0

Reklamasjonsrett på girkasse/mechatronic?

spurt 2021-02-03 21:31:26 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Bilen har km 68.000. Bilen ble kjøpt brukt hos Møller Bil August 2018 (km 30.000) og har fungert problemfritt med jevnlige servicer hos merkeforhandler etter kjøp (hvor siste var tatt juni 2020 ) og frem til følgende feilmelding fremkom: feilkode P089300.

Bilen ble levert til Møller Bil (november 2020) for diagnostisering og eventuell reparasjon men da det ble stilt tvil om riktig diagnose og kostnadsoverslag (kostnaden lik bilens verdi) valgte jeg å få bilen sjekket på annet vel anbefalt/anerkjent verksted som opplyser om andre kostnader og reparasjon som fremdeles tilsier en for meg høy kostnad og spørsmålet er da om dette kan være reklamasjon, da mht bilens alder (kun 5,5 år), pen bruk, og km 68.000, skulle liksom ikke tro at dette kunne være mulig og er selvfølgelig svært fortvilet!

Da bilen ble levert inn hos Møller Bil for diagnostisering og hentet derfra ble det fra min side ikke tenkt tanken at dette kunne være en reklamasjonssak iht forbrukerkjøpsloven, og det ble derfor ikke forelagt som det da men noe som har kommet opp etter tips fra andre. Takker for svar, Med vennlig hilsen Therese

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-04 11:19:36 +0200

updated 2021-02-04 11:24:45 +0200

Hei Therese mybilgarantien Førs og fremst så er nybilgarantien gått ut så her har du nok ikke noe å hente. Derimot så var jo bilen ganske så ny og med lav km når du kjøpte den brukt i 2018 så her kan du ha fått garantier som dekker dette men du må nok lese igjennom kontrakten og få litt opplysninger hos møller. Uansett er det en svakhet med de Mechatronic modulene og det kan om du er heldig være utvidete garantier her ikke nødvendigvis hos Møller Norgge men hos Ww sentralt i Tyskland og er ikke helt uvanlig at garantier utvides til fks 6 og 7 år men må sjekkes opp av din forhandler. Noen ganger får man byttedelen gratis og betaler fks for arbeid eller liknende goodwill løsninger så lønner seg å sjekke her. Feilkoden tyder på at du har problem med hydraulikk delen i girkassen din og denne han byttes separat, et automatkasse berksted kan sende disse modulene til overhaling for en mye billigere pris enn det et verksted normalt kan gjøre så kan være store penger å spare ved at spesial kompetanse gjør jobben her hvis alle andre utveier er stengt.

Lykke til.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for god info!

Therese gravatarbildeTherese ( 2021-02-23 07:58:26 +0200 )rediger
0

besvart 2021-02-05 01:02:17 +0200

updated 2021-02-05 03:05:44 +0200

Hei! Jeg har nesten identisk opplevelse: Har akkurat samme bil, kjøpt i juni 2018, siste service i juni i sommer hos Møller Trondheim. Har utelukkende brukt merkeverksted. Bilen mistet framdrift og stoppet på veien i forgårs, feilmelding: "girkassa har trøbbel, redusert ytelse, kjør til verksted". Etterhvert stoppet den. Måtte hentes med veihjelp. Møller fant koden "P288400" i dag. Resultat -> skift mechatronic, kostnad 41 000,-. De ringte meg opp med den nyheten, og spørsmål om jeg hadde "motor og drivverksforsikring". Og det har jeg ikke. Året er 2021, bilen er 5,5 år gammel og har gått 88 tusen km. Jeg er helt sjokkert over kvaliteten og bistand fra forhandler/fabrikk, mitt 2,5 års bilhold tatt i betraktning. Bilen ble f.eks etter tre måneder i vårt eie høsten 2018 "gissel" hos Møller i nærmere tre måneder, i påvente av at kvalifiserte mekanikere fra Audi sentralt skulle komme for å foreta et standard batteribytte, etter en feilmelding og driftsstans. De fløy liksom rundt i Europa og skiftet batterier jamfør Møller. Kjipt for oss at de hadde så mye å gjøre bare. Så komplisert er det liksom med eldrift på bil for Møller/VAG. Høyspenning må vite. Akkurat som om det var dem som fant opp det.

Med såpass "simple" og utprøvde mekaniske komponenter som forbrenningsmotor og girkasse til personbil faktisk er i dag, må det nesten være bevisst kalkulering at kvaliteten ikke er bedre. Og man er åpenbart en gambler om man ikke kjøper utvidet drivverk- og motorforsikring på biler fra VAG (Volkswagen/Audi/Skoda/Seat etc etc) eldre enn 5 år (etter nybilgaranti). Virker rett og slett som om det er en slags forretningsidè fra dem. Drivverk som ryker før 100 000 km i 2021? Hmmm. "Premiumsmerke", altså Audi? Ærlig talt. Jeg prøvde å heve kjøpet da driftsbatteriet røk etter tre måneder i mitt eie da det stadig var uklart når jeg fikk den tilbake, etter to måneder som gissel. Det gikk ikke.

Denne gangen satser jeg alt på forbrukerkjøpsloven, og har meldt inn saken til "bruktbilgaranti.830@moller.no" Så får vi se. En 5,5 år gammel (premiums Møller) bil kjøpt fra forhandler for 2,5 år siden, nå kjørt 88k km, omtrent det dobbelte av kilometerstand ved kjøp. Hva er forventet levetid på drivverket på en sånn? Ikke mer enn 5,5 år, 88 000 km?

Og - knirk fra understellet foran etter 3,5-4 år brukte de tre/fire verkstedsrunder, og neeesten 5 år (nybilgaranti) på å fikse. Innmeldt flere ganger ved service uten gehør. Underveis etter oppsmøring av foringer meldte de at "det skal være sånn". De gjorde det etter Audis verkstedhåndbok/-rettledning. Foringene ble likevel skiftet til slutt og knirket forsvant. Kanskje billigere å skifte dem først som sist enn flere runder med leiebil og inn og ut av verksted? Vel, kjedelig var det jo at boltene på bærebruene ikke ble dradd til spec til slutt heller. Etter to uker på veien klunket det framme i understellet og bilen vandret i veibanen. Ene ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Interessant med lik case. Det er helt klart - og rimelig å forvente - at girkasse/mechatronic på en 2015 Audi A3 e-tron modell med relativt lav km-stand skal holde mer enn 5,5 år! Jeg reklamerte til Audi Møller Asker og Bærum og fikk melding nå om at de vil stå for kostnad for nødvendig reparasjon

Therese gravatarbildeTherese ( 2021-02-23 08:08:50 +0200 )rediger

av girkassen til min bil. Det er gledelig, og også helt på sin plass. Kan oppdatere på saken fremover, og lykke til med din sak!

Therese gravatarbildeTherese ( 2021-02-23 08:10:27 +0200 )rediger
0

besvart 2021-02-05 09:12:08 +0200

Hadde nær sagt....jaggu godt jeg mistet løsta på Audi og holdt meg til VW sist jeg handla bil! Etter akkumulerte erfaringer fra mer enn to tiår og laaaaaaaaaaaaaaaangt over en million kilometer med VW har jeg aldri noensinne vært i nærheten av å oppleve så mye h....... med verken bilen generelt eller Møller / merkeverkstedet spesielt :-) I det hele tatt, om jeg skal oppsummere alle disse årene, er den korte versjonen som følger: problemfritt bilhold og fantastisk service, ikke bare i Norge, men også "der ute" i Europa hvor jeg og mine respektive Volkebokser har vært innom!

Når det er sagt, Audi er nok litt kjappere ute med å lansere de nyeste og tildels mer avanserte løsningene. Det kan som vi vet, ha uheldige konsekvenser, og man må gjerne mene at sånn burde det ikke være. Det burde også være en selvfølge at importøren tok slike problemer på strak arm og løste saken på en god måte for kundene. Mhp dette med "abonnement": det har sin pris, man trenger ikke engang ta frem kuleramme for å finne ut hvem som betaler for moroa!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Ja, nå har forhandleren tatt ansvar for dette, så det er gledelig! (og på sin plass som du bemerker).

Therese gravatarbildeTherese ( 2021-02-23 08:13:03 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar