0

Ford mondeo

spurt 2021-02-04 14:24:00 +0100

Verksted mener jeg skal betale for en del som dem har ødelagt under en reparasjon. Jeg har fått fast pris på jobben,men nå mener de jeg må betale mye ekstra for den delen dem har ødelagt. Er dette ok ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-04 15:16:22 +0100

Hei Ja desverre er det slik noen ganger og verksted må påregne at jobben går som den skal når de regner fastpris på en jobb. Her er et eksempel: Du tar kontakt med et verksted for en firehjulskontroll prisen er satt til 1200 kr. Det viser seg at alle justeringsboltene sitter rustet fast og man må skjære dem av med vinkelsliper og samtidig kan man ikke unngå å skade foringene i bærearmene slik at disse også må byttes, jobben tar 6 timer og 2 stk nye bærearmer koster 2400 kr og da altså et utlegg for verksted på ca 8400 kr da de må fakturere mekanikerene for timer brukt. Er det verkstedet som må ta regningen her eller? Nei prisen på 1200 kr er forutsatt at alt går som det skal og er det slik at alt ikke er i orden så er det nok helst deg som må reise derifra uten at noe er gjort og 1200 kr fattigere snarere enn at verkstedet står med spanderbuksene på og gir deg 7000 kr i bonus for at du var så snill å brukte deres verksted.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-04 17:22:49 +0100

Ja, gitt at det dreier seg om en situasjon der verkstedet ikke kan lastes for de problemene som har oppstått, og det er informert før eller underveis om mulige problemstillinger, er det en del av spillet at man ikke knurrer for en ekstraregning. Om du føler at du ikke har fått nok informasjon, ta et ord med verkstedet: en hyggelig samtale kan løse mange problemer. Du vil gjerne føle deg trygg, verkstedet vil som regel foretrekke fornøyde kunder, ta samtalen og ta det derfra.

En helt annen ting er det dersom tilleggsregningen skyldes en verkstedstabbe. Min erfaring er at de fleste seriøse verkteder er ærlige i så måte, og opplyser kunden om at vi var en smule uheldige, vi ødela ditt og datt, det belastes ikke deg! Noen ganger er det opplagt, eksempelvis når frontruta er smadret ved en service, eller for den sakens skyld, kontaktpinner på en dyr del er knekt under arbeidets gang. Andre ganger kan det være i et grenseland, og ja, med mine respektive arbeidsgiveres tjenestebiler har jeg opplevd mye rart, det virker nesten som om enkelte aktører som selger litt for mange biler til store kunder, mener å kunne tillate seg å fakturere med gaffel for service og verkstedstjenester. Merk trykk på "enkelte", slike aktører vil over tid miste sine beste kunder og gå konkurs....ja...det har faktisk skjedd med en stor merkeforhandler her hvor jeg bor!

Som privatperson har jeg imldertid jevnt over utelukkende gode opplevelser med de verkstedene jeg har benyttet opp gjennom 45 år. Nå har jeg jo skrudd en del sjæl i blakke perioder av livet, i tillegg er jeg opptatt av å bygge en god, langvarig kunderelasjon til mine samarbeidspartnere, det hjelper godt på når det f.ex oppstår uheldige situasjoner under verkstedsbesøket. Ja, av og til er det sånn at begge parter må gi litt, f.ex splitte regninga om det er rimelig tvil, men bank i bordet, til nå har det løst seg på en grei måte. Derav anbefalingen om å ta en hyggelig samtale med verkstedet, uavhengig av hvilken variant over temaet vi snakker om i ditt tilfelle, du vil i allefall få en forklaring og nyttig kunnskap med tanke på neste gang du setter bilen på verksted.

Og skulle det skjære seg? Da betaler du med et lett påtvungent smil (sannsynligvis ikke noe å hente på å "gå videre" med et for alle praktiske hensyn, moderat beløp) og finner en annen samarbeidspartner. Men tell til ti, du vet hva du har, men ikke hva du får! Poenget er at det tar TID å finne gode samarbeidspartnere, man må sjekke referanser, man må gjerne ta både et og to besøk og en titt innom verkstedet og hilse på de som gjør jobben. Når man finner en god verkstedsforbindelse, ja da tar man vare på denne kontakten og gjør som nevnt over: bygger opp en god kunderelasjon over tid. Det forutsetter selvfølgelig at kjemien stemmer, men det gjør den ofte, det dreier seg bare om å gi ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-04 18:07:35 +0100

Ja Norulf har rett her selvfølgelig skal du ikke betale for en del som er ødelagt som at de mister en skiftenøkkel ned på batteri polene og dette smelter når de egentlig skulle skifte en frontrute spyledyse i panseret. Får du en slik regning skal du selvfølgelig reagere men er forklaringen plausibel om hvorfor det gikk slik må man nesten akseptere det.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger