Eieren av den P1800'en du nevner, døde en gang i 2018, han 77 år. Naturlig nok synes det som om han ikke kjørte riktig like mye de siste åra, men det siste registrerte tallet jeg finner på bilen hans, er 5.230.781 km, fra mai 2018. Om bilen hadde vært for salg i det åpne markedet, kunne det vært et fristende objekt, men den havner vel på et museum eller i en privat samling.
I min verden blir en bil bare bedre og bedre på den andre siden av 300.000, jeg klarer rett og slett ikke å se noen grunn til at ikke en god bil skal kunne kjøres både en halv og en million km. Det dreier seg jo bare om et tall, det er bilens faktiske stand som betyr noe. Jeg har selv ikke eiet mer enn en drøy håndfull biler gjennom livet, jeg har bevisst lagt lista på 4-500.000 før bilene har blitt spiker eller har gått over til neste lykkelige eier, alt ettersom. Min siste bil med lang eiertid og ditto kjørelengde, var en Passat B5 TDI, den ble smadret av en idiot som fikk det for seg at det var innført venstrekjøring i kongeriket. Kjipt, bilen fremsto som ny og hadde kun rulla snaue 500', jeg hadde planer om kjøre den til 1.000.000+. Da gikk jeg hen og kjøpte ny bil, med tanke på å eie den i mnst 20 år til jeg konverterer til tog på heltid.
Derfor gir jeg trampeklapp og stående aplaus til ditt prosjekt! Rett nok har du såvidt passert de første 300, men det er en god begynnelse! Jeg kan anbefale at du kjører et par ganger opp og ned til Spania, gjerne tar en tur innover i den russiske føderasjon også, når pandemien er over. Sånt blir det kilometer av, og det er en stor opplevelse i seg selv. Ta bilder, gjør notater, om ikke annet, så for din egen mimrebok! At Benny trigger på ideen, er kjempebra, da kan det hende vi andre får en unik arikkel eller tre også! Men det spørs om ikke politikerne får vondt i maven av denne greia med frityroje, det er jo AVGIFTSFRITT!
En annen ting som får meg til å klø litt i hue: frityrolje finnes rett nok overalt, men åssen får dere etterfyllt underveis? Olja må jo filtreres og dulles litt med før du hiver den på tanken? Ellers var faktisk min Passat B5 TDI godkjent og satt opp for å kunne kjøres på 100% vegetabilsk olje fra fabrikk, det er altså ikke bare sugediesel som kan kjøres på sånt godstoff! Men det er denne greia med filtrering...du må ha med minst et par kanner og litt utstyr for å få dette til!
Uansett, lykke til, virtuelle blomster og diplom for medlemskap i kjekk-kar klubben oversendt!