0

bensinlukt v start av kald motor

spurt 2021-02-08 10:35:53 +0100

anonym bruker

Anonym

jeg har en hyundai.reg feb 2017.efter ca 1 årbegynte det bensin ved opstart,bilen har kald garasje.når temp nærmer seg 3-4 plus gr ,såkommer lukta.fulgt alle servicer på merkeverkst de finner ikke noe feil.siste gang de hadde bilen var den 2dager på verkst,ingen feil funnet.kona mi er redd det skalta fyr når jeg starter,det lukter helt jævlignoen ganger.har notert på kalender 13 ganger siden nyttår. km190000. merker ikke noe om sommeren.er ellers fornøyd med bilen. mvh kjell kj28175

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-08 11:19:10 +0100

Hmmm … Snodig. Det er neppe noen lekkasje om verkstedet ikke finner noe. Det er som regel ganske lett å se. Faren for at det skal ta fyr er dermed forsvinnende liten. På den annen side – det skal ikke være slik.

Min mistanke, uten å ha sett eller langt mindre feilsøkt på bilen, er at feilen kan ligge i kanister-systemet. Dette er et system som fanger opp bensindamp, slik at dette ikke slippes ut i friluft og forurenser. Mulig det kan ligge noe her, kanskje?

Eller må alt av rør, slanger og koblinger gås nøye over. Også selve bensintanken. For lukten kommer neppe av seg selv …

Du bør uansett få verkstedet til å se på dette igjen for deg en gang til. Gjerne når det er kaldt. Du har garanti på denne bilen og skal ikke betale noe for dette.

Ønsker deg lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-08 16:42:28 +0100

Nå skal det relativt høy konsentrasjon av bensindamp til før det smeller, på den annen side sett, det er nok av eksempler på at en liten flamme kan springe ufattelig fort log lenger enn man forventer om det er mettet bensindamp i luften. Det er mao ikke noe man skal ta lett på.

Jeg tenker at Benny er inne på noe med kanister-systemet. Legg til at veksling mellom lave og relativt sett høyere temperaturer i vinterhalvåret gjør noe med både ekspansjon av dampen, det kan være årsaken til at du merker mer til fenomenet på vinteren enn om sommeren. Jeg tenker også at når du merker det inne i kupeen, ja da er det ille. Jeg ville uten tvil bedt merkeverkstedet å gjøre en innsats her! Det andre jeg ville gjort...når du starter og dette fenomenet inntreffer...la motoren gå...lukk opp panseret....bruk nesa....dog uten å overdrive. Noe forenklet sett, på en vindstille dag der du kjenner bensinlukt inne i kupeen, vil du defintiivt også kjenne lukta med det samme du lukker opp pansret, om "kilden" befinner seg i motorrommet. Men igjen...ikke stikk hele hue og nesa ned i motorrommet, det er mange gode grunner til IKKE å gjøre akkurat det! Om du kjenner eimen av bensin når du står der foran bilen...da er det overveiende sannsynlig at kilden er knyttet til den delen av drivstoff-systemet som befinner seg nettopp der....i motorrommet.

Det kan hjelpe deg et stykke på vei. Ellers er det som Benny sier, påkrevet å sjekke hele gullrekka her, som nevnt innledningsvis, dette skal man ikke ta lett på! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger