0

Nissan og kvaliet

spurt 2021-02-08 11:35:05 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Japanske biler generelt er jo kjent for svært god driftssikkerhet. Men hvis man først skulle rangere de japanske merkene etter kvalitet, hvilket ville da havne nederst, mener du? Jeg har en følelse av Nissan.....

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-08 11:40:01 +0200

Heisann. Her spørs det litt hva målekriteriene er. Kvalitet er så mangt. Er det hvor lagt bilen faktisk går før den må skrotes. Er det hvordan setene holder, eller elektronokken – eller hvordan den oppleves å kjøre. Snakker vi om elbiler- eller eksos-biler?

Det er dermed vanskelig å utrope vinnere og tapere her. Men jeg er nok litt enig med deg at Nissan kanskje ikke er helt på Lexus / Toyota-nivå her. I alle fall ikke på eldre biler som X-Trail og eldre Qashqai.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-08 16:32:06 +0200

Fort gjort å glemme, men Nissan har jo visserlig også sin "Lexus"....Infiniti heter denne...liten tvil om at man er på Lexus-nivå og vel så det...om man bare vil :-) Ellers får vi jo egentlig ikke de fjongeste bilene fra verken Toyota eller Nissan til Norge, det gjør jo sitt til å påvirke vårt inntrykk av begrepet "kvalitet" også. Mhp driftsikkerhet hjelper det jo på at Toyota har en strategi der man ikke endrer noe som fungerer, noe kynisk sett, det enkle er ofte det beste! Legg til en fantastisk kundepleie, merkeverkstedene gjør en forbilledlig jobb! Dog...det har sin pris!

Nissan er ikke helt "der" med f.ex sine små og litt større SUV, men man leverer da visserlig noen greie småbiler også, for ikke å snakke om vår alles kjære Nisseleif! Bortsett fra Leaf selger man dessverre ikke så mange av disse ganske så flotte småbilene, men det er ganske så pålitelige biler, og om merkeverkstedene ikke er på høyde med Toyota (det er det ingen som er), så gjør de et hederlig forsøk på å få kundene til å komme igjen....og igjen....og igjen. Skal vi utrope en "versting" i japs-klassen, ligger Subaru ganske godt an til å få jumboplassen her, på tross av et tidvis godt omdømme og mye reklame som følge av massive investeringer i rallysport osv osv. Men rally og Ola og Kari Hvermannsens bil-hverdag er to vidt forskjellige ting!

Nei, det er ikke spesielt stor forskjell på verken driftsikkerhet eller kvalitet mellom gode europeiske og ditto japanske bilprodusenter i dag. Ja, japanske bilprodusenter oppfant begrepet "kvalitetskontroll", man var også tidlig ute med robotiserte produksjonslinjer, bla innføring av robotsveising medførte et kvantesprang i kvaliteten en gang i tidens litt ut på dagen. Dog, fort gjort å glemme: Fiat (som også har en engineering-divisjon som leverer produksjonslinjer til andre), PSA, ja etterhvert alle de andre i Europa, kom rimelig kjapt etter! Litt slemt sagt: Europa er så mye mer enn engelsk bilindustri! Ellers var faktisk Lada-fabrikken en pioneer når det gjaldt etablering av Europas første produksjonslinje med roboter fra ende til ende! Fiat leverte litt mer enn skissene til karosseriet på firkant-Laddisen :-) Også tenningslåser og diverse andre deler ble produsert på lisens i øst, en russisk "Neimann" var like god som en euorpeisk "Neimann"! Enn si minst like god som tenningslåsen (med en sinnrik rattlås) på en hvilken som helst samtidig japs!

The Bottom Line er at f.ex PSA og Skoda (bedre enn VW!!!) har gjort mye for å levere topp kvalitet, en del av dette er at man har lagt ned mye ressurser i bedre kvalitetskontroll og - ikke minst - HMS. Fornøyde arbeidere gjør en god jobb, mer komplisert er det ikke, og vi trenger ikke mer enn å se hen til engelsk bilindustri i "glanstiden" for å se hvor destruktivt det er med misnøye blant de som skal produsere bilene! I Japan forsto man dette på et tidlig tidspunkt, i tillegg hadde man (som i Tsjekkia hos Skoda) en kultur for ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-08 18:37:03 +0200

updated 2021-02-08 18:47:45 +0200

Ja det er her Lexus og ikke minst Toyota har mye å lære bort til andre og det er hvordan de behandler kundene, Norulf nevner forbilledlig og at det koster dyrt men gjør det egentlig det i det lange løp og hvis man har litt perspektiv så kommer dette tilbake i rikelig monn. På Toyota tar de ikke bryet med å belemre kumdene med problemer med bilen de bare fiikser det og så er kunden kanskje uvitende om det men lykkelig og er egentlig noe av den Japanske kulturen som er tatt med her. Se på Lexus de er nummer en på kvalitet og kundetilfredshet, ingen over og ingen på siden i nesten 20 år eller var det 30 år. Ikke sikkert Nissan er dårligst de er bare dårligst på å handtere dette så de har litt vei å gå her. Alle de Japanske merkene foruten Lexus og Toyota bør lære noe av sjelen i Soloppgangens Rike gjør jobben din men gjør den i stillhet.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-09 16:08:05 +0200

Bare så det er sagt....mener å erindre at selveste VAG har hatt minst en "snuoperasjon" på dette med kvalitetskontroll og kundetilfredshet...med Toyota som et unevnelig forbilde :-) En helt annen ting er at Møller nok ikke er helt "der" ennå, uten forkleinelse for noen, min subjektive oppfatning er at det var mye hyggeligere å eie Volkeboks før brorparten av merkeforhandlerne ble kjøpt opp av Møller. Det var noe med kjekke gutter i blådess som reiste ens ærend ut fra hovedstaden for å lære bondetampene der ute om nye verdier....fokus ble "umerkelig" flyttet fra "fornøyde kunder" til "tjene penger". Samtidig ble ellers veldrevne firmaer omorganisert, kanhende det fører noe godt med seg for aksjonærer, for kundene er det ikke noen "høydare". Ikke et vondt ord om min lokale merkeforhandler, men jeg savner gamlegutta som i flokk og følge tok sin hatt og gikk som en følge av nye prioriteringer og kanhende en omorgansiering for meget! Jeg forstår dem så godt, mange av oss som har vært i arbe' opp gjennom de siste par tiåra har vært i samme situasjon.

The Bottom Line er at Kamerat K har et vesentlig poeng i forhold til Toyota: der har man dette med "fornøyde kunder" på toppen av lista fremdeles....den skal de ha! Hadde Toyota tatt inn de mer seriøse modellene i spekteret, som Camry med en seriøs drivlinje fremfor hybrid-dilldall, kan det hende selv jeg hadde vurdert Toyota! Med trykk på "vurdert", jeg er vel en av dem som opp gjennom flere tiår har opplevd en helt enestående service fra Møller-systemet. Det er også veldig greit å ha en bil der jeg kan få hele gullrekka med deler og verkstedstjenester over hele Europa, ja selv i de fjerneste avkroker! Fullt så greit det ikke med Toyota, dessuten er det dette med at japanske bilfabrikanter sliter litt med å forstå at sånne smågutter som meg har litt problemer med å tilpasse kroppen vår til såvel seter som den plassen som er tilgjengelig i f.ex Prius!

Som sagt...gi oss flere modeller ala de russiske versjonene av Landcruiser og biler som Camry, gjerne også "elbilavgift" på biler med dieselmotor - "for miljøets skyld", ref artikkelen her på Broom forleden og det faktum at vi slett ikke har elnett som kan håndtere stort flere elbiler!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar