Ja, negativ kontantstrøm er fy og fy, uansett hvilken bransje vi snakker om, det sitter veldig langt inne for en hvilken som helst selger å gjøre en handel som innebærer mer penger ut enn det som kommer inn! Kall det gjerne en ryggmargsrefleks! Med elbiler er det imidlertid flere forhold som spiller inn: elefanten i rommet, du vet, den som står mellom deg og selgeren, er batteripakka! Det er egentlig sånn at ingen kan si med rimelig grad av sikkerhet hvor lang effektiv levetid egentlig vil være! Bedre blir ikke dette av at ny batteripakke har en prislapp som kan skremme fanden på flatmark, på toppen kommer jobben med å bytte den ut!
Rett nok viser elbilforeningen til et par taxier som angivelig skal være kjørt noen kilometer - faktisk ikke så hårreisende langt - men som med konvensjonelle biler: det er en vesensforskjell på en bil som kjøres noen hundre tusen på 3 år og bilen som Ola og Kari Hvermannsen (ifølge statistikken som åpenbart ikke inkluderer de av oss som bor på landet) kjører rundt 10-12.000 med i året! Som jeg alltid sier, det er ikke kjørelengda som tar rotta på en bil, det er antall år på veien! Dette gjelder i aller høyeste grad også for elbiler generelt og batteripakker spesielt, det er IKKE noen automatikk i at batteripakka på bilen til Hvermannsen skal ha like god ytelse etter de xx åra det tar for Hvemannsen å kjøre like langt som en el-taxi kjører på et par-tre år!
Gutta som jobber i bilbransjen følger faktisk med i timen: batterienes levetid avhenger i stor grad av flere forhold. Stikkord her er først og fremst ladesyklus og hvor mye strøm man guffer på med. Å lade når det er rundt 20 % restkapasitet igjen, og stoppe ladingen ved rundt 80% kapasitet, er lettere sagt enn gjort, det innebærer jo også at rekkevidden barberes ganske kraftig! Likeledes er det egentlig ikke spesielt smart å lade med kolossalt høy strømstyrke, men hvem vil vel basere seg på "treglading" hele tiden? Å nei, vi har jo dårlig tid! Dessuten koster det blod å lade langsomt langs veien!
For den som måtte tenke at jamen, da må man jo kunne måle batteripakka! Nja, man kan nok til en viss grad kjøre en utladingstest og få en pekepinn, men The Bottom Line er at mange i bilbransjen nok føler at graden av usikkerhet likevel vil være større enn man er komfortabel med. Med "mange" mener jeg "de fleste", det er ennå forholdsvis få forhandlere som har opparbeidet seg erfaring med, og tar i mot elbiler i innbytte. Greit nok, ære være dem, men vær du sikker på at de garderer seg for å ha en margin å gå på! Forholdet mellom innbytteprisen og salgspris bør altså være relativt sett større enn ellers,man bør ta litt ekstra i når man beregner seg sine tilllegg for "garantikostnader" og så videre. Det er jo så enkelt som at kjøpsloven ikke er avskaffet, om man får reklamasjon på en ... (more)