0

Nedbetalingstid/verdifall bmw x5

spurt 2021-02-19 09:32:17 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei.

Jeg står i ett dilemma. Kjøpe 2018 modell bmw x5 til 600.000 kr eller mitsubitchi outlander 2020modell til 380.000kr.

Har mest lyst på bmw, men outlander er jo en billig hybridSUV. Vet at X5 knuser outlander i kjørekomfort osv.

MEN. Etter mine beregninger, så vil ikke X5 finansieringsmessig bli så mye dyrere. Hvis jeg kjøper en X5 som har gått rundt 40.000 km 2018 modell. Tror jeg at jeg kan ha 7 års nedbetalingstid, og ende opp med å selge bil etter 3 år uten restlån, grunnet bmw x5 er ettertraktet og ikke faller like mye i verdi som andre «billigere» merker. Med 7 år nedbetaling og ek på 50k, vil mndspris på lån bli ca. kr. 7.800.

Hvis jeg kjøper en 2020 outlander som har gått rundt 15.000km til ca. Kr. 380.000, tror jeg nedbetalingstid bør legges til 5 år, pga mindre etterspørsel og raskere verditap på 3-4 år gamle outlandere. Mndspris på lån blir da ca. 6.300kr med 50k i egenkapital.

Mndsdifferanse på lånene blir da bare 7.800kr-6.300kr=1.500kr.

Sikkert ett litt uvanlig spørsmål, men kan være verdt å tenke over. Det er ikke alltid at en billigere bil lønner seg så mye.

Enig i mitt ressonement?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-22 09:04:37 +0200

Takk for gode svar.

På bakgrunn av gode råd har jeg slått fra meg tanken om å kjøpe bmw x5. Vi har nok råd, men det vil gå på bekostning av andre ting som vi setter høyere.

Jeg har veldig liten erfaring med biler og løpende kostnader. Vi har bare eid 1 bil de siste 2 år (volvo v60 twinengine hybrid 2017 mod), siden vi stortsett har bodd i sentrum i oslo og trheim siste 10 år. Så har spart mye penger på å reise kollektivt. For to år siden flyttet vi «hjem» til nordnorge og fikk behov for bil.

Vi har stålkontroll på økonomi og fører likviditetsbudsjett, så luksusfellen blir nok en motpol her:-) Jeg gjør alltid undersøkelser før jeg investerer i noe.

Grunnen til at jeg sporte var for å få svar fra noen med mer livserfaring rundt bil. Så har slått fra meg tanken om X5. Og setter stor pris på gode tips på andre biler. Grunnen til at vi ønsker SUV/bil på stylter, er fordi ryggen blir sliten av å sette to små barn med bøyd rygg inn i bilstol.

Tror Outlander kan være ideell:-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-20 10:09:37 +0200

Det er på sin plass med et par presiseringer etter den tidiligere "festbremsen"! Først og fremst, vi er heldige som bor i et land der mange har en grei bruttoinntekt! Dette gir oss økt kjøpekraft, ikke minst gjenspeiles dette i at vi, på tross av et avgiftsystem som gir nybilpriser i verdensklasse, kan unne oss både egen bolig og ganske så fjonge biler! Ikke minst historisk lav rente bidrar til en tilsynelatende endeløs strøm av velstand! Så langt, alt vel, for en typisk barnefamilie, som jo er det underliggende temaet her, er alt jolly fine så lenge begge er i arbe' og har helsa i behold!

Det som ikke er fullt så vel er at mange ikke tenker like langt som kameraten her: jeg tildeler herved et virutelt diplom og blomster til en reflektert og klok familiefar som tenker seg om før han løper og tar opp stor gjeld for å kjøpe en bil som nok er litt dyrere enn han egentlig hadde sett for seg! Dessverre er det altfor få som stikker fingeren i jorda og tenker seg om, banker og finansinstitusjoner formelig kaster penger etter låntagerne, dette bidrar til å presse boligprisene opp, opp, opp, derved sitter mange med gjeld til langt over pipa! Men renta er jo så lav...kanhende har man også et boliglån med avragsfrihet de første åra! Hipp hurra, da tror mange at de kan bære et ekstra lån til en bil eller to på en million på toppen!

Resultatet ser vi jo: norske husstander har en hårreisende høy gjeldsandel, der verdien boligen er den kritiske faktoren: så lenge boligverdien holder seg stabilt høy, eller sogar stiger, sprekker ikke bobla. Om man går ned i inntekt, helsa ryker, familelykken sprekker og man må selge, ja da kommer man ned på beina likevel, salget av boligen dekker lånet, de som har vært uheldige slipper å sitte med et betydelig, usikret restlån. Igjen, så langt, alt vel! Men så var det om man har skaffet seg en dyr bil eller to da......gjerne med 100 % lånefinansiering som mange faktisk gjør. Da innhentes man av karma, overraskende nok, en bil kan falle både 100 og 200.000 i verdi på et eneste år om man er uheldig, ikke minst om man "må" selge, eller enda verre, ender i et tvangsalg. Da snakker vi ikke bare "Luksusfellen", men NY REKORD i Luksusfellen!

Om man ikke har sett slike kasus i sitt nærområde, tar man en titt på nettopp Luksusfellen: se hen til f.ex flyygelederen i Molde, en mann som nok har minst halvannen million i året om han jobber litt, han var langt over grensa for personlig konkurs! Årsak? Feilprioriteringer over en lav sko, og ikke overraskende, ikke uvanlig: høy gjeldsandel og en drøss idiot-kjøp av nettopp...biler! Bil blir lett veldig, veldig dyrt i Norge, da bærer det også veldig lett galt av sted!

Ja, vår gode venn Kvadsheim i Luksusfellen har faktisk vokst opp et steinkast fra der jeg har bodd i noenogtredve år, han ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-19 17:46:23 +0200

updated 2021-02-19 19:36:36 +0200

Nja er vel ikke helt retferdig å sette en X5 og en Outlander opp mot hverandre det blir rått parti som selvfølgelig sistnevnte taper. Derimot er Outlander en bil uten egentlige svakheter og leverer greit på de fleste punkter og kunne like gjerne hatt navnet Allrounder da den har et bein i alle leirer. I flere biltester blir det bemerket material kvalitet, litt mye støy samt noen slenger om utseende Men hvem har egentlig rett her er det biljournalistene eller kundene som faktisk kjøper bilen som vet best ? Sammenligner man den med sine samtids konkurenter, CRV, Forester, Rav4 og X trail så var faktisk Outlander et strå hvassere med sin PHEV ladbar hybrid om enn plasten inni hørtes litt billigere ut hvis man absolutt må sitte å banke på den.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-19 15:51:34 +0200

Da ville jeg nok drøya BWM'en til jeg var over den verste kneika i etableringsfasen :-) Jeg tenker jo også at i ditt sted ville jeg definitivt ikke bytta ut en Volvo med en japs, V60 er mer enn stor nok til en familie med to barn. Denne greia med bagasjeplass løser du lett og elegang med to tiltak: et Thule-stativ (du har formodentlig rails) og en bagasjeboks fra samme produsent. Ikke "skiboks", bagasjeboks....det er en boks som har proporsjoner som gjør den bedre egnet til å pakke alt fra barnevognhjula til pikk og pakk i, stikkord: bredere, litt høyere enn en skiboks. Ikke nevneverdig mer vindstøy før du passerer de 100, kjørte selv med en sånn i en årrekke.

Og det andre tiltaket? Pakke med fornuft, man trenger faktisk IKKE drasse på alt sitt Habengut når man er ute på tur :-) Ellers er det vel med deg som med oss andre, det er bare innimellom dere kjører såpass langt at vi snakker om overnatting osv, derved kan du vippe av og på bagasjeboksen etter behov. Også der er Thule din beste venn, man har en grei løfteanordning som du kan plassere oppe under taket i garasjen. Og ja, du kan jo også tenke i retning av Skoda Kodiaq, da får du både Haldex 5 og et hav av plass til en totalkostnad som er atskillig mer levelig, ja med 600' nærmer du deg jo visserlig en flunka ny Skoda! Lett å velge mellom ny Skoda og en si tre år gammel X5 :-) Og velger du en to år gammel Kodiaq...får du både mye bil for pengene og et greit bilhold. Du får både 2.0 TSI og 2.0 TDI som brukt, ellers er det såvidt jeg husker, hybrid på vei...men da som ny.

Outlander? Grei nok, og det er egentlig ikke rare forskjellen mellom diverse versjoner. I ditt sted ville jeg sørget for grundig prøvekjøring av aktuelle alternativer her.

The Bottom Line er at bagasjeplassen i Outlander PHEV ikke nødvendigvis er så fantastisk mye større enn i Volvoen din. 463 liter er tallet, uavhengig av diskusjonen omkring måltallet og faktisk plass, den som løfter bakluka på en Outlander og ser inn, vil raskt innse at det vil være en overdrivelse å snakke om "et hav av plass" her! Til sammenligning har jeg 600 liter volum i min Golf stasjonsvogn, før jeg regner med "smuglerrommet" mellom reservehjulet (har faktisk et ordentlig reservehjul!) og bunnen av bagasjerommet. Det går bare ufattelig mye inn. Det som tar plass på PHEV er formodentlig batteripakka, men en "vanlig" Putlander er ærlig talt ikke noe å rope hurra for den heller - når det gjelder bagasjeplass. Det er også et par små irritasjonsmomenter med Outlander, man bør rett og slett ta en grundig prøvekjøring før kjøp og se om bilens øvrige kvaliteter kompenserer for dette.

Golfen min har også 2.0 TDI euro6, som pensjonist har jeg mer småkjøring enn tidligere, da var det kun langkjøring, men bank i bordet, jeg har ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-19 11:26:31 +0200

Hei. Takk for svar.

Jeg har nok sett meg litt blind på ekstra utgifter til bmw x5, pga forkjærlighet til bilmerket hehe.

Så for meg at en X5 ville tape seg mindre i verdi over 3 år, enn en outlander.

Men skjønner at x5 er dyrere i drift, vedlikehold og servicekostnader. Tenkte i utgangspunkter få med 24mnd servicegaranti på kjøpet av en 3 år gammel X5. Skjønner at dekk og andre utgifter kommer i tillegg (og at det er vesentlige beløp).

Har en Volvo V60 twinengine 2017 i dag, men er for lite bagasjeplass i den, og venter barn nummer to nå.

Vi har begge god inntekt og høyere utdannelse, og har samlet en inntekt på 1,5 MNOK+. Men tror nok at en X5 blir for dyrt for oss ved siden av boliglån og andre kostnader som følger med barna.

Greit med en realitycheck noen ganger;-)

Ville dessuten høre om hva du syntes om Outlander Sportsversjonen. Bagasjeplass og høydeklarering av bil er viktigst for oss. Samt 4X4 med hybrid, da det blir mye småkjøring i byen i NordNorge på vinterføre.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-19 11:04:11 +0200

Vel, i ditt sted ville jeg satt meg ned og gått gjennom regnestykket en gang til: den feiende flotte, men t0 år eldre X5'en koste deg fremdeles 220.000 blanke kroner mer. Dette er penger som går ut fra din lommepung enten du vil eller ikke, i tillegg kommer kredittkostnaden. Å se seg blind på månedsbeløpet er en suksess-oppskrift om målet er å komme i Luksusfellen!

Jeg ville også sett på totalbudsjettet over det antallet år du ser for deg å eie de aktuelle bilene. I dette tilfelle er det en ting som påvirker "lønnsomheten" ved den ene eller andre bilen i veldig stor grad: første hovedsetning gjelder i aller høyeste grad for BMW X5: det koster å være kar! X5 er "premium" på godt og vondt, i tilegg er det en tung bil! Dette gir lekende lett et ekstra siffer på bunnlinjen på absolutt alle poster i regnestykket, fra forsikring til service og løpende vedlikehold, ja til og med prisen på dekka kan gi enhver som ikke tjener en million+ i året bakoversveis! Legg til at også løpende verditap er høyere...som sagt...det er IKKE sånn at du "får igjen" de 220.000 blanke kronene du betaler mer for lukta av "premium" når du selger bilen, tvert om! Høyere inngangspris gir høyere verditap, selv om det relative verditapet kan bli noe lavere pr år, bla fordi bilen er to år eldre, vil verditapet i kroner og øre pr kilometer være nok en budsjettpost som gir bakoversveis!

The Bottom Line er at jo, det er en generell sannhet at en "billigere" bil lønner seg! At det finnes smartinger som prioriterer vekk andre regninger for å kjøpe seg dyrere bil enn de er i nærheten av å ha råd til, og "regner seg" frem til at "det koster jo bare LITT mer" ved finurlige krumpspring og bla overdreven fokus på månedlig lånekostnad når de skal forsvare toskeskapen overfor kona, er så sin sak, men som min mor alltid sa: DU trenger jo ikke drite deg ut fordi andre gjør det! En lignende retorikk med finurlige regnestykker finner vi også hos de som bytter bil oftere enn folk flest bytter sko, denne gjengen har også feil fokus, og "glemmer" som regel overgangskostnaden!

Om jeg skulle velge her, ville jeg helt klart gått for en Mitsubishi fremfor X5, du kommer sannsynligvis like grit fra A til B, kanhende du også kan vurdere en et til to år eldre Outlander fremfor en 2020, da vil en større del av verditapet for den bilen være tatt av første eier, og du kan le hele veien til banken! Nei, "naboen" vil vel ikke synes du er "kar" nok, kanhende han slutter å hilse, men på den annen side sett: de som rynker på nesa om du kjøper Mittibuski her, de er jo faktisk IKKE med og betaler det som moroa koster! Uten å ha gått dypere ned i materien her, jeg vil tippe at den reelle, årlige forskjellen med sikkerhet kommer opp i et ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar