Kloke ord fra Kamerat K som vanlig, legg til en FULL NAF-TEST, altså den "store testen"! Dette er en relativt komplisert bil, og slett ikke alle gidder å ta vare på bilene sine, da kan det fort bli spennende å være nestemann i rekka om man ikke garderer seg. Jeg skriver ellers NAF-test med STORE bokstaver innledningsvis, årsaken til det er at bla herværende merkeforhandler av det gjeve merket "Audi" har lagt seg til en stygg uvane med "tiltstandsrapporter" av den binære typen, der man hopper over "NOT OK" og bare skriver "OK" over hele fjæla. Temmelig intetsigende spør du meg, det tok meg omtrent to minutter å plukke tilstandsrapporten i fillebiter på nettopp en nesten-ny A4 Allroad for noen år tilbake. Sikre tegn på at den ene servicen bilen angivelig skulle hatt, var ekstremt slurvete utført, et motorrom som så ut som en jævla dass på en bil som var kjørt knappe 40.000.....to sett dekk med akkurat såvidt 3 mm mønster om man la godviljen til....ikke støvsuga innvendig siden den var ny....på tross av at den hadde stått i lokalene hos forhandler noen måneder....og ikke minst: det var et avvik på flere titusenlapper mellom prisen på finn og prisforlangende i bruktbilhallen....i mitt disfavør. Bare så det er sagt: jeg har også tidligere observert regelrett juks med tilstandsrapportene i det aktuelle firmaet, bla hadde man "glemt" å nevne at en bil hadde en svær bulk i tanken og innslått kanal på den ene siden!
Som sagt...NAF-test....herværende merkeforhandler har høy sigarføring og er heleiet av Møller. når en slik forhandler kan nedverdige seg til å bruke tilstandsrapporter som egentlig sier alt og ingenting, da er det definitivt flere under samme paraplyen som ikke gjør en god jobb. Å kjøpe en Audi privat? Det ville jeg ikke gjort, finn en bil hos en ikke-merkeforhandler, forlang NAF-test og ta det derfra. Det er så enkelt som at prisdifferansen mellom privat salg og forhandlers pris er for liten når det dreier seg om relativt populære merker, og noe kynisk sett, man betaler IKKE tilnærmet det samme for en bil ved privat salg vs en forhandler.......om man ikke velger en bakgårsforhandler, frå man normalt sett noe igjen i form av trygghet osv hos en forhandler. Her vil jeg også legge til at du selvfølgelig kjøper en "norsk" bil, da er det gjenstående fabrikkgaranti.
Og, som Kamerat K sier, har du den minste mistanke om at bilens styringsystem er tuklet med, gå videre! Dels fordi DU er den som sitter med dritten om dette IKKE er ført inn i vognkortet....det gir mange blaffen i med god grunn: for at slik tukluing skal være lovlig, må det OGSÅ dokumenteres at bilens utslippsverdier er innenfor satte krav....enten ved dokumentasjon fra FABRIKANTEN....eller fra et uavhenbgig laboratorium. Fabrikanten sier "fuck off", og et uahvenglig albroratroium? Hvor mange leverandører av chip-tuning gidder å svi av noen titusenlapper for slik dokumentasjon?
Mao står du der med gråten i halsen mens ... (more)