0

Førerstøtte

spurt 2021-02-24 11:38:37 +0100

AR gravatarbilde

Prøver igjen. Forrige gang fikk jeg bare et tullesvar om seter. Hva skal en gammel mann velge. Har hatt xc60 i 11 år nå og tenker på noe nytt. Trenger sikkert støtte (pilot assist) for å unngå kollisjoner som skyldes uppmerksomhet eller treg reaksjon. Har oppfattet at det er stor forskjell mellom de forskjellige bilmerker. Alle skryter av sine systemer men oppfatter at det ikke alltid er like mye hold i det.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-24 12:14:48 +0100

updated 2021-02-24 14:26:09 +0100

Hei Nei var ikke et tullete svar det blir litt urettferdig fordi at for ikke så lenge siden var det et spørsmål her på spør Benny fra en selvoppnevnt eldre kar ifølge han selv om han kunne montere Volvo seter i en Renault Megane fordi han synes setet ga for lite fører støtte så teksten ble noe lett feldig dreid i retning av seter i spørsmålet ditt, men ellers var den tråden ganske så interessant men min feil beklager tabben så da prøver jeg igjen og tar utgangspunkt i sviger far sin Mazda CX5 her:

Bilen har lane assist som gir en vibrasjon i rattet hvis du krysser linjer og er til god hjelp ved uoppmerksomhet.

Bilen bremser også automatisk hvis du er på vei til å treffe en annen bil og ikke selv viser tegn til å bremse inn, du får alarmer som sier at nå er det på tide å bremse ellers gjør jeg det.

Hvis du rygger eller kjører fremover i svært liten fart over 5 km/h vil bilen stoppe hvis du er svært nær en hindring fks et barn eller en uåpnet garasje port.

Ryggesensorer gir lyd signal når en av støtfangeren er nær en hindring og kan på info skjermen ses ved en blinkende lampe på en av støtfangeren så man har oversikt hvor hindringen er.

Ryggekamera med ratt utslags indikator gir et ganske presist bilde av hva som skjer bak bilen ved rygging og er til stor hjelp for mange.

Skilt gjenkjenning som holder fart etter hastighet sonen er bra og holder alltid en viss avstand til bilen foran og er greit for mange.

Parkeringshjelp er nok mange som vil sette pris på hvis de skal inn i trange parkerings lommer og gjør jo at man slipper å veive rattet rundt en million ganger for å komme inn da det skjer automatisk.

Det siste som er kommet ang fører assistanse er flere kameraer i samarbeid som lager et 360 graders virtuelt bilde over bilen sett ovenfra og rundt som gir en umiddelbar oversikt hvordan det ser ut utenfor fordi om du sitter inni bilen.

Blindsone varsling er også greit å ha og gjør det sikrere å bytte fil og å kjøre forbi andre biler.

Vi skal heller ikke glemme de gamle hederlige systemene som abs, antiskrens og antispinn samt beltevarsler og varsel om at vi har glemt nøkkel i bilen eller ikke slått av lysene fordi om de 3 sistnevnte er tildels irriterende men faktisk er der for å assistere føreren.

Slike nye hjelpesystemer kommer hele tiden men jo nyere bil dess flere av disse hjelpesystemene finnes allerede som standard i mange biler.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-24 14:53:11 +0100

Kamerat K har en aldeles utmerket gjennomgang her, trampeklapp! Ellers er det en ting å tilføye: ingenting slår en defensiv kjørestil, der du har oppmerksomheten der den skal være! Der får vi som har passert middagshøyden mye gratis, vi er ikke riktlig like opphengt i å fikle med all slags skjermer når vi kjører, det være seg mobiltelefoner eller bilens egne skjermer. I tillegg er det lurt å slå av radioen og kona, spesielt om det er et krevende trafikkbilde.

Når det gjelder støttesystemer, er det lurt å lære seg sånn nogenlunde hvordan de fungerer, f.ex er VAG en av de fabrikantene som har godt illustrerte beskrivelser for dette på sine nettsider. Med trygg på "nogenlunde" og funksjon, om du i tilegg er teknisk interessert kan du selvfølgelig gjerne ha glede av å se på den prinsippielle virkemåten også. Dernest: bruk de aktive sikkerhetsystemene når du kan, lær deg dem å kjenne. Eksempelvis adaptiv cruisekontroll er en virkelig god ting: den passer både avstand og hastighet for deg, slik at du kan ha oppmerksomheten på trafikkbildet, og ellers holde høyrefoten klar over bremsen i tett trafikk eller andre situasjoner der man kan ha behov for å reagere raskt. Og ja, dette er jo forsåvidt et gammelt tricks, å holde høyrefoten i bremseberedskap sparer inntil et sekund i en kritisk situasjon. Det enkle er ofte det beste! Og dersom den adaptive cruisekontrollen fungerer ned til stillestående - betinger automatgir - ja da tar bilfabrikanten også betalt for "køassistent" :-) I parentes bemerket, automatgir er i seg selv en veldig god ting som gjør at man kan holde oppmerksomheten på trafikken!

Ellers har du et nødbremsystem, det er hva navnet tilsier: et system som aktiverer bilens bremser i større eller mindre grad om det kommer hindringer innenfor en gitt vinkel foran bilen. Hvor hard oppbremsingen blir, avhenger av hastighet, over en gitt hastighet vil systemet begrense bremsekraften samtidig som det varsler med lyd og gjerne et svært rød ikon som sier "brems"! Også det er greit å ha for oss eldre :-) Men igjen, det er en klar fordel at man følger med selv. Og ja, de aller fleste nødbremsystemer fungerer som de skal, med Volvo gjør du et trygt valg her! Vær ops på at systemet egentlig er en "fetter" av adaptiv cruisekontroll, begge systemene forholder seg til avstanden til hindringer, begge systemer har normalt sett dedikerte hastighetsområder de fungerer i, men generelt vil et nødbremsystem kunne fungere i høyere hastigheter enn oppgitt. Min Volkswagen har en "range" opp til 30 km/t, men i praksis gjør det jobben i både 70 og 80 km/t.

Den virkelige "høydaren" med et slikt system er at det fanger opp idioten som går i høyre veikant med kjøreretningen uten refleks en mørk morgen, eller den like hyperintelligente syklisten eller mopedisten uten baklys som befinner seg midt i kjørefeltet innenfor tunnelåpningen på en solrik dag. Med et forbehold: en unevnelig amerikansk fabrikant av elbiler klarer ikke helt å få overvåkingen av sine sensorer til å fungere alltid ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-25 17:58:49 +0100

Et til tips som jeg glemte å nevne: det er jo sånn at en viktig forskjell mellom oss som har kjørt en stund og "de andre", er denne greia med erfaring og vaner, noen av vanene er gode, og bidrar til å redusere ulykkesrisikoen! Mye er nevnt over, her setter jeg dette inn i en større sammenheng:

Ta f.ex dette med at man faktisk ikke trenger å holde beinet over gassen hele tiden, da kan det like gjerne være over bremsen! Vips, så har vi det en sikkerhetsekspert ville kalt "kompenserende tiltak"! Overført til deg og meg betyr det at jo, vi er nok litt treigere i reaksjonen enn for 40 år siden, men med enkle grep får vi ganske grei responstid likevel!

En annen god vane er dette med å sørge for at man ikke har distraksjonsfaktorer: det å kjøre bil, er det vi kaller "multitasking" på fint: man må forholde seg til mange ting på en gang. Det er her dette med å slå av radioen og dempe kona kommer inn i bildet, på samme måte som gode støttesystemer og f.ex et navigasjonsystem bidrar til å ta en del av belastningen og derved reduserer stresset. Vips, så klarer vi faktisk å håndtere kjøring på flerfeltvei uten å bli svett i panna!

Hvilket leder oss hen til en viktig vane jeg ikke fikk med over: aktiv speilbruk! Dette er noe som øves opp over tid, alle yrkesjåffører er veldig gode på dette! Men om du ikke har vært yrkesjåffør en eller annen gang opp gjennom livet: det er aldri for sent å lære seg nye, gode vaner! Tenk litt gjennom dette med speilbruk neste gang du er i bilen, og øv det inn litt etter litt: bruk alle tre speilene jevnlig, sørg for at det blir en like selvfølgelig del av kjøringen som når du lar blikket gå fra nærområdet til det det langt borte, dette skjerper oppmerksomheten, det øver opp hjernen generelt og det bidrar til å opprettholde øyets evne til fokusering spesielt.

Bare å beklage at jeg ikke fikk med dette i går, jeg tenkte gjennom dette når jeg var ute og kjørte i dag, for anledningen med konebilen, som ikke har riktig alle de støttesystemene jeg har på mannebilen :-) Jeg har en innprogrammert "syklus" der blikket aldri hviler lenge på et sted, det gir meg så god kontroll med hva som foregår i trafikkbildet rundt bilen som overhode mulig. Kall det gjerne et veldig effektivt "kompenserende tiltak", innlært gjennom erfaring. Denne lille tingen holder meg skjerpet, den gir meg mer tid til å reagere når og hvis en hendelse inntreffer.

The Bottom Line er at en kombinasjon av gode, velfungerende støttesystemer og gode vaner kan medvirke til at vi som har kjørt en stund og begynner å komme litt opp i åra, fortsatt kan kjøre skadefritt et par tiår til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-25 19:25:41 +0100

Norulf er inne på noe vesentlig, problemet er når bilen bugner av teknologi så mister vi kanskje noe av tilstedeverelsen når vi kjører bil fordi vi tror bilen klarer alt selv. Uoppmerksomhet og brukerfeil er nok fremdeles største årsak til uhell og ulykker. og missforstå meg rett det skal selvfølgelig være masse teknologi i biler fremover som hjelper føreren slik at også de med litt lavere reaksjons evner fremdeles kan kjøre bil kanskje hele livet.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger