0

Bil med plass og hengerfeste

spurt 2021-02-25 14:00:44 +0100

anonym bruker

Anonym

Heisann

Jeg og min samboer har satt oss en litt vanskelig oppgave: Vi vil ha en bil med god bagasjeromsplass og hengerfeste som gjerne ikke koster så mye mer enn 100 000. Dette skal være en god og solid nr 2 bil som vi også trygt kan kjøre på norgesferie i.

Har kikket både på Ford Mondeo, Skoda og Golf stasjonsvogn.

Utfordringen min er at jeg ikke har veldig god peiling og desto mer jeg setter meg inn i biltyper, motorer og kilometerlengde desto mer forvirret blir jeg.

Så mitt spørsmål til deg går vel mer på 1. Finnes det merker/biler som man kan stole mer på enn andre 2. Er det noe spesielt jeg burde se etter? Er det andre biltyper jeg ikke har tenkt på? 3. Er det realistisk å finne en god bil jeg kan stole på i 100tusen kroners klassen, innenfor mitt behov som er: Diesel, god bagasjeromsplass og hengerfeste (gjerne også manuelt gir)

På forhånd tusen hjertelig takk for svar

Øystein

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-25 17:19:29 +0100

De tre du har tittet på, gir deg normalt sett et godt utgangspunkt for et problemfritt bilhold, også om du kjøper en godt brukt bil innenfor et begrenset budsjett. Forutsetningen er at du bruker den tiden det tar å finne en bil som er i rimelig god stand, glem aldri at bilens faktiske stand er viktigere enn tallet på kilometertelleren! I og med at du - som de fleste av oss før vi fikk litt erfaring - erkjenner at du ikke vet riktig alt, er det to ting som gjelder: ta med en god venn som kan det du ikke kan, og sørg for at den bilen du etterhvert har sett deg ut, får en tur innom NAF for en test FØR du undertegner kjøpekontrakten....dette er ryddigere for begge parter...og det er mye enklere å få rettet på feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet....enn ETTER!!!! Dette gjelder uansett om du kjøper bilen privat eller hos forhandler! Om selger syter for kostnadene ved en NAF-test, eventuelt forsøker å unngå dette....er det ekstra god grunn til å insistere på en slik test, eventuelt går du bare videre - det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler der ute! Og bare så det er sagt: det er to varianter over temaet NAF-test, den "minste" holder som regel til en eldre bruktbil, om du er medlem (gjerne medlem uten veihjelp, det er en kjempesmart investering) snakker vi om rundt 1500 spenn om jeg ikke husker feil....du kan jo eventuelt splitte regningen med selger, det er tross alt en god ting for begge å få avdekket mangler FØR kontrakten er underskrevet!

Tilbake til de tre bilene du nevner: alle tre er gode kandidater, du får mye bil for pengene, og - igjen: gitt at bilen har en grei servicehistorikk, gjerne jevnlig understellsbehandling - RUST er en skikkelig DEALBREAKER - er det antydning til kritisk rust, gå videre! Neste forutsenting er at du selv sørger for et normalt godt regime for service og vedlikehold når bilen blir din, jevnlig understellsbehandling inkludert - alle biler produsert etter år 2000 ruster som kjeks, minst like ille som før! I min verden er det sånn at det koster mye mindre å ta vare på bilen, sammenlignet med å sveise rust eller måtte vrake bilen så altfor tidlig! Dette har jo også et sikkerhetsmessig aspekt, som alle som har krøpet ut av bilen etter en høyhastuighetskollisjon kan fortelle: sikkerhet er viktig! Og nei, ingen biler er feilfrie, men jevnlig service hjelper godt på for å forebygge feil, husk at enkelte ting som går i støkker kan dra med seg en drøss andre ting! F.ex slarve med å skifte motorolje/filter til rett intervall....slarve med intervallet på registtereima....det er VELDIG dårlig karma som kan bli fryktelig kostbart!

Om jeg skulle valgt blant disse med et begrenset budsjett, ville jeg sagt Skoda Octavia, eventuelt Skoda Roomster. Sistnevnte ser så spesiell ut at prisen er latterlig lav! Octavia er rimelig fordi det er så innmari mange av dem. Uansett: 1.9 hhv ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-25 18:52:01 +0100

Hei Øystein

Mondeo fra 2011 og opp er bra biler, rommslige, kjører som en Bmw og er billig å kjøpe og eie. Utvalget i bruktmarkedet er desuten meget bra så du kan velge farge og utstyr som du ønsker og viktigst av alt er hengerfeste. Dieselen med 140 hk er min favoritt og velg gjerne automat men ikke ta deg bryet med 1,6 tdci det blir for lite for den store bilen. Servicer må være fulgt og få gjerne en Naf test. Har den orginal dab så er det et stort plus. er det problem med de så er det oftest bak i handbrekk wire, caliper og samt skiver og klosser De første MK4 hadde svakhet i de langsgående foringene i bakstilling men. tror det problemet var ryddet bort på 2011 modellen.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger