0

Varme i kupe om vinteren

spurt 2021-02-12 19:13:54 +0100

anonym bruker

Anonym

Takk for flott side, Broom er fantastisk. Vi er eier av en Mitsubishi Outlander PHEV 2027 modell som ble kjøpt brukt for ca et år siden. Bilen har åpenbart mange fordeler . romslig, flott firehjulstrekk høy bakkeklaring, oversiktlig, veldig hyggelig serviceverksted i Skien.

Imidlertid så er jeg skuffet over temperatur i kupeen om vinteren, vi hadde -13 men i kupeen ble det ikke mer enn 15 grader. satte opp på høyeste temp som er 29 grader. Bilen ble sjekket på verksted der motortemperatur var normal, 78 grader. I følge verkstedet så er alt normalt. Er det noen løsning på dette?.

Et annet spørsmål som gjelder hybridbiler generelt er om det virkelig har noen miljøeffekt, det er jo tross alt 300 kg ekstra å frakte, og i tillegg bruken av høyverdige materialer, som kobber, aluminium, litium osv. Bensin skal jo være sp mye renere enn diesel, men er det det? Kjenner til det med partikkelutslipp og Nox gasser. Det kreves mer energi å fremstille bensin, har ikke noen tall på det. Noen tanker rundt det?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-13 08:25:53 +0100

Formodentlig er det prisen for fremskrittet vi aner konturene av her: vår alles kjære firkanta Laddis, som så lyset på tidlig 70-tall og ble produsert over tilnærmet samme lest i mer enn 40 år, ble markedsført med garanert 28 grader inne i kupeen ved minus 40! Det verste var at det var korrekt, jeg hadde tre biler av samme sorten, og kunne glede meg over god og varm bil hele vinteren!

Dog...det betinget at kjølevæska hadde rett temperatur, for Laddisene betydde det i praksis mellom 88 og 90 grader. Som vi vet, kjølevæsken er en energibærer av dimensjoner, en grad give or take betyr veldig, veldig mye for kapasiteten i varmeapparatet. Sagt på en annen måte: man skal ha en voldsomt effektiv varmeveksler (tenk på det som en radiator, jo større areale og jo mer gjennomstrømning av det energibærende mediet, jo mer varme får du i bilen), jo varmere får du det!

Jeg tenker at det er to ting som peker seg ut med bilen din: dels er en nominell temperatur på 78 grader relativt lav. Om det ikke er innført kompenserende tiltak i form av et markant større areale på varmevekslerens overflater, eventuelt høyere volumstrøm på væskesirkulasjonen gjennom varmeveksleren, klarer neppe systemet å avgi tilstrekkelig med varme til en norsk vinter. Den andre greia er at en hybrid vil veksle mellom elektrisk drift og motordrift. Eventuelt vil motoren fyres opp av og til for å gi varme om du kjører i et "rent" elektrisk modus. Ja, dette er gunstig for energiforbruket i form av bensin i systemet, men det blir ikke spesielt mye spillvarme av dette. I denne sammenheng betyr det at det er rett og slett ikke er nok overskuddsvarme tilstede for at motoren skal kunne tilføre tilstrekkelige mengder med energi - her i form av varm kjølevæske - til varmeveksleren. Skal vi være helt korrekte, sitter varmeveksleren i din bil i et sinnrikt klima-anlegg, som jo er noen hakk mer komplisert enn varmeapparatet på nevnte firkant-laddis. Men det endrer ikke grunnprinsippet her - og den sannsynlige årsaksammenhengen til at du opplever det som om du ikke får tilstrekkelig varme i kupeen ved temperaturer som strengt tatt ikke er noe å hoppe i taket over....vinteren er faktisk IKKE avskaffet ennå!

Det skulle ikke fordundre meg om det er flere eiere av Outlander som opplever det samme. Om det er noen "kur"? Kjøre i en modus som gir mest mulig kontinuerlig drift av bensinmotoren, kanhende bytte ut termostaten med en termostat som åpner ved noen grader mer. Det siste er imidlertid ingen garanti for at du får tilstrekkelig varme i kupeen: her kan det være flere faktorer med i bildet, kall det gjerne motorens varmehushold. Kanhende den beste løsningen ville vært en elektrisk motorvarmer, det ville iallefall vært nyttig for småkjøringens del. Ellers er det et kjent forhold at dieselbiler benytter en diselvarmer, også med automatisk innkobling under kjøring, nettopp for å gi tilstrekkelig varme under forhold der spillvarmen fra motoren (en dieselmotor er vesentlig mer effektiv enn en benziner ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-02-12 19:13:54 +0100

Sett: 1,833 ganger

Sist oppdatert: Feb 13 '21

Antall visninger