0

Hvor ofte må man ha service på eldre biler?

spurt 2021-02-22 10:43:57 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg har en Corolla fra 2006. Den har nylig vært på service. Hvor ofte er det vanlig å ha litt eldre biler på service? Må man gjøre det hvert år, eller er dette unødvendig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-22 11:27:33 +0200

Det avhenger primært av hvor mye du kjører, om du kjører lite, gjerne kun i sommerhalvåret, er det strengt tatt kjørelengte som definerer når du bør ta en service. Dette forutsetter at bilen står tørt og godt, med relativt konstant temperatur, om vinteren. Det er så enkelt som at det eneste som degraderes over tid når bilen ikke brukes stort, er motorolja, og da primært i form av kondens og vannansamling i olja: olje er som kjent hygroskopisk. Det er derfor du av og til vil kunne finne et lag med grå guggemasse under oljepåfyllingslokket på eldre biler.

Det er også av betydning hvilken oljetype det er på bilen din: om det er vanlig mineralolje, hadde nær sagt type traktor, er 10.000 km normalt sett et greit serviceintervall for oljeskift på en bensinmotor. En ting til som er viktig for alle motorer: alltid filterbytte ved oljeskift, spesielt om du kjører lite er dette viktig, stikkord: vannansamling! A complete different matter er det om du bruker hel- eller delsyntetisk olje, da kan du strekke intervallet til si 15.000 km, men ops-ops, dette er gjennomgående også tynnere olje, det vil si at du kan ha noe høyere oljeforbruk! Da må du passe litt på underveis og eventuelt ettterfylle!

Andre ting, som bremsevæske, girkasseolje, luftfilter, whatever, har andre serviceintervaller. Normalt sett er jo bilen din såpass gammel at det ikke skulle forundre meg om det sto en detaljert serviceinstruks i bilens servicehefte eller instruksjonsboka? Dette er greit å forholde seg til, og om du velger et uavhengig, autorisert (alltid bruke et AUTORISERT verksted!!!!) verskted som gjør godt arbe' til greiere priser enn merkeverkstedet, har verkstedet vanligvis tilgang til et datasystem der de har denne informasjonen. Ta et ord med kundebehandler/verkstemster på et velrenommert verksted, gjerne et du kjenner fra før, og be om hjelp til å etablere en serviceplan som passer for din bil og ditt kjøremønster, verre er det ikke! Tipper man vil gi et råd om oljeskiftservice en gang i året om du kjører lite, gjerne med en liten inspeksjon samtidig, og en større service med skifte av luftfilter, kontroll av bremsevæske osv osv si annethvert år eller etter så og så mange kilometer.

Det er i store trekk slik jeg alltid har gjort det selv, dog tok jeg tidligere i stor grad servicen på bilene mine selv. Nå bruker jeg et uavhengig, autorisert verksted til det meste, med utgangspunkt i serviceinterall på 15-20.000 km (helsyntetisk olje av den dyre sorten, mye langkjøring) for det man kalle "liten" service og 60.000 km intervall for "stor" service, med bla oljeskift på Haldex/DSG. Enkelt og greit, verkmesteren holder styr på tingene for meg, jeg passer bare på å bestille tid når det nærmer seg. Men jeg sjekker fremdeles bilene våre selv minst to ganger i året, det koster lite, og det gir mye, det holder liksom hue mitt litt i sving så jeg ikke blir helt sløv :-)

Jeg kan ellers anbefale at du sørger for jevnlig understellsbehandling ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-22 11:53:19 +0200

Jeg tenker at en service / ettersyn med oljeskift én gang i året er et minimum av det en bil bør ha. Jeg mener at man på 14 -15 år gammel bil ikke slavisk behøver å følge fabrikantens anbefalinger mer. Har man eid bilen i noen år, vet man jo gjerne hvor skoen trykker også. Jeg tenker da på i forhold til hva som allerede er byttet etc. Ala – skiftet man fjærer, støtdempere og alle bremseklossene i fjor – er det ikke nødvendig å få folk som tar 2.000 kroner timen til å se på dette igjen nå.

Det handler selvfølgelig også om kjørelengde. Kjører man mye, fort og langt i en eldre bil bør man sjekke den oftere. En ting er jo driftssikkerhet. En annen ting den generelle sikkerheten for medtrafikanter og de om bord i bilen. Slik som knakte fjærer, skjevt slitte dekk, glippe i forstillingen og en del slike ting.

Dessuten er det jo noe med dette å forebygge. Det kan jo være greit å få byttet det gamle, slitte og rustene eksosanlegget før en ferietur. Det er ikke fult så kult når eksospotta ramler av etter to mil og bilen bråker som et helikopter.

Har man god kontroll her så vet man hva som er gjort, hva som bør gjøres og slik sett kan tilpasse service og vedlikehold individuelt.

Jeg er dessverre redd for at disse som har god kontroll er en litt utdøende rase. Og at mange tar litt enkelt på dette med vedlikehold og ettersyn på eldre biler. Det skal ikke brukes penger på det. Det virker som mange kjører til det stopper og da er det som regel «jævla møkkabil» det snakkes om. Ikke at kompisen på fire hjul har gått for lut og kaldt vann i årevis.

Oppsummert: Service og ettersyn årlig om du har normal kjørelengde.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-22 11:55:16 +0200

updated 2021-02-22 11:55:46 +0200

Tusen takk for fyldige og gode svar!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-22 13:28:21 +0200

Benny har grepet selve kjernen her, det finnes ikke dritt biler bare skjødesløse eiere som neglisjerer bilene sine år for år og resultatet ser man her og viser hvordan denne eieren behandlet sin bil hm gjør vondt helt inn i ryggmargen dette. https://www.youtube.com/watch?v=-3AZx...

Mvh kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-22 15:51:54 +0200

Trampeklapp for kloke tanker fra Benny og Kamerat K her! Ellers...om det ikke punktet med oljeskift var klart nok: for alle praktiske hensyn er altså en oljeskiftservice med filterbytte en gang i året et vanlig utgangspunkt for en serviceplan, øvrige ting legger man inn i en plan etter samråd med verkstedet etter relevante intervaller og kjøremønster / årlig kjørelengde. Unntaket er om det er en bil man bare bruker til butikken og kjerka hver søndag i sommerhalvåret, altså noen få tusen kilometer, og ellers står parkert i en tørr og oppvarmet garasje i vinterhalvåret.

Denne greie med "ettersyn" er en del av en god serviceplan, men som Benny sier, det dreier seg om å ha oversikten. Noen klarer å følge litt med selv, men bruker man samme verksted år ut og år inn, vil en dyktig verkstmester (ofte) ha stålkontroll her. Som jeg har nevnt i andre sammenhenger her, en del av et problemfritt bilhold er å velge gode samarbeidspartnere og holde seg til dem!

Setningen "ta vare på bilen og den tar vare på deg" er også allmenngyldig, min avdøde svigerfar hadde en bil gjennom hele sitt voksne liv, en Volga M24. Bilen ble levert med en servicemanual på tykkelse med en bibel, rikt illustrert med alle skjemaer, alle data og forklaringer på hvordan man gjorde alt fra å vaske bilen, lagre den for vinteren og ellers alle tenkelige og utenkelige reparasjoner og serviceoppgaver. Og, ikke overraskende, tabeller for hvilken type olje osv osv som skulle anvendes ved såvel subropisk klima som på verdens kaldeste sted i Sibir :-)

Som på andre biler Made inn SSSR fulgte det også med verktøy nok til å åpne et mindre automobilverksted, svigerfatter gjorde veldig mye selv opp gjennom åra. Fra 1991 og oppover begynte det imildertid å dukke opp flere verksteder i nasjonen som nå omtales som Russki' Federatze', derved kom også Volgaen på verksted en sjelden gang innimellom! Når jeg kom inn i bildet, havnet det en solid verktøykasse og en del mer verktøy bak i bilen, senest året før svigerfar døde tok han full service på bilen selv, med oljeskift på såvel motor som girkasse og kardang. en bil som ble designet på tidlig 70-tall hadde ganske så korte serviceintervaller, om jeg ikke husker feil skulle motoroljen skiftes hver 5000 km, mens filteret besto av en innsats ala BMW.

Jeg ble nærmest født inn i en Moskwitch på slutten av 50-tallet, og har fremdeles karosseriklubba som fulgte med bilen i garasjen! Senere i livet var mine første biler Laddiser og en Moskwitch, det er en god skole om man vil lære litt om hvordan en bil fungerer og hvordan man utfører grunnleggende service og vedlikeholdsoppgaver, også mine biler hadde svært god medfølgende dokumentasjon, langt mer omfattende enn alt som følger med dagens biler! Ja, og så var jeg så dum at jeg kjørte motorsykkel noen år, japansk "kvalitet", sporadisk mer skruing enn man satte pris på, og nei, jpanske motorsykler er definitivt IKKE like pålitelige som en Toyota!

The Bottom Line ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-25 21:45:27 +0200

Ja før var en klubbe og et spann maling i bilens farge dagens svar på smart repair. Vet ikke helt hvorfor vi er så nøye på det at når vi får en liten parkeringstripe at vi kjører det forteste vi kan til et karroseri verksted for å utbedre skaden. Det må ha sammenheng med prisene vi betaler for bilene og koster snart en halv bolig noen av de hotteste bilene.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar