0

Reklamasjon?

spurt 2021-02-10 09:43:16 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Kjøpte i mai 2020 en skoda superb som hadde rullet ca 87.000 (reg oktober 2015) fra en bilforhandler. Jeg bruker bilen som taxi, og den har nå rullet ca 135.000 km. I helgen gikk helt pluttselig styringsenhet for kessy (nøkkelfri start osv). Er dette å regne som en "slitedel"? Eller kan jeg sende det som reklamasjon til forhandleren jeg handlet hos?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-10 11:52:26 +0100

Snakker vi norsk bil med norsk garanti....eller en importbil? Uavhengig av dette, det er mer regelen enn unntaket at garantier til næringsdrivende er vesentlig dårligere enn for privatpersoner. Bånn gass til forhandler, formell klage og ta det derfra. Og nei, denne greia er IKKE en "slitedel"!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-10 13:13:21 +0100

Er ikke en importbil nei. Men siden dette er næringskjøp, så har man vel fortsatt 2 års reklamasjonsrett!?

Bilen er ikke kjøpt fra merkeforhandler, men et firma som driver med kjøp/salg av brukte biler. Men det skal vel ikke ha noe å si?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-10 14:37:16 +0100

Nei, det har ikke noe å si hvem bilen er kjøpt av, når partene som her er to næringsdrivende, er det kjøpsloven som regulerer. Dvs at du har to års reklamasjonsrett, men husk å klage innenfor satte frister, fortrinnsvis raskest mulig, gjerne med en form for skriftlig bekreftelse: etter telefon eller annen kontakt koster det lite å sende f.ex en mail med henvisning til hyggelig telefonsamtale og en kort henvisning til samtalens innhold.

En del av en relevant artikkel er limt inn i det etterfølgende, vær ellers ops på at du kan ha andre garantier fra forhandler - sjekk kjøpekontrakten.

Hele artikkelen finner du HER: https://www.advokatsmart.no/guide/rek...

"Kjøpsloven fra 1988 (kjl.) gjelder i alle andre kjøp enn forbrukerkjøp. Det vil typisk være snakk om kjøp mellom to privatpersoner eller to næringsdrivende, eller kjøp der partene på annet vis likestilte. Kjøpers vern er derfor ikke like sterkt etter kjl. som etter fkjl.

Reglene om reklamasjon i andre kjøp følger av § 32. § 32. Reklamasjon

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid."

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-28 02:31:43 +0100

I think you should file a complaint with the dealer from which you bought the product because there is no reason for you to suffer. The product they sell to you does not meet the requirements as it was purchased. fall guys & wordle unlimited

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger