0

Glødeplugger med trykksensor, takk til kamerat K!

spurt 2021-02-20 16:36:30 +0200

Forleden kunne vår gode venn Kamerat K, som jo er det renest oppslagsverk, dele med oss at Opels ingeniører har tatt frem en løsning der man har implementert en gplugg med trykksensor i sine dieselmotorer, derved får man også en løpende kompresjonsmåling inn til bilens styringsystemer og derved mulighet for enda bedre kontroll med forbrenningsprosessen, hipp hurra!

Dette gjorde meg litt nysgjerrig, samtidig fikk jeg et problem der en glødeplugg på bilen min begynte å jukse, den likte tydeligvis ikke kulda! Å bytte glødeplugger av og til er smart, da slipper man gjerne at de setter seg så innmari fast at man må borre dem ut. Siden det er en risiko for akkurat det, har jeg slutta å skifte glødeplugger sjæl, selv om det som oftest har gått greit.

Som sagt så gjort, min emninente verkstedstedsforbindelse gjorde jobben, og hvilken overraskelse, også VAG har implementert glødeplugger med trykksensor i sine motorer! En av fire er av denne sorten, og dette er noe som har vært der siden 2.0 TDI euro6 så dagens lys, dvs mot slutten av 2012! Absolutt kjekt å vite når man skal bestille glødeplugger: tre "vanlige" og en med trykksensor takk!

Denne ene glødepluggen koster forøvrig ganske mye mer enn en vanlig glødeplugg. Ja, bilen går like greit med fire vanlige glødeplugger, men vær ops på at denne trykksensoren er der for å redusere utsluppene. Det er mao en mulighet for at man kan få dask på lanken ved avgassmålingen på EU-kontrollen om man setter inn en vanlig glødeplugg isteden. Skulle så skje, er det overveiende sannsynlig at problemet kan rettes opp ved å sette inn glødeplugg med trykksensor i rett høl igjen.

Ellers er prisen for skifte av glødeplugger, alt inkludert, veldig mye hyggeligere ved et uavhengig, autorisert verksted kontra merkeverkstedet. verdt å ha i bakhodet om man er prisbevisst! Men vær ops, om en glødeplugg knekker under jobben, krever det sin mekaniker å fullføre jobben! Du skal altså være rimelig sikker på at verkstedet du velger kan sine ting! Som alltid, vær nøye med valg av samarbeidspartnere, det lønner seg!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-20 19:44:28 +0200

updated 2021-02-20 19:46:08 +0200

Ærbødigst Norulf :-) Poenget mitt er at når man setter en trykk sensor og kombinerer med temp sensor og kanskje til og med infra sensor inn i sylinderen kan man på en helt ny måte se inn i forbrennings prosessen og ved å ha full kontroll her kan en rekke faktorer raskt og kanskje på nano sekunder modifiseres slik at utslipp reduseres sterkt og at egr ventil og partikkel filter blir helt overflødig. Det er først nå at datakraft, sensor teknologi og presisjon i produksjonen gjør dette mulig men så kom jo El bilen he he.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Ser den, samtidig er det overveiende sannsynlig at DPF (dessverre) må være med uansett, disse famøse mikroskopiske partiklene og NOX er en konsekvens av stadig høyere trykk i innsprøytingsystemene, både på benzinere og dieselmotorer. Men bank i bordet, mitt DPF har vært grei mot meg :-)

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2021-02-21 00:41:21 +0200 )rediger

Det er her den nye teknologien kommer inn ved at man kan senke rail trykk og kompresjons trykk ved å ha bedre kontroll på forbrenningen fks tilføre varme via glødeplugger eller andre tiltak. som reduserer utslipp. Mazda med sin Skyactiive har senket kompresjonen i diesel motorene for nettopp dette.

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2021-02-21 08:32:05 +0200 )rediger

Ja, for all del, men det reduserer ikke det vi kan kalle "bivirkningene" av høyere trykk og mer effektiv forstøving i innsprøyttingen av drivstoffet. Ja, kanhende det bidrar til å redusere CO2 utslippene i noen grad, men har sin pris, vi har ikke fått til noen Ole Brumm...også Mazda har DPF :-(

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2021-02-21 15:22:07 +0200 )rediger

Teknologien Blir kalt LTC, Low Temp Combustion og er ment for å redusere nox samtidig som forbrenningen blir mere effektiv og gir samtidig lavere varmetap og mere kraft pr liter og dermed en høyere termisk virkningsgrad eller vinn vinn som jeg kaller det.

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2021-02-21 20:48:00 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar