Generelt fremstår det for meg som om det har vært noe mangelfull kommunikasjon mellom kunde og verksted her, å bruke så mye som 3-4 dagsverk uten dialog med kunden underveis er i beste fall svært uheldig. La gå at en eller flere glødeplugger kan knekke når man skal skru dem ut, og at man i verste fall må demontere topplokket for å få ut biten som eventuelt har drøsst ned i sylinderen. Da snakker vi raskt om et betydelig antall timer. Med forebehold om at Ford er mer tidkrevende å jobbe med enn andre vanlige biler: 30 timer er vanligvis mer enn nok til både tukle med glødepluggene, demontere topplokket, få ut bitene og montere topplokket igjen. Når det er sagt: stort sett klarer man å få ut bitene uten å demontere topplokket.
Det spørsmålet jeg ville stilt her, er hva i alle dager man har fordrevet disse 30 timene med! Det er å håpe på at det er noe fornuftig, men i om du ikke er spesielt kyndig selv, få med deg en god venn og forsøk å få i gang en nogenlunde hyggelig dialog med verkstedetet. Jeg ville også spurt hvorfor i alle dager man hevder at "motor må byttes". Da har man definitivt gjort noe man ikke burde, en motor blir ikke totalskadd av noen metallbiter som drøsser ned i sylinderen sånn uten videre. Gjør et forsøk på å finne ut hva som egentlig har skjedd, og ta det derfra.
Om verkstedet står på sitt og vil ha 20-25.000 spenn er så sin sak, men det springende punktet er hvordan i alle dager man har klart å ødelegge motoren! Som sagt, det skjer IKKE om jobben med glødepluggene blir korrekt utført! Neste punkt blir å rådføre deg med NAF, forhåpentligvis er du medlem, hvis ikke må du spørre fint om du iallefall kan få et råd. Dernest må du sjekke hvilke rettigheter og plikter du har ifht reparasjoner på bil: https://www.forbrukerradet.no/forside...
Merk deg at det dreier seg om å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge! Tenk dokumentasjon hele veien der det er mulig, send gjerne en mail med henvisning til hyggelig samtale og vis til hovedpunktene i samtalen. Samme med klage: ...skriftlig klage i tillegg til løpende dialog er alltid smart...men fatt deg i korthet...saklig og konsist! Da slipper du en hva-sa-hvem-sa diskusjon om du må ta saken videre til forbrukertilsynet for megling! Lykke til!