racing-motorsykler fra 30-tallet!

Det "nye" var at man tok i bruk dette på vanlige, serieproduserte motorsykler for hvermannsen, plustelig fikk vi anledning til å kjøpe doninger med motorer som hadde en hittil uhørt høy trimmingsgrad! 120 hk pr liter var en revolusjon i 1968! Datidens bilmotorer var a complete different matter, dengang lå trimmingsgraden på en typisk bilmotor på under halvparten! Sånn var det faktisk en god stund, men på et tidspunkt fant bla SAAB og Volvo ut at man kunne hive en turbo under panseret på sine biler! Den egentlige revolusjonen kom likevel strengt tatt med dieselmotorene, lenge var sugediesel med rundt 50 hk normen, men i løpet av et tiår var turbodiesel med intercooler normen! Når vi ser rundt oss i dag, har rett nok bensinmotorene kommet etter, men om noen på begynnelsen av 80-tallet hadde fortalt oss at vi skulle få biler med dieselmotor med 2 liters slagvolum, opp mot 200 hk og 400 nm dreiemoment, altså en trimmingsgrad rundt 100 ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-02-26 18:20:24 +0100

Sett: 85 ganger

Sist oppdatert: Feb 27 '21

Antall visninger