0

Vanskelig å starte når det blir under -10 c?

spurt 2021-02-04 13:56:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei har en Toyoata Corolla 1.4 Diesel 2006 modell. Veldig pålitelig og lite feil med bilen. Vi har hatt bilen siden den var ny. Eneste problem er at den er vanskelig å starte om vinteren. Har skiftet alle glødeplugger, skiftet nytt batteri og dieselfilter. Testet at glødepluggen får strøm fra batteri når jeg vrir om nøkkelen. Likevel har jeg problemer når kuldegradene er under -10 og bilen har stått over natta. Ved -5 og varmere har jeg derimot ingen problemer. Da starter bilen alltid på første forsøk. Hva kan da være galt med min bil??

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

14 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-04 14:21:28 +0100

updated 2021-02-04 14:21:58 +0100

Hei Nja minus 10 grader er jo kaldt da og motoren er en diesel som er helt avhengig av god kompressjon og god forstøving av dieselen for å starte. Når bilen blir noen år gammel kan kompresjonen svekkes noe og dysene også bli litt slitene så er mange som har samme problem som deg. Motorvarmer er en god løsning hvis du har disse mulighetene ellers må du prøve trilset med å gløde 2 ganger etterhverandre før du fyrer igang. Videre ovrhaling kan jeg ikke se for meg at kan lønne seg på en såvidt gammel bil. En dobbelsjekk at det står riktige glødeplugger montert nå er jo en tanke samt at kan man sette på gløding med glødepluggen synlig og koblet til så gir det en veldig god test på at alt fungerer.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-04 18:25:11 +0100

Mange kloke ord fra Kamerat K her, ellers er det to muligheter til: den ene er å skaffe seg en elektrisk motorvarmer, det gjør underverker en råkald vinterdag!

Dernest: når du skiftet batteri....kjøpte du Biltema-batteri, eller et hvilket som helst annet vanlig, relativt rimelig batteri? Det har seg sånn at det er flere sorter batterier: de "vanlige" fungerer helt greit under de fleste forhold, men de har begrenset kortslutningstrøm. Dvs at maksimalt strømtrekk sjelden er spesielt høyt. Den andre sorten batterier (noe forenklet sett) er batterier som er designet spesielt for å gi høy kortslutningstrøm, dvs at du kan trekke typisk 6-800 A ut fra dem en kort, men tilstrekkelig stund. Der et "vanlig" batteri bokstavelig talt kneler når det skal levere strøm til glødeplugger, starter og alt det andre som svelger strøm en vinterdag, vil et batteri med større evne til å levere mye strøm smile fra øre til øre, og bare levere....levere....og levere den strømmen som trengs. Starteren vil snurre som en turbin, motoren starter lettere...som regel.

Koster litt, omtrent dobbelt så mye som et vanlig batteri, i ditt sted ville jeg sjekka om det fantes en forhandler for Exide i nærområdet. Dette er rett nok firmaer som primært leverer stasjonærbatterier til storkunder, men de fører også grossistlager for bilverksteder osv osv.. Det beste er at man også tar i mot privatkunder som trenger det være seg et hyttebatteri, båtbatteri eller som deg, et bilbatteri. Disse gutta har høy kompetanse på batterier, og vil som regel kunne hjelpe deg med et kvalifisert råd her. Verdt å forsøke, og ja, Exide har markedets beste batterier over hele fjæla, inkludert batterier av den sorten jeg nevner over. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-06 23:08:35 +0100

updated 2021-02-06 23:12:32 +0100

Takk for fine svar. Jeg har faktisk vurdert å montere motorvarmer. Men det vil likevel kun løse start problemet mitt når jeg er hjemme. Jobber en del ute i feltet og kjører ganske mye. Ofte blir bilen parkert et par timer uten at jeg har tilgang til strøm. Skulle så gjerne ha funnet roten til problemet. Men som Kviasen sier ovenfor kan nok problemet ligge i at motoren ikke har god nok kompresjon. Hvordan vil motoren oppføre seg ved dårlig kompresjon bortsett fra startvansker?? Er det noe jeg kan få sjekket på verksted??

Dessuten benytter jeg meg også trikset ved å gløde flere ganger uten at det hjelper når gradestokkene synker.

Jeg har faktisk skiftet til exide batteri (Ea770 Premium) som har veldige gode tekniske spesifikasjoner. Skulle ønsket at batteri var årsaken til mitt problem, da alt ville vært så mye enklere.

Men takk for fine svar og kloke ord til dere begge.

mvh empaza

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-07 09:52:49 +0100

updated 2021-02-07 12:13:41 +0100

Hei Empaza Tilbakemelding er viktig og viser jo at svarene er til nytte. Du gjør ryktet om at Toyota eiere der ute ikke bryr seg om bilene sine annet enn at de starter og går til skamme. Lavere kompresjon gir startvansker i kulde men etter at den er driftsvarm merker man stort sett ingenting. Du kan nok oppleve at det kommer ganske mye sur eksos røyk med litt diesel lukt i når motoren varmes opp men blir helt normal når motoren er varm. Man kan få tatt en kompresjons test der man bruker glødeplugg hullene til testutstyret som stort sett er et manometer med en tilbakeslagsventil. Tar du en slik test er det nok mere for å konstatere snarere enn for å overhale da det blir fort fryktelig dyrt og man bytter isåfall normalt dysene også som koster 15-20 000 kr. Er bilen en 2006 model er det lett at rep kostnad overstiger verdien av bilen med god margin. Har du mulighet for motorvarmer er dette veien å gå og hvis du samtidig bruker helsyntetisk olje på vimteren så er det nok hit men ikke lenger prinsippet jeg ville valgt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-07 11:34:57 +0100

Hei igjen og takker for ditt engasjement og din ekspertise Kviasen. Jeg har alltid brukt helsyntetisk motorolje og skifter som regel 1 gang i året på sommeren. Jeg kjører mellom 10-12000 km i året. Blir nok til at jeg må anskaffe meg motorvarmer. Men blir fortsatt litt nervøs når jeg er ute i feltet og bilen må stå uten motorvarmer i flere timer. Å skifte dyse på denne bil blir uaktuelt, som du sier vil nok rep.kostnadene overstige bilen verdi. Vet du hvor mye en kompresjonstest koster? Hadde vært litt gøy å få det konstatert da jeg ble enda mer nysgjerrig. Tanken min var å forlenge levetiden 2 år til da bilen akkurat har vært gjennom EU godkjenning i tillegg til at jeg har utbedret en del andre ting. Min neste bil blir nok ikke en diesel!!!

mvh Empaza

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-07 12:20:49 +0100

updated 2021-02-07 12:22:02 +0100

En ren tipping her er et par timer arbeid og en slags engangs avskriving av måleutstyr så La oss si et sted mellom 2000 og 3000 kr, trykket bør være mellom 18 og 22 bar på alle sylindere viser den særlig lavere er nok tiden inne for å begynne å spare til ny bil. Har ikke nevnt det enda men starteren kan også slites og problem med den kan lett gi start problem ved at den går tregt rundt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-08 23:34:20 +0100

Det at starteren kan også slites og kan være vanskelig å starte i kulde er nytt for meg. Trodde at startmotoren enten virker eller så virker den ikke. Ikke at den kan være påvirket av temperatur som et startbatteri. Nå har jeg bestilt time hos Toyota i første omgang slik at de kan feilsøke problemet. Håper det er noe annet enn dårlig kompresjon. For med en så gammel bil vil det være lite hensiktsmessig å foreta en kompresjonstest da den er relativ kostbar. Har i så fall lært masse og takker igjen for ditt svar.

mvh

empaza

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-09 08:50:35 +0100

updated 2021-02-09 11:56:23 +0100

Hei En starter kan absolutt gi problem med for mye strømtrekk og igjen ha problem med å svive fort nok rundt. Noen biler har tilogmed måttet oppgradere starteren på bilen med en som går fortere rundt nettopp av de årsaker som er nevnt her. Mener at Toyota lett kan se om starter går fort nok rundt ved å koble på live data diagnoseverktøy. Vet ikke helt om din bil har dobbelmasse svinghjul men de kan gå i oppløsnimg og gir kroniske starter problemer på noen biler.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-09 20:36:46 +0100

updated 2021-02-09 20:41:03 +0100

Nå er bilen levert inn til Toyota Oppsal. Skulle egentlig få tilbake bilen i dag men fikke en telefon på ettermiddagen at de fremdeles ikke har greid å finne årsaken til at bilen ikke kaldstarter. Må vente til i morgen slik at den får stå ute over natta og at de fortsetter å feilsøke når problemet faktisk eksisterer på morgenkvisten. Håper inderlig ikke at det er problem relatert til kompresjon. Kan det være at når jeg får startet bilen (også på sommeren) og ruller de første meterne i første gir er det veldig lite respons på bilen når jeg gir gass. Ingen rykk og napp men at når jeg trår inn gasspedalen er det en veldig sen forsinkelse før bilen skyver fremover. Kan dette være et tegn på dårlig kompresjon??

Toyota har sagt at de har diagnotisert bilen men ikke funnet noen feil foreløpig. Regner med da at de også har sjekket starteren med diagnoseverktøy. Venter litt i spenning om de finner feil til problemet eller om det blir å anta at det er dårlig kompresjon. Skal gi oppdatering når jeg hører fra Toyota.

mvh empaza

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-11 20:20:27 +0100

Ja vi vemter i spennimg Empaza på hva som skjedde med bilen hos Toyota. Hvis de har hatt bilen i 3 dager lover det ikke helt bra.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger