0

Forskjell på 4x4 på bil merker

spurt 2021-02-07 23:03:02 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har ett spørsmål som jeg lurer veldig på. Er det noen som tester hvilken 4x4 system som er best? Man merker ekstremt forskjell på 4x4 på forskjellige bil merker.

Har Audi med Quattro og må si det er en hel annen verden enn bil nr 2, som er outlander phev med awd, når det gjelder fremkommelighet på vinterføre.

Har også hatt Passat med 4motion, som ikke kom seg av flekken når der var glatt, Volvo xc70 som var bra på vinteren, men lugga litt når det var veldig glatt. Toyota Rav4 som var mere ustabil vil jeg si, BMW X5 som også virket usikker på glatt føre vs Audi. Suzuki/Subaru var jeg heller ikke så imponert med. Sto bom fast med begge disse på fjellet. Hyundai rett og slett forferdelig,

Eneste jeg har eiet som kan holde tritt med Audi på vinteren, er nok evo 6, den satt klistra på veien med rette dekkene.(alltid brukt haka dekk fra nokian med pigger)

Er Audi best på vanlige biler når det kommer til 4x4?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-08 11:34:53 +0100

Dette er interessant. Det er vanskelig å utrope noen vinner her, men det er liten tvil om at Subaru og Audi er blant de aller, aller beste. Tett fulgt av biler med nyere Haldex-systemer. Slik som f.eks Volvo V90 CC. (Altså IKKE hybrid … )

I motsatt ende av skalaen finner vi moderne hybrider, med en liten elmotor bak, slik som for eksempel Volvos T8-modeller. Dette er enkle og upresise systemer i mitt hode. Som ikke gir samme trygghet og forutsigbarhet – verken oppover eller nedover som «ekte og skikkelige» systemer gjør. Det er mer en nødløsning for å få deg opp kneika … Men som holder for de fleste.

Jeg må si at av alminnelige personbiler jeg har prøvd i offroadløyper på vinterstid er Subaru en liten favoritt hos meg. Det var mangelen på bakkeklaring som stoppet den.

Det er også den eneste produsenten som tør slippe «små-gale» motorjournalister løs i slike løyper … Det vitner om en viss selvtillit på området.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-08 16:56:54 +0100

Ja, som Benny forsåvidt sier, det er en vesensforskjell på nye og litt eldre Haldex-systemer :-) Haldex 5 har blitt litt mer "Audi". dvs man har litt trekk på bakhjula hele tiden. Legg til bedre og raskere omfordeling av trekkkraft og bedre integrasjon med bilens ESP / antispinn, forskjellen har blitt betydelig mindre! Når du nevner Passat, forsåvidt også "de andre" , er det absolutt viktige forskjeller ute og går, avhengig av hvor lang tilbake i tid vi går, snakke vi Haldex 4 eller enda eldre. Da snakker vi i store trekk om firehjulstrekk "on demand", dog ganske så treg respons, ja, det gir noe bedre frekommelighet, men ikke stort mer, i betydningen økt stabilitet under kjøring.

Unevnelige japse-SUV er veldig bop-bop. for min del er jeg av den oppfatning at det kun er Landcruiser som har firehjulstrekk i ordets egentlige betydning. Resten av røkla har fått sine firehjulstrekk levert av vår gode venn Mikke Mus, sier ikke mer. Ja, Subaru stiller i en klasse for seg, men Audi er egentlig fullt ut på høyde med Subaru, ikke minst fordi ESP/antispinnn generelt er bedre designet hos VAG enn det normalt sett er fra våre venner i Japan. Akkurat det skiller markant, prøv å kjøre litt for hardt inn i en kurve med "Norges mest solgte SUV", min subjektive oppfatning er at denne bilen burde vært levert med understøyskift - man driter i buksa.

Forøvrig nevner Benny en annen liten Mikke-Mus løsning: etterlignet firehjulstrekk realisert vha en liten elmotor i rumpa. Dette kan aldri bli noen god løsning, det fant Citroen ut når de dytta to motorer og "firehjulstrekk" inn i sin 2CV for noen tiår siden! At vi i dag bruker en ordentlig motor foran og en batterimotor bak endrer ikke på det faktum at det ikke på noen måte er enkelt å få to kraftkilder i et slikt system til å jobbe sånn nogenlunde på lag!

The Bottom line er at jo, Audi Quattro er god sort,og uten tvil bedre enn røkla når det virkelig gjelder. På den annen side sett: Haldex kommer, og blir bare bedre og bedre, for de av oss som ikke kjører rallly, har hytte på fjellet eller kjører på isbane, er det godt nok! Jeg merker meg ellers med glede at du har sett lyset og skjønt at Nokian Hakkepellita er klart best under seriøse vinterforhold, det er ingen over, ingen ved siden! Lykke til videre med feiende flott bil og gode dekk!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger